• 0

Waardebepaling online platform

Goedenavond,

 

Ik heb geen specifieke vraag, ben wel benieuwd naar enkele ervaringen/tips.

 

Wij exploiteren een netwerkje websites binnen een niche. Het gaat om een online magazine met community en twee aanverwante websites. Binnen deze nichemarkt zijn wij de grootste online speler.

 

Om een idee te geven van de omvang van de niche: we trokken in 2008 op het magazine 100.000 'absolute unique visitors'. Het discussieforum telt zo'n 6000 leden en doet zo'n 1.500.000 pageviews per maand.

 

Echter deze websites passen niet in de toekomstplannen van onze onderneming. Onze core-business ligt niet in deze niche of de exploitatie van websites. We zoeken daarom nu een geschikte overnamekandidaat. We hebben nu enkele partijen benaderd en er blijkt interesse te zijn.

 

Nu ben ik bang dat zij een eventueel bod zullen baseren op de geringe omzet die wij momenteel draaien uit advertenties. Hier is veel meer uit te halen, maar wij hebben hier door desinteresse te weinig aandacht aan besteed. Zoals gezegd: deze sites maken geen deel uit van onze core-business.

 

Vragen die nu door mijn hoofd spoken zijn: Hoe kan ik de waarde van de websites wél bepalen? Hoe kan ik een eventuele overnamekandidaat overtuigen van deze waarde? Hoe stap ik een dergelijk gesprek in?

 

Wellicht dat hier mensen zitten die ervaringen willen delen. Tips, kritiek, adviezen zijn ook welkom.

 

Bij voorbaat hartelijk dank,

 

nme

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat voor soort(en) doelgroep(en) bereik je , is dat een voor adverteerders aantrekkelijke doelgroep?

Heb je contactmomenten met de doelgroep (mailings, updates, actuele adressenbestanden)?

Heb je alle merkenrechten e.d. netjes afgedekt, en zijn het waardevolle (bekende) merken?

Heb je samenwerkingsverbanden? Zijn die continueerbaar en dus wat waard?

Enz. Alles van waarde is belangrijk om in kaart te brengen.

 

Op basis van deze en meer zaken zou je een vraagprijs moeten kunnen berekenen, en vervolgens komt het aan op hoe graag potentiële overnemers het willen hebben en jouw onderhandelingsskills. Overigenskun je je daarbij ook laten bijstaan, er zijn mensen die hier meer ervaring in hebben en die als een soort van makelaar onderhandelingen kunnen voeren en je kunnen assisteren.

 

Zijn er trouwens geen vergelijkbare initiatieven of soortgelijke overnames gedaan, waarvan je de waarde en/of inkomsten kunt afkijken zodat je een beeld van de waarde of de potentiële inkomsten kunt bepalen?

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je inzichten Jeroen. Daar heb ik wel wat aan.

 

Zover ik weet zijn er geen soortgelijke overnames gedaan. Wel weet ik de advertentieprijzen van concurrerende websites. Wij zitten daar met onze prijs onder. Potentiële overnamekandidaten kennen deze prijzen ook, bedenk ik me nu, en weten dus dat er meer uit te halen valt dan wij tot nu toe hebben gedaan. Dit is dus iets wat wij duidelijk zullen moeten communiceren.

Link naar reactie
  • 0

Uitgevers zijn gek op websites. Zij rekenen meestal in pageviews, unique visitors en members. Zo waarderen zij hun eigen websites ook. Ik vraag me alleen af of jouw websites wel voldoende traffic genereren.

 

Goed om je heen kijken en ook een inschatting proberen te maken van de advertentie inkomsten die mogelijkerwijs met de door jou gegenereerde traffic gemaakt kunnen worden. Zoek naar case studies van andere sites die verkocht zijn en probeer de waarderingsmechanismen uit op je eigen site.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je inzichten Jeroen. Daar heb ik wel wat aan.

 

Zover ik weet zijn er geen soortgelijke overnames gedaan. Wel weet ik de advertentieprijzen van concurrerende websites. Wij zitten daar met onze prijs onder. Potentiële overnamekandidaten kennen deze prijzen ook, bedenk ik me nu, en weten dus dat er meer uit te halen valt dan wij tot nu toe hebben gedaan. Dit is dus iets wat wij duidelijk zullen moeten communiceren.

 

Bedoel je dat er geen soortgelijke overnames zijn gedaan in jouw niche? Want in z'n algemeenheid zijn er natuurlijk al heel veel websites verkocht.

 

Cross selling kan interessant zijn voor een bepaalde koper. Ik weet niet in welke branche je zit, maar misschien kun je kopers bedenken die iets aanvullends kunnen doen.

 

Over de waardebepaling. Je kunt voor jezelf bepalen wat het voor jou waard is (hoeveel geld ga je er de komende jaren aan verdienen) en als je er meer voor kunt krijgen dan is dat in principe prima. Je kunt ook proberen in te schatten hoeveel het waard is voor een andere partij en als dat meer is, dan komt het aan op onderhandelen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 195 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.