• 0

Boekdatum

feiten: kosten telefoon over periode december 2008; factuurdatum 09-01-09; afgeschreven van rekening op 09-01-09.

vraag: moet ik dit boeken in 2008 of 2009?

 

feiten: aankoop per pin op 03-01-09; factuurdatum 03-01-09; valutadatum op bankafschrift 05-01-09; boekhoudprogramma vraagt om valutadatum; transacties gewoon in euro's.

vraag: zal ik de factuur- of valutadatum aanhouden in mijn boekhoudprogramma?

 

ThAnX

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0
feiten: kosten telefoon over periode december 2008; factuurdatum 09-01-09; afgeschreven van rekening op 09-01-09.

vraag: moet ik dit boeken in 2008 of 2009?

 

Opnemen op de balans ultimo 2008 als nog te betalen kosten en in de resultatenrekening onder Telefoonkosten. Let op: eventueel niet de abonnementskosten want die worden veelal vooruitgefactureerd (in dit geval over januari en februari)

 

feiten: aankoop per pin op 03-01-09; factuurdatum 03-01-09; valutadatum op bankafschrift 05-01-09; boekhoudprogramma vraagt om valutadatum; transacties gewoon in euro's.

vraag: zal ik de factuur- of valutadatum aanhouden in mijn boekhoudprogramma?

 

Wat doet het boekhoudprogramma met de valutadatum? Gaat het straks rentenummers berekenen? Zit er uberhaupt een rekenprogramma aan vast? Zoniet dan gewoon factuurdatum.

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je in de war bent met systeemdatum i.p.v. valutadatum. Maar inderdaad gewoon de factuurdatum aanhouden.

Bij het afsluiten van 2008 middels een memoriaalboeking de kosten boeken (nog te betalen kosten) en in 2009 de factuur op reguliere wijze boeken. Als tegenboeking gebruik je uiteraard de grootboekrekening "nog te betalen kosten/bedragen".

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 92 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.