• 0

€ 20.000 winst. Wat is wijsheid?

Vanaf heden houd ik aan mijn bedrijfsactiviteiten ca. 20K nettowinst per maand over. Dat groeit maandelijks met ca. 2K tot een maximum van 40K per maand. Ik ben momenteel in loondienst van mijn werk BV voor 4.5K bruto per maand. Ik beschik over een tweede BV waar helemaal geen activiteiten in plaatsvinden. Ik ben enig aandeelhouder, 44 jaar, getrouwd onder HV en heb twee kinderen. Ik kan momenteel geen hypotheek krijgen door mijn BKR-registratie. Ik heb geen schulden (meer :))

 

Nu mijn bedrijf goed en vast rendeert wil ik mijn toekomstplannen zo goed mogelijk regelen. Ik zou graag jullie praktische advies willen voordat ik naar een bank of adviseur ga. Zij denken vaak teveel aan hun eigen provisies en missen vaak de ondernemersmentaliteit.

 

Dit zijn mijn vragen en uitgangspunten:

 

[*] Ik wil een netto inkomen van 5K per maand overhouden. Hoe kan dat zo voordelig mogelijk?

[*] Hoe kan ik over ca. 2 jaar een huis van ca. 750K kopen zonder al mijn gespaarde geld in te brengen?

[*] Hoe bouw ik mijn pensioen op? Ik wil bij voorkeur na mijn 55e niet meer werken.

 

Alvast bedankt voor jullie reactie.

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zoek een adviseur die niet van commissie afhankelijk is (we hebben er zelfs een paar hier op het forum), en je krijgt prima onafhankelijk advies waar je zelf kritische vragen bij kunt stellen. Lijkt me wel een prima haalbare kaart toch, zeker gezien de antwoorden op je vragen ongetwijfeld van meer dan alleen deze gegevens afhankelijk zullen zijn?

Link naar reactie
  • 0

Hoi DGAardig,

 

Gezien jouw winstcijfers zou ik niet te zuinig zijn er een fiscalist inschakelen. Kost zeker wat, maar hij kan op basis van jouw cijfers in elk geval zorgen voor een lagere belastingdruk.

 

Je kunt niet zomaar 5K netto per maand willen. We hebben in NL de fictief loonregeling. Die schrijft voor dat je een marktconform salaris moet opnemen uit de BV. Zoek rechtsboven eens op 'fictief loon' of gebruikelijk loon'. Dan kom je genoeg tegen over de werking hiervan.

 

Als je zo doorgaat in de BV dan komt het met een financiering over 2 jaar ook wel goed.

 

Pensioen kan in eigen beheer opgebouwd worden. Ook daarover staat al veel op HL. Volg in elk geval schaats2009's advies en bouw die lege BV om naar een holding, met daaronder de huidig actieve BV. Dan lopen pensioen, salaris etc. via de holding BV en staat je opgespaard vermogen in elk geval veilig voor aansprakelijkheid in de actieve BV!

 

Groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Hoe kan ik over ca. 2 jaar een huis van ca. 750K kopen zonder al mijn gespaarde geld in te brengen?

 

hmm... waarom zou je dat gespaarde geld juist niet inbrengen? Zo op het eerste gezicht lijkt pensioenopbouw in eigen beheer (geen last van verzekeraars, banken of provisiejagers, maximaal uitstel van belasting) en daarmee jezelf (vanuit je pensioen BV aan privé) een hypotheek verstrekken juist een aantrekkelijke optie. Een hoog en relatief veilig rendement in je pensioen BV tegen minimale kosten.

Wellicht dat de BKR notering daarmee zelfs in je voordeel gaat werken: mogelijk kun je daarmee een nog hogere hypotheekrente opvoeren.

 

Mijn advies: zo snel mogelijk naar een fiscalist!

 

update: ik zie dat Joost terwijl ik aan het typen was ook voor een deel het zelfde advies heeft gegeven: holding/pensioen BV, eigen beheer, en fiscalist

 

 

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

@2009schaats

 

Ja. Heb ik aan gedacht. En dan dividenduitkering tegen 25%. Moet ik dan nog steeds het minimale dga-salaris uit de werk BV halen of mag ik ook alleen via mijn holding inkomen halen? En kan ik dan een managementfee door de holding aan mijn werk bv in rekening brengen? En zoja, is de hoogte daarvan vrij te bepalen en BTW belast?

Link naar reactie
  • 0

Hallo

 

dividenduitkering tegen 25%. ( laat dit aan de accountant over) hier ga je misschien fouten in maken.!

Uit je holding haal je het salaris uit.

In je werk B.V waar je de marktactiviteiten plaats vinden. laat je de winsten van je werk bv naar je holding overmaken.

Ik zou dit ook weer door de accountant laten bereken. ( je kan wel bijvoorbeeld een voorschot van 10.000 euro naar je holding over maken ( en vanuit je holding maak je bijvoorbeeld na je privé 5000 euro over) Hou dit schema aan! heb je alles mooi overzichtelijk

 

Als je toch zoveel winst maakt haal er een fiscalist bij wat al eerder geschreven is door Joost

 

Het heeft mij ook een kleine 6 tot 8 duizend euro gekost maar dat levert wel een goed en strak plan op.

En je leert er ook nog een hoop van ik iniedergeval wel.

 

Je praat over een lege bv hangt die niet samen dan met je andere.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo

 

dividenduitkering tegen 25%. ( laat dit aan de accountant over) hier ga je misschien fouten in maken.!

Uit je holding haal je het salaris uit.

In je werk B.V waar je de marktactiviteiten plaats vinden. laat je de winsten van je werk bv naar je holding overmaken.

Ik zou dit ook weer door de accountant laten bereken. ( je kan wel bijvoorbeeld een voorschot van 10.000 euro naar je holding over maken ( en vanuit je holding maak je bijvoorbeeld na je privé 5000 euro over) Hou dit schema aan! heb je alles mooi overzichtelijk

 

Hier moet ik even een persoonlijke frustratie uiten want persoonlijk ben ik van mening dat ik toekomstplannen voornamelijk door een fiscalist zou laten berekenen. Dit vind ik omdat ik regelmatig stukken van de accountant krijg die fiscaal technisch gezien niet 100% zijn.

 

Dus laat fiscalisten spelen met holdingmaatschappijen, dividenduitkeringen via de deelnemingsvrijstelling en het gebruikelijk loon!

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

 

Hier moet ik even een persoonlijke frustratie uiten want persoonlijk ben ik van mening dat ik toekomstplannen voornamelijk door een fiscalist zou laten berekenen. Dit vind ik omdat ik regelmatig stukken van de accountant krijg die fiscaal technisch gezien niet 100% zijn.

 

Dus laat fiscalisten spelen met holdingmaatschappijen, dividenduitkeringen via de deelnemingsvrijstelling en het gebruikelijk loon!

 

Tot op zekere hoogte mee eens. Het spel tussen de fiscalist en de accountant gaat gelukkig wel verder dan dat. Ik ben wel van mening dat accountants zich moeten richten op de cijfers en dat de fiscalist de belastingzaken op zich neemt. Daarin moet wel een samenspel zijn. Zonder goede cijfers van de accountant kan een fiscalist ook niets beginnen.

 

Bouwen van BV's en inbrengen van ondernemingen in de BV is inderdaad fiscaal werk, maar goede accountancy legt de basis.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 213 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.