Ga naar inhoud
  • 0

Holding wijzigen of EZ oprichten

Op dit moment eigenaar van een Holding en ingehuurd door de werk BV waarvan ik 1/3 eigenaar ben.

Op korte termijn zal ik werkzaamheden gaan uitvoeren als ZZP-er of in dienst van mijn eigen holding (zoals nu).

Echter dien ik dan statutair het doel van mijn holding te wijzigen. (kosten aan verbonden)

Tevens zal ik mijn aandelen verkopen en niet meer werkzaam zijn voor de werk BV.

De afkoopsom van mijn aandelen zal ik via een earn-out constructie in 6 termijnen in mijn holding ontvangen.

Voor de rest zullen er in de holding geen werkzaamheden meer plaats vinden.

Is het nu slimmer om een EZ op te richten en vanuit hier mijn werkzaamheden te verrichten of de holding aan te passen.

Hoe kan je tevens hierna de jaarlijkse kosten van een BV zo goedkoop mogelijkhouden.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

Hoi pvdz,

Het is lastig om daar zo een goed antwoord op te geven. Het hangt o.a. af van de winstverwachting van jouw freelance werk of je beter af bent met een BV of een EMZ. Ik heb in deze column een aantal zaken op een rijtje gezet over de verschillen en waarom een BV of een EMZ:

https://www.higherlevel.nl/extra/columns/view/98

Groet

Joost

DenariusAdvies.nl: Fiscaal + juridisch advies bij rechtsvormkeuze/-wijziging, VOF, BV, DGA, bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost,

Bedankt voor je reactie.

De inkomsten welke ik zal hebben in mijn EZ of BV zullen werkzaamheden heden zijn van ongeveer 60x1700 uur = 102.000,-

Op dat moment is het dus slimmer om een EZ te starten.

Is het tevens slim om de bestaande BV leeg te halen (alles naar prive) en deze op te heffen?

Groet, Peter

Link naar reactie
  • 0

Hoi Peter

Als de activiteiten doorgroeien naar winsten ver boven de 100K dan is het liquideren van de BV wellicht een dure optie. Het oprichten van een nieuwe BV inclusief goed advies op fiscaal en juridisch vlak (incl. inbreng EMZ) kan al snel 5.000 euro kosten. Daarnaast moet je er zeker van zijn dat er geen fiscale claims in de BV zitten zoals lijfrente en pensioenvoorzieningen of stille reserves in activa.

Probeer eens te prognisticeren of en hoe lang het duurt voordat de winst voldoende is voor een BV structuur. Als dat jaren gaat duren dan is liquideren een optie. Anders zou ik de kosten voor het aanhouden van de BV´s nog een jaartje of wat voor lief nemen.

Groet

Joost

DenariusAdvies.nl: Fiscaal + juridisch advies bij rechtsvormkeuze/-wijziging, VOF, BV, DGA, bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.