• 0

Vraag over iDeal en zakelijke klanten

Beste ondernemers,

 

Bij de ontwikkeling van enkele online diensten (voornamelijk gericht op kleine zelfstandigen) ben ik in het stadium aangekomen dat ik moet gaan kijken hoe ik hen wil gaan laten betalen. Het liefst laat ik iedereen via iDeal betalen: een veilige betaalmethode en geen rompslomp doordat mensen niet en/of laat betalen e.d.

 

Nu is het natuurlijk wel belangrijk om te weten: hoe zit het met zakelijke bankrekeningen en internetbankieren/iDeal? Hebben de meeste kleine tot middelgrote ondernemers een zakelijke bankrekening, een die te gebruiken is bij een iDeal-overschrijving?

 

Je kunt namelijk bij een iDealbetaling altijd uit een heel lijstje banken kiezen, maar of mensen met een zakelijke rekening ook met iDeal kunnen betalen weet ik niet?

 

Ik ben benieuwd wat jullie hierover weten. Alvast bedankt!

 

Groeten,

 

Michiel.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zzp'ers en erg kleine zaken kunnen meestal wel met iDeal betalen. Zodra een bedrijf iets groter is, kan er meestal niet meer met iDeal betaald worden. Want voor het gebruik van iDeal is een verificatiemethode nodig die niet gericht is op de zakelijke markt. Bij de Rabobank moet er geverifieerd worden met een pinpas en randomreader, bij de Postbank met een TAN code. Dit soort middelen hebben inkopers meestal niet in hun bezit.

 

Iedereen kan op factuur betalen, je zou daar een accept giro aan kunnen toevoegen. Als debiteuren niet gewenst zijn, dan kun je proforma facturen sturen. Deze worden dan betaald voor levering. De meeste bedrijven betalen tegenwoordig ook proforma facturen.

 

Bij sommige bedrijven kunnen medewerkers relatief kleine aankopen betalen met een creditcard.

 

Verder is dit allemaal erg branche afhankelijk, klanten zoals scholen of ziekenhuizen kopen alleen op factuur. Maar onder deze klanten zullen relatief weinig wanbetalers zitten.

Link naar reactie
  • 0

Bovestaande klopt inderdaad, de meeste eenmanszaken en dergelijke kunnen met ideal betalen, ook vanaf een zakelijke rekening, maar zodra er loondienst-inkopers rondlopen is de kans klein dat het nog lukt, aangezien deze meestal niet over dat soort toegang tot de bankrekening beschikken.

 

Wat dat betreft lijkt het me onverstandig het als -enige- betaalmethode te hanteren, maar als je klandizie ernaar is zou ik wel overwegen de optie aan te bieden naast iets anders.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties! Ik begrijp eruit dat ik een hoop potentiële klanten kan mislopen als ik geen alternatief voor iDeal aanbiedt. De pro-forma factuur klinkt aantrekkelijk (net ook even gegoogled), maar uit "De meeste bedrijven betalen tegenwoordig ook proforma facturen." begrijp ik wel dat dit type factuur niet door iedereen prettig gevonden wordt.

 

Debiteuren zit ik inderdaad niet echt op te wachten, met name ben ik bang voor wanbetalers en erg late betalers. Valt dit echter misschien op te vangen door de gebruiker van de dienst verplicht te stellen de factuur te betalen binnen 14 dagen, en dat anders de factuur geannuleerd wordt en hun betaalde account gede-activeerd. Als ze dan later toch weer gebruik willen maken van m'n dienst moeten ze dat opnieuw aangeven en worden ze opnieuw gefactureerd. Zou dit een billijke regeling zijn, en juridisch ook correct?

Link naar reactie
  • 0

Voor webdiensten is debiteurenbeheer vaak 'veiliger' dan voor fysieke goederen. Lever gewoon op factuur met een betaaltermijn van 14 dagen. Als na 14 dagen niet betaald is stuur dan meteen een betaalherinnering, dreig hierin nog niet over de gevolgen van niet betalen. Als vier dagen later nog niet is betaald stuur dan een betaalherinnering waarin je aangeeft dat als er niet betaald is voor datum xx-xx-xxxx de diensten (gedeeltelijk) worden afgesloten. Deze datum zet je 7 dagen vooruit zodat mensen zeker de tijd hebben om te reageren. Dit hele systeem automatiseer je zodat je er zelf helemaal niks aan hoeft te doen. Als op datum xx-xx-xxxx niet betaald is, dan neem je telefonisch contact op of je stuurt een bericht waarop de klant binnen 1 dag moet reageren om zijn account open te houden. Is hij niet bereikbaar of reageert hij niet, dan sluit je zijn account direct af. Reageert hij wel of krijg je hem te pakken, dan geef je nog 3 dagen om te betalen. Als dan na drie dagen nog niet betaald is, dan sluit je zijn account af.

