• 0

bestaand product importeren. Product wel beschermen, is dat mogenlijk?

Hallo. ik vertel mijn verhaal even, en dan hoop ik dat jullie mij wat goede adviezen kunnen geven. ik ben bezig met het importeren van een hobby artikel uit Taiwan. Het product is niets nieuws. Het is 1 gebruiksvoorwerp, maar kan in allerlei uitvoeringen worden gemaakt. alleen ik heb een betere kwaliteit, het is gebruikersvriendelijker en goedkoper in verhouding met de vergelijkbare producten die hier wel verkocht worden. En meer wil ik daar eigenlijk nog niet over kwijt. ::) Is ook niet belangrijk nu. Waar het mij op dit moment om gaat is het volgende. ik heb dus een fabrikant gevonden in Taiwan, en ben daarmee in zee gegaan. Hij heeft mij een maand geleden 1000 monsters geleverd. En die heb ik verkocht, en gegeven aan mensen waarvan ik graag hun mening wilde weten. Iedereen is enthousiast. En zullen zeker dit product kopen. Nu heb ik dus een hele container vol met dat product onderweg naar hier. En met de fabrikant is via chatten en over de telefoon besproken dat ik de enige ben die hij levert in Europa. het wordt namelijk wel al in Amerika verkocht.

Op zich had ik;of zag ik geen noodzaak om haastig deze afspraak op papier te krijgen. Ik dacht als ik een goede klant ben.....Waarom zou hij dat vergokken door met een ander in zee te gaan. ja toch? of zie ik het verkeerd? En daarbij; hoe veel is zo'n contract tussen een Nederlandse ondernemer en een fabrikant uit Taiwan nu eigenlijk waard?

 

Maar.. Nu ik dus een aantal maanden werk verder ben. " veel werk wat ik tot nu toe alleen doe" Al wat winkels heb gevonden die mijn product ook willen verkopen. ik heb mijn loods voor opslag. En de website met alles daar op is ook gereed om online te gaan. en ik ben ook op zoek gegaan naar aanverwante artikelen die gebruikt worden bij mijn product. Het geheel heeft dus al aardig wat geld gekost. Ik ben er ook van overtuigt dat het geen dom plannetje is dat gedoemd is te mislukken.

 

Nu vraag ik mij toch af. in hoever kan ik voorkomen dat een ander geheel aan de haal gaat met wat ik doe. Het product kan ik eventueel laten maken met een merk er in. als ik dat merk registreer. en ik heb een contract met de fabrikant dat hij die uitvoering aan niemand anders verkoopt. Dan ben ik al tevreden. Maar is zoiets mogelijk. Die aanverwante artikelen zijn mijn grootste zorg dan niet eens.bedoel als een klant voor product a komt kan hij natuurlijk net zo gemakkelijk ook product b mee nemen.

 

Ik denk gewoon even hardop. wat vinden/denken de deskundigen hier? In hoe verre kan ik mijn handel een beetje beschermen?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik zou in ieder geval er een merk op laten zetten en dit merk registreren voor Europa. Als je dan meer geld in promotie gaat stoppen, stop je die vooral in dat merk. Als dat een beetje goed lukt staat dat merk synoniem voor het product. Een beetje zoals het bekende Stanley mes. Stanley is een merk (fabrikant) van o.a. mesjes. Er zullen weinig mensen zijn die niet weten wat een Stanley mes is, dit terwijl er andere fabrikanten (merken) zijn.

 

Daarnaast is het nooit onverstandig het alleenrecht op de import te hebben, een fabrikant vraagt daar echter vaak wel een tegenprestatie voor. Vaak in de vorm van een minimale afname in een bepaalde periode. Een contract is dus zeker een goede optie.

Link naar reactie
  • 0

Goedemorgen. Bedankt voor de feedback. ik had het al eerder gelezen. maar was te druk om ook even te reageren. Ik heb een merknaam bedacht. en de domeinen gelijk even geregistreerd ;) . De fabrikant gesproken. Die is natuurlijk niet gister fabrikant geworden. Dus ik heb gevraagd of hij een passend contract heeft, zodat ik dat kan doorlezen. Hij maakt wel meer dingen die naar Nederland gaan. Dus die vraag was niet dom lijkt mij. Alle punten die mij niet aanstaan daar kan ik altijd nog over praten. Ik hoop alleen niet dat ik alle verhalen heel letterlijk moet nemen en dat deze meneer ook heel veel van karaoke houd....Laat ik het zo zeggen ;D dan is er binnenkort een chinees die genezen is van karaoke.

Wat betreft dat registreren van merknamen. Ik had het niet verwacht, maar er zijn nogal wat bedrijven die dat doen zeg. Ik had verwacht dat het allemaal ergens in één organisatie zou zitten. Wat ik mij nu dus afvraag. bij wie klop ik aan? ik bedoel zijn er slechte ervaringen met dergelijke instanties ? moet ik ergens op letten?

 

 

Groeten Miranda

Link naar reactie
  • 0

Hallo. inmiddels heb ik mijn merknaam gedeponeerd /aangemeld. binnen twee weken krijg ik een ontvangst bevestiging. maar ik kan nergens lezen hoe lang het in totaal duurt.

 

Verder kwam ik nog iets grappigs tegen. Ergens op een website viel mijn oog op subsidie voor het registeren van een merk, voor startende ondernemers die internationaal handelen Dus ik dacht; eens even lezen. stond er gelijk in de eerste zin. als vereiste moet je minimaal 100 man in dienst hebben ;D Ze blijven grappig..

Link naar reactie
  • 0
Inschrijving en publicatie

Als uw depot aan alle wettelijke vereisten voldoet, wordt het door het BBIE in het register ingeschreven. Gemiddeld duurt de procedure ongeveer vier maanden. Maar als er oppositie tegen uw depot wordt ingesteld of er een weigering op absolute gronden wordt uitgesproken kan dat uiteraard (veel) langer zijn, en is het onzeker of uw merk überhaupt kan worden ingeschreven.

bron: http://www.boip.int/nl/merken/howPublicationRegistration.html

 

 

De subsidie is juist voor bedrijven KLEINER dan 100 medewerkers: http://www.internationaalondernemen.nl/zoeken/ShowBouwsteen.asp?bstnum=47319&location=

 

Overigens gaat dat over exporteren en niet importeren.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 139 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.