• 0

niet betaalde rekeningen uit 2008

ik heb nog een aantal rekeningen open staan uit 2008, bedragen die ik in 2009 eindelijk eens hoop te ontvangen :(

Hoe boek ik dit nu in mijn jaarafsluiting en wat zijn de consequenties?

Zoals ik het begrijp krijg ik dus een post debiteuren die, in mijn geval, zo'n 12.000,- bedraagt

Dat bedrag heb ik echter nog niet fysiek ontvangen maar komt dus al wel in mijn administratie voor op de linkerkant van de balans (debetzijde) en middels de genummerde facturen uit 2008

hoe zit het met de btw over dit bedrag? komt die ook in de administratie van 2008? of gaat die naar 2009?

omdat ik het geld nog niet heb, mag ik dan ook pas alles verwerken in 2009 en de post debiteuren leeg laten?

Ik probeer dus te begrijpen wat de belastingtechnische consequentie is van de post debiteuren, en de invloed op de winst in 2008 danwel 2009

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/18809-niet-betaalde-rekeningen-uit-2008/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0

De openstaande facturen staan inderdaad onder debiteuren op de balans, dat is normaal (waarom zou er anders een post 'debiteuren' op de balans staan?) Voor de resultatenrekening schrijf je die omzet toe aan 2008, voor de BTW aan de aangifteperiode waarin de factuurdatum valt. Kortom, niks bijzonders.

• 0

Die post is dus vervelend want je moet die BTW voorfinancieren.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

• 0

ok bedankt,

Inderdaad vervelend omdat het over een aanzienlijk bedrag gaat (vind ik ;) )

Ik begrijp dus dat alles administratief verwerkt wordt in 2008, dat dit dus gevolgen heeft voor de winst-verliesrekening 2008 maar dat de post debiteuren op de eindbalans tegenwicht geeft aan de post "banksaldo" omdat het geld nog niet gestort is.

Begrijp ik het nu goed?

• 0

Ik begrijp dus dat alles administratief verwerkt wordt in 2008, dat dit dus gevolgen heeft voor de winst-verliesrekening 2008 maar dat de post debiteuren op de eindbalans tegenwicht geeft aan de post "banksaldo" omdat het geld nog niet gestort is.

Het debiteurensaldo heeft inderdaad invloed op jouw bankstand.

De renteopbrengst of rentelast, afhankelijk van de bankstand beïnvloedt uiteindelijk ook het exploitatieresultaat.!

en dan nog niet vergeten, het risico dat je loopt. Met jouw debiteurensaldo financier je de bedrijfsvoering van jouw debiteur(en) , op zich is dat geen probleem als het maar binnen de door jou gestelde betalingstermijnen blijft.

Zodra die termijn(en) overschreden worden, moet je acteren om het betreffende bedrag binnen te harken. Indien dat niet lukt is sprake van een dubieuze debiteur en moet je wellicht een voorziening treffen en/of geheel afschrijven en dat gaat ook ten kosten van je exploitatieresultaat.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar