• 0

Mijn BV verkeert in zwaar weer

Ik heb meerdere B.V.s Totaal 3 Verschilende aktiviteiten.

 

1 ervan verkeerd in zwaar weer. ( die onder de beheer bv hangt)( ben er bijna overspannen van)

In deze B.V zit op dit moment een hoop schulden( geen belasting schuld gelukig tot op heden).

In deze B.V zitten Leassa auto´s( huur overeenkomsten van de eigen beheer b.v) Personeel Rekening courant krediet van 120.000 euro die op dit moment 100.000 in de min staat bij de bank alleen deze B.V heeft een rekening courant krediet de mede B.V.s hoefden niet mee te tekenen in het verleden voor dit krediet.

Aangezien dat de laatste 2 weken weinig tot geen opdrachten( en voor 2009 zie ik dat de omzet met een ton gaat afnemen in deze bv . ik denk door de krediet krisis dat dit komt

 

Het volgende in deze B.V zitten nog al wat aktiviteiten wat in de loop van de weken wel mischien weer een opbloei kan verwachten. maar als ik hier mee doorworstel sta ik nog jaren te werken voor de schulden.

 

Kan ik niet 1 van mijn andere B.V de klanten laten over nemen tegen een vergoeding en deze bv waar nu schuld in zit laten falliet gaan. ben hier nooit een voorstander van geweest om een bv te laten ploffen.

en hoe zal de bank hier op reageren ten slotte heb ik wel getekend alleen als bestuurder niet als prive persoon.

 

Graag jullie advies of ervaringen.

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0

precaire oplossing is het zeker. Je kunt vuur verwachten van bank, schuldeisers etc. Ook zal een curator ter bescherming van de schuldeisers goed nagaan hoe e.e.a. tot stand is gekomen.

 

Met name het overdragen van activiteiten aan een andere BV tegen betaling zul je goed moeten kunnen onderbouwen. De prijs die de andere BV ervoor betaalt, moet op zijn minst zakelijk zijn.

 

Hopelijk volgen hieronder nog meer reacties.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

oplossing is het zeker of moet ik het maar afwachten bij de curator. en dan pas maar de aktiviteiten terug te kopen.

Overal is een oplossing voor denk ik !

er staan ook bedrijven op marktplaats die bvs opkopen met notariale vrijwaring wat zou er daarna gebeuren.!

De aktiviteiten verkopen ze dan ook weer denk ik en vervolgens verkopen ze het weer aan door naar een ander en dan laten ze de 3e of 4e persoon de bv toch uiteindelijk ploffen.!

Maar met deze werk methode ben ik het niet mee eens dan kunnen ze denk ik nog steeds bij mij komen! over drie of 4 jaar

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

of moet ik het maar afwachten bij de curator. en dan pas maar de aktiviteiten terug te kopen.

 

 

is wel wat 'netter' dan vooraf de zaak overdragen. Je loopt dan tegen het risico van paulianeus handelen aan. Dat wil zeggen dat schuldeisers zullen stellen dat je de activiteiten in het zicht van faillissement tegen een te laag bedrag verkocht hebt aan een eigen bv.

 

Van de curator kopen is dan een stuk zekerder.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Een verkoop van de kern van de onderneming in het zicht van een faillissement, kan zowel buiten als in een faillissement, mogelijk teruggedraaid worden. Als dat gebeurt, leidt dat ook tot een waarschijnlijk succesvolle bestuurdersaansprakelijkheid.

 

Om die reden is het onverstandig zo'n transactie uit te voeren zonder deze door een deskundige faillissementsrechtjurist te laten toetsen.

 

Daarnaast is het ook gevaarlijk licht over een 'laten ploffen' te denken. Het is mijn ervaring dat achteraf vaak blijkt dat er sprake is van meer verstrekte zekerheden dan vooraf werd gedacht. En zeker in de huidige situatie werken de 'recovery officers' of hoe de functienaam ook luidt, lange dagen om alle zekerheden in te roepen en de schade bij de financiers te beperken.

Link naar reactie
  • 0

inderdaad, als je de activiteiten wilt overzetten naar een andere bv kun je dit pas doen nadat je bv failliet is. Je zult je klanten dan opnieuw moeten benaderen en het vertrouwen terug winnen. Maar doe niks van de ene bv doorschuiven naar de andere want dan pakt een curator je alles af.

Link naar reactie
  • 0

Pas op met 'plof-acties'. Sterfhuisconstructie kan en is legaal, maar je moet je daarbij wel aan de regels houden. In het ergste geval kan het uitlopen tot een economisch delict, en dan zie je de wereld een aantal jaar op een heel andere manier. Laat je bijstaan door iemand met verstand van zaken, zoals een advocaat. Op eigen houtje opereren is gedoemd te mislukken. De schade is dan niet te overzien.

 

De curator hoeft alleen maar het vermoeden van paulianeus handelen uit te spreken naar de rechter commissaris, en dan is het aan jou de schone taak om te bewijzen dat het niet zo is. En daar heb je dan een hele kluif aan...

Link naar reactie
  • 0

Ben er zelf heellmaal niet voor het is alleen advies wat ik hier wil binnen haallen het is niet daadwerkelijk dat ik het doe ik hou hier heelllemaal niet van

 

2 van mijn opdrachtgevers zijn falliet verklaard waar ik nog 80.000 euro van moet beuren. en dit waren ook twee van mijn beste klanten.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

De curator hoeft alleen maar het vermoeden van paulianeus handelen uit te spreken naar de rechter commissaris, en dan is het aan jou de schone taak om te bewijzen dat het niet zo is. En daar heb je dan een hele kluif aan...

De curator heeft daar de R-C niet eens voor nodig.

Link naar reactie
  • 0

In het verleden al eens vernomen dat iemand gekneusd werd omdat 'ie een tip gaf mbt creatieve rittenadministratie.

 

Hier wordt letterlijk geschreven door TS dat 'ie overweegt om 1 van zijn bv's te laten ploffen. Ik vraag mij af in hoeverre wij zo'n ondernemer daar mee moeten helpen/daarin adviseren. Hij schrijft heel braaf dat 'ie dat eigenlijk niet wil, maar stel dat hij nu de gouden tip krijgt.......dan doet 'ie het wel degelijk.

 

 

 

Daarnaast is het weer eens een volledig nieuwe user die niets geen historie heeft op dit forum.

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
  • 1

In het verleden al eens vernomen dat iemand gekneusd werd omdat 'ie een tip gaf mbt creatieve rittenadministratie.

 

Hier wordt letterlijk geschreven door TS dat 'ie overweegt om 1 van zijn bv's te laten ploffen. Ik vraag mij af in hoeverre wij zo'n ondernemer daar mee moeten helpen/daarin adviseren. Hij schrijft heel braaf dat 'ie dat eigenlijk niet wil, maar stel dat hij nu de gouden tip krijgt.......dan doet 'ie het wel degelijk.

 

 

 

Daarnaast is het weer eens een volledig nieuwe user die niets geen historie heeft op dit forum.

 

Een bedrijf laten ploffen klinkt heel negatief maar soms ploft een onderneming, zoals ik van TS begrijpt wil hij dit keurig volgens de regels doen en dat is toegestaan hoe vervelend dit ook is voor een ieder

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

De curator hoeft alleen maar het vermoeden van paulianeus handelen uit te spreken naar de rechter commissaris, en dan is het aan jou de schone taak om te bewijzen dat het niet zo is. En daar heb je dan een hele kluif aan...

De curator heeft daar de R-C niet eens voor nodig.

 

I stand corrected Your Honor, ;D

 

In het verleden al eens vernomen dat iemand gekneusd werd omdat 'ie een tip gaf mbt creatieve rittenadministratie.

 

Hier wordt letterlijk geschreven door TS dat 'ie overweegt om 1 van zijn bv's te laten ploffen. Ik vraag mij af in hoeverre wij zo'n ondernemer daar mee moeten helpen/daarin adviseren. Hij schrijft heel braaf dat 'ie dat eigenlijk niet wil, maar stel dat hij nu de gouden tip krijgt.......dan doet 'ie het wel degelijk.