 

Juridisch weet ik niet of je hiermee in de problemen kunt komen, maar ik denk dat als je dit netjes opneemt in je algemene voorwaarden en dit op de juiste manier communiceert, dat je dan wel safe zit. Het is sowieso geen oneerlijke manier van werken.

 

Als je dit systeem implementeert, dan zou ik iDeal er nog gewoon naast houden. De klant kan dan kiezen uit iDeal of op factuur. Sommige klanten denken dat iDeal de heilige graal is op het gebied van online betalen.

 

Sommige bedrijven betalen niks voordat er geleverd is, dan haalt een proforma factuur niks uit.

Link naar reactie
  • 0

De clue is echter dat met herinneringen werken e.d. enorm veel tijd is, en de kosten daarvan hoog in verhouding met het geld dat geïnd moet worden. Ik ga dus ook absoluut niet bellen e.d. In principe wil ik met vooruitbetalen werken (zoals met iDeal), en factureren zou alleen mogelijk zijn omdat iDeal niet voor iedereen te gebruiken is. Is er geen mogelijkheid om te factureren, en als er binnen 14 dagen niet betaald is de order gewoon te annuleren?

Link naar reactie
  • 0

Is er geen mogelijkheid om te factureren, en als er binnen 14 dagen niet betaald is de order gewoon te annuleren?

 

Kan, maar dan heb je gedoe aan die facturen. Want om de af te dragen btw op een onbetaald gelaten factuur te mogen terugvragen moet je dat speciaal aangeven bij de belastingdienst en aantonen dat je voldoende incassopogingen hebt gedaan.

 

Je zou hetzelfde wel kunnen doen met proforma facturen. Maar dan heb je gedoe om na betaling alsnog een factuur uit te reiken.

Link naar reactie
  • 0

Dat is niet zo'n probleem, die factureren wil ik automatisch laten genereren. Maar hoe zit het nu precies met die pro-forma facturen? Hebben veel ondernemers hier problemen mee? In essentie maakt het natuurlijk weinig uit of je met iDeal of d.m.v. een pro-forma factuur vooraf betaald, beide is voor levering betalen.

Link naar reactie
  • 0

Die proforma factuur helpt je in de gevallen waar in deze discussie op werd gewezen: inkopers die zelf niet direct via iDeal kunnen betalen. Je stuurt ze een proforma factuur, die kunnen ze intern routeren naar de financiële administratie, die betaalt en jij stuurt ze een gewone factuur. Het komt neer op vooruit betalen met een klassieke bankoverschrijving i.p.v. iDeal.

Link naar reactie
  • 0

Een proforma factuur gaat bij mij beslist mijn administratie niet in. Als het aantal facturen van crediteuren maar groot genoeg is gaat er geheid een keer een factuur nogmaals de administratie in nadat reeds de proforma factuur is geboekt.

 

Indien één van de betalingsmogelijkheden is de toegezonden factuur dan zal je daaruit voor de administratie de consequenties moeten trekken. Dus boeken van vorderingen, traceren van te late betalers en het hele traject daarna.

Wil je dit vermijden dan is de enige mogelijkheid het uitsluiten van deze betalingsmogelijkheid.

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Michiel, ik denk dat het ook een beetje afhankelijk is van de dienst die je aan gaat bieden. Is die voor bedrijven tijdelijk of van korte duur? Of is het een dienst waar een bedrijf meerdere malen per jaar, langere termijn gebruik van kan maken?

 

Als je alle rompslomp met op rekening betalen willen vermijden, waarom laat je de klant niet gewoon vooraf alles betalen?

(Dus de dienst gaat pas in werking na ontvangst/verwerking betaling - maar dit hangt ook weer van de soort dienst af of dit gepast is).

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als je alle rompslomp met op rekening betalen willen vermijden, waarom laat je de klant niet gewoon vooraf alles betalen?

 

Dat is toch ook het idee van pro-forma facturatie? Je stuurt de klant een pro-forma factuur, en pas als deze betaald is stel je de dienst in werking. Zou je met normale facturen werken dan kun je dit ook doen, maar kom je in de knoei als je klant bijv afziet van de dienst, niet betaald, en jij met de openstaande factuur blijft zitten. Dat moet je dan weer rechtbrijen middels een creditfactuur of iets dergelijks, ook niet handig.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 222 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.