• 0

KOR en voorinvesteringen

Hallo,

 

Sinds juni ben ik ingeschreven bij de KVK en heb ik daarvoor bij een baas gewerkt. Heb 2 maanden daarvoor een nieuwe laptop aangeschaft en het was mogelijk deze als voor-investering te zien. Uiteindelijk kreeg ik zo'n 300 euro terug. Inmiddels heb ik 172 euro aan btw aangifte gedaan en nu komt het laatste kwartaal (waarin in actiever ben geweest). En het lijkt erop dat 't zo'n 625 euro word aan btw betalen.

 

Nu wist ik van het bestaan van Kleine ondernemerssregeling maar het was mij nog niet bekend dat je dit ook per kwartaal kunt aangeven. Achteraf had ik dus de voorgaande aangiftes ook 0 kunnen aangeven omdat ik niet aan de 1345,- kom in een jaar. Nu vraag ik me af wat voor het 4e kwartaal van 2008 ga invullen. Gaat het hier dan om 625 euro en dan als KOR invullen 625 waardoor dit een 0 aangifte word. Of moet ik ook rekening houden met de teruggave van de particulier aangeschafte notebook voor mijn tijd als ondernemer?

 

Dus.. 303 terug, 172 betaald, 625 betalen... uiteindelijk recht op (172+625-303) 494. Heb al 172 betaald dus nog 322 betalen in de laatste aangifte (van 625 euro btw) Of ben ik 't bijster?

 

Sorry, uitleggen is lastig als je 't zelf ook niet helemaal snapt ;).

www.bruinsmareclame.com voor een helder idee.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je de KOR toepast geldt die voor het hele jaar.

Je hebt 303 teruggekregen en 172 afgedragen. Met toepassing van de KOR zou je dus nog 131 moeten afdragen.

Over het 4e kwartaal moet je 625 afdragen. Daar komt bij de 131 die je "teveel" hebt teruggekregen en in dit kwartaal dus moet corrigeren. Per saldo zou je dus met toepassing van de KOR nog 756 moeten afdragen en hiervoor gelijktijdig een vermindering aanvragen voor 625. Je betaalt dan op aangifte die 131 euro. Saldo BTW over 2008 is dan 0 (303 terugontvangen en 303 betaald).

De BTW die je via de KOR hebt terugontvangen (ofwel niet hebt hoeven afdragen) moet je toevoegen als inkomsten.

Dus (625 + 172 = 797 af te dragen - 303 terugontvangen) € 494.

Heb je in het vierde kwartaal geen kosten gemaakt c.q. BTW betaald hierover?

 

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Nee, je moet de BTW aangeven die je op facturen in rekening hebt gebracht. Bij voorbelasting de BTW die je op facturen hebt betaald. Hier kun je de € 131 aan voorheffing die je teveel hebt ontvangen van aftrekken want die heb je al een keer teruggevorderd. Het saldo van aangegeven omzetbelasting - het bedrag aan voorheffing is dan het bedrag dat je voor de vermindering KOR invult.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 245 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.