 

Daarnaast is het weer eens een volledig nieuwe user die niets geen historie heeft op dit forum.

 

Een creatieve rittenadministratie heeft ten doel belastingen te ontduiken. En dat is verwerpelijk. Maar dat heeft helemaal niets met de vraag van TS te maken.

 

Hoezeer het woord "ploffen" ook negatieve associaties oproept, het is geen illegale bezigheid. Op het moment dat TS zijn vraag zou formuleren als : "Hoe kan ik BV1 een doorstart laten maken, wellicht met behulp van BV2 en/of de Holding?" is er geen vuiltje aan de lucht. Een legale doorstart maken betekent niets meer dan gebruik maken van de mogelijkheden die de wet ons biedt, en bovendien is dit de reden waarom er in de eerste plaats ooit voor de BV als bedrijfsvorm is gekozen. Als het fout gaat, blijf je (meestal) als ondernemer met je privévermogen buiten schot en heb je de mogelijkheid om met de failliete boedel toch door te gaan.

 

Laten we ons nou alsjeblieft niet heiliger voordoen als we zijn. Iedereen die een BV-boompje heeft opgezet, heeft dit gedaan als beschermingsconstructie voor het geval dat je bedrijf niet wordt wat je er van verwacht had. En op het moment dat het er op aan komt zal niemand zeggen: "Hee mijn BV gaat failliet, laat ik mijn huis verkopen en in een ghettoflatje gaan wonen om de crediteuren schadeloos te stellen". In dat geval laat ook jij de BV koppie onder gaan. En dan is het niets meer dan gezond ondernemerschap om te zien of je de winstgevende delen terug kunt kopen van de curator om toch door te kunnen gaan met je bedrijf.

 

Doorstart BV = Sterfhuisconstructie = Ploffen

Link naar reactie
  • 0

Als ik je verhaal zo lees dan leveren je activiteiten onvoldoende op om aan je verplichtingen te voldoen. Ik denk dan ook dat je met de schuldeisers, waaronder de bank moet overleggen hoe je dat het beste kunt oplossen. wanneer je hun erbij betrekt zul je merken dat jouw goede wil wordt beloond. Het is handig om een plan te maken waarin je jouw ideeen hierover vastlegt en dat te bespreken met je schuldeisers. Natuurlijk kun je vervolgens aktiviteiten samenvoegen wanneer dat kostenbesparingen oplevert. Het is misschien wel handig om in jouw situtatie deskundige hulp in te roepen. Je kunt dan zelf een beetje in de luwte blijven en loskomen van je emoties. Bovendien kun je je dan richten op je aktiviteiten en dat levert weer geld op.

Ik hoop dat hier wat aan hebt.

Met vriendelijke groet,

Hans Kramer, Bedrijfs-en organisatie adviseur.

Bosloo Advisesgroep. www.bosloo.nl

Gediplomeerde Bedrijfs- en Organisatie Adviseurs

en (ISO) Gecertificeerde NMI Mediators, 072 5272711 info@bosloo.nl

Link naar reactie
  • 0

Wat ik probeer aan te geven is dat er een nieuw lid komt, waar jullie absoluuut niets van weten en dat hij met een mooi verhaaltje van jullie advies krijgt hoe hij te werk moet gaan.

In dat "mooie verhaaltje" staat nota bene gewoon vermeldt dat hij overweegt om de winstgevende zaken uit die bv over te hevelen naar een andere bv om te voorkomen dat hij jarenlang schulden staat af te lossen. Nee, het zou jouw factuur maar zijn waar jij dringend op betaling zit te wachten!

Stel nou dat hij een betaling moet verrichten aan een zeker forumlid die hoopt op een crediteurenakkoord en dat akkoord er daardoor niet komt. Hoe zie jij het dan, dat je daarvoor zovele nachtelijke uren hebt doorgehaald.

