• 0

Te kiezen ondernemingsvorm

Beste ondernemers,

 

Aangezien ik me binnenkort ga registreren bij de KvK, heb ik me eens wat verder verdiept in de te kiezen ondernemingsvorm. Hierbij zijn echter een aantal zaken die deze keuze gecompliceerd maakt.

 

Allereerst heb ik een drietal websites, in verschillende branches, en uit alle drie wil ik geld gaan verdienen. Ik neem aan dat ik hiervoor geen drie aparte ondernemingen hoef op te richten?

 

Daarnaast werk ik bij de websites met verschillende "experts" samen, waardoor in een aantal gevallen aan mij gevraagd wordt om samen een onderneming te starten. Dit is leuk en aardig, maar is dat voor mij wel gunstig? Persoonlijk heb ik het liefst alles onder een dak.

 

Als laatste wil ik even aangeven dat ik een onderneming zonder rechtspersoonlijkheid wens te starten, daar mijn huidige financiele situatie een BV in de weg staat.

 

Kunnen jullie mij van 'sound advice' voorzien?

 

Bij voorbaat dank.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 1

Zet een eenmanszaak op voor de websites die je alleen zelf runned. Zet een vof op voor de websites die je runned met iemand anders.

 

Maar jah... Er wordt gevraagd aan je of je samen met iemand een bedrijf op wilt richten... Dat kan allemaal wel zo zijn, maar wie loopt het risico? Als die expert alleen wat scripting werk voor je doet en verder niets, dan vraag ik me af of hij een stuk van de koek moet krijgen? Als jullie zijn overeengekomen dat hij een deel van de winst/omzet/weet ik veel wat krijgt, dan kan dat ook op andere manieren en hoef je daar geen vof omheen te plakken.

 

Vul maar eens het woord vof in de zoekfunctie in, je zult verbaasd staan van hoeveel ellende er uit dat soort rechtsvormen komt. Ik adviseer je dus om 1 EMZ op te stellen met een aantal handelsnamen (de namen van je websites, of als het dezelfde branches zijn, een overkoepelende naam) en als je iemand wil laten delen in de baten (én de lasten?) dan zet je dat netjes op papier en laat je het (mee)tekenen bij en door een notaris.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Hoi Yannick,

 

Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Je hebt gelijk dat niet iedereen zomaar een piece of the action moet krijgen. In één geval heb ik gekozen voor een samenwerkingsverband met een webdesigner, die voor het ontwerpen en programmeren van de website én het dagelijkse onderhoud hieraan 20% van de winst zal krijgen.

 

In andere gevallen gaat het meer om branche kennis. Hier gaat het om een 50-50 verdeling, waarbij werkzaamheden en kosten ook echt 50-50 verdeeld worden.

 

Het idee van één EMZ opzetten bevalt me heel erg, dit houdt het voor mij ook het minst gecompliceerd. Ik weet dat één ander zelf ook een EMZ op wil zetten in dat geval, maar is het dan ook mogelijk om de ander als ZZP'er te laten werken voor mij, zonder dat ik hiervoor allerlei werkgevers kosten op mn dak krijg?

Link naar reactie
  • 0

RSyx,

 

Ik ben net als jou een vrager (en nog geen beantwoorder) en op zoek naar oplossingen. Momenteel ben ik aan het brainstormen over hoe een organisatie kan worden opgezet die naar buiten toe 1 gezicht heeft terwijl erachter een aantal experts zitten die allemaal zelfstandig willen blijven (niet alleen vanwege fiscale redenen maar meer vanwege het gevoel eigen ondernemer te zijn).

 

Daarom "misbruik" ik jou forumvraag om mijn case voor te leggen aan de andere forum leden:

 

Het naar buiten toe 1 gezicht tonen is om commerciele redenen van belang (sterkere positie ten opzichte van klanten, klanten die niet in zee willen gaan met bedrijven die uit 1 persoon bestaan in verband met continuiteit en de VAR, klanten willen 1 aanspreekpunt hebben en 1 factuuradres hebben). Echter vanwege fiscale redenen is het weer van belang om als zelfstandige ondernemingen te kunnen optreden. Anders krijg je niet een VAR verklaring dat je Winst Uit Onderneming (of een van de varianten) krijgt.

 

Momenteel zit ik aan de volgende contructie te denken (weliswaar via BV):

 

Oprichting BV X Holding

Oprichting BV X WerkMaatschappij waarbij X het gezicht naar buiten toe is en 100% dochter is van BV X Holding

Oprichting BV X Facturatie van waaruit alle facturen naar klanten worden gestuurd en 100% dochter is van BV X Holding

 

Indien BV X WerkMaatschappij een project tbv een klant heeft dan wordt gezocht naar resoucing binnen BV X WerkMaatschappij en bij de Experts die in het netwerk zitten.

 

Stel voor dat een expert de opdracht gaat vervullen dan zou gekozen kunnen worden voor inhuur van deze expert door BV X WerkMaatschappij. Dit wordt dan door een overeenkomst gedaan. Probleem is als BV X gedurende langetijd met deze persoon in zee gaat, komt de VAR om de hoek kijken.

 

Een ander alternatief wat ik aan het bekijken ben is dat het contract voor aanneming bij de expert komt te liggen (maar wel via een handelsnaam die bijna gelijk is aan BV X) en met de afspraak dat facturatie via BV X Facturatie gaat verlopen. (dus BV X Facturatie ontvangt factuur van expert en BV X Facturatie factuurt naar de klant). De BV X Facturatie treed op als een factoring bedrijf en levert dus een dienst aan de expert. Voor deze diensten kan BV X Facturatie weer kosten door belasten aan de expert, dit kan dus zijn de winstdeling afspraak tussen BV X WerkMaatschappij die de opdracht heeft aangebracht en de expert die de resourcing gaat doen.

Nu voldoet dit alternatief niet aan het criterium "keep it simple".

 

Als er forum leden zijn die willen schieten op het alternatief, graag! Zeker als er een alternatief is dat simpler is (niet zijnde een dienstverband).

 

Grt, Johan

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Net even wat nog verder "gebladerd" op het forum en ben een topic tegengekomen mbt 2 eenmanszaken die als 1 naar buiten willen treden. Blijkbaar mogen beide dezelfde handelsnaam voeren zolang het voor de klant maar duidelijk is dat iedere eenmanszaak afzonderlijk handelt.

 

Is een dergelijk werkwijze ook mogelijk tussen BV's en waar moet aan worden voldoen om te laten blijken dat het gaat om verschillende ondernemingen? KvK-nrs, BTW-nrs, facturatie vanuit afzonderlijke BV's, anders?

 

Daarnaast ook gelezen dat gewerkt kan worden met een franchise formule. Daar moet ik nog even op doorstuderen (mocht iemand iets kunnen/willen roepen over franchise, laat je horen aub).

 

Grt, Johan

Link naar reactie
  • 0

Ik heb me ondertussen verder verdiept in het hele verhaal, en loop nog tegen enkele zaken aan die mij niet geheel duidelijk zijn. Zo ben ik nu geregistreerd als een EMZ, waarbij ik met één van mijn websites wil samenwerken met iemand anders. Deze website zou dus een gedeeld project worden, waarbij de andere persoon daarvoor ook een EMZ start. Volgens de KvK kan dit in principe wel, volgens de Belastingdienst moet ik hiervoor wel een VAR-verklaring hebben. Punt is dat ik het liefst niet 2x 50% van de facturen bij de klanten incasseer, maar gewoon in één keer het bedrag incasseer en dan de helft naar de andere eigenaar overmaak. Is dit op wat voor manier dan ook mogelijk, en is het dan mogelijk dat de Belastingdienst dit als dienstbetrekking gaat zien?

 

Naar mijn mening een vrij gecompliceerd vraagstuk, waar het me bij zowel de KvK als de Belastingdienst niet geheel duidelijk wordt. Ik weet dat we als één naam naar buiten kunnen treden, maar is dit ook mogelijk voor het uitschrijven van facturen?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 272 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.