 

Als het een forumlid zou zijn die hier al een hele historie heeft én we met z'n allen weten dat hij zijn stinkende best heeft gedaan om die bv te redden, zou je me niet horen. Ik hoopte alleen dat jullie hier ook bij stil willen staan.

 

 

Ik zal hier verder niet meer reageren omdat we te ver off-topic gaan en anderen kennelijk een andere mening zijn toegedaan. Wel, ga dan maar vrolijk verder met jullie mening en advies geven aan TS.

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat het met het zomaar strooien met advies wel meevalt. Topic Starter heeft nu van drie mensen die dagelijks met insolventie, faillissementen en het doorstarten van vennootschappen (Joost, Steven en ik zei de gek) te maken hebben het advies gekregen dit niet op eigen houtje te doen. Het feit dat iemand nieuw op het forum is, wil niet zeggen dat je hem niet mag waarschuwen om te voorkomen dat 'ie zijn vingers brandt aan materie die hem niet eigen is.

 

De wetgever heeft een aantal spelregels in het leven geroepen waar we aan moeten voldoen bij het onderling zakendoen. Wie deze spelregels het best beheerst (en een schwalbe kan daarbij best wel eens nodig zijn om te kunnen scoren) die zal uiteindelijk aan het langste eind trekken.

 

En "het zekere forumlid" die wacht op zijn crediteurenakkoord kan je als geen ander vertellen dat in de afgelopen maanden heus niet iedere slag gewonnen is, en dat de strategie heus wel een paar keer gewijzigd is. Maar dat hoort er bij, en daar lig ik geen moment wakker van. Als een insolventieinterventie niet slaagt (en dat gebeurt ook heus wel eens) dan baal ik niet van de nachtelijke uren die erin zijn gegaan. Dan ben ik goed ziek omdat ik weet wat hem/haar de komende drie jaar te wachten staat. Maar ik kan ook tevreden zijn omdat ik weet dat alles uit de kast is gehaald om het te voorkomen en dat het gewoon niet zo heeft moeten zijn. Soms scoort de ander net een puntje meer dan jij. It's all in the game.

Link naar reactie
  • 0

Hij schrijft heel braaf dat 'ie dat eigenlijk niet wil, maar stel dat hij nu de gouden tip krijgt.......dan doet 'ie het wel degelijk.

 

Zou ik het doen! Gaat het volgens de wet en paulines handelen hou ik niet van.

 

Ik vroeg alleen om advies en tips dit is niet verboden dacht ik om een beetje advies vooraf in te winnen.

 

Als ik mijn eigen fiscalist vraag draait de tijd al vanaf de eerste seconde.

 

Ik kan het nu nog in stand houden de B.V de komende 3 jaar ook nog wel!

en ik zou niemand zomaar benadelen+ laat mij maar nieuw wezen in dit forum.

maar ik volg het wel al jaren dit forum.+ ik draai al eens 10 jaar met mijn bedrijven.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 2

Wat ik probeer aan te geven is dat er een nieuw lid komt, waar jullie absoluuut niets van weten en dat hij met een mooi verhaaltje van jullie advies krijgt hoe hij te werk moet gaan.

In dat "mooie verhaaltje" staat nota bene gewoon vermeldt dat hij overweegt om de winstgevende zaken uit die bv over te hevelen naar een andere bv om te voorkomen dat hij jarenlang schulden staat af te lossen. Nee, het zou jouw factuur maar zijn waar jij dringend op betaling zit te wachten!

Stel nou dat hij een betaling moet verrichten aan een zeker forumlid die hoopt op een crediteurenakkoord en dat akkoord er daardoor niet komt. Hoe zie jij het dan, dat je daarvoor zovele nachtelijke uren hebt doorgehaald.

 

Als het een forumlid zou zijn die hier al een hele historie heeft én we met z'n allen weten dat hij zijn stinkende best heeft gedaan om die bv te redden, zou je me niet horen. Ik hoopte alleen dat jullie hier ook bij stil willen staan.

 

 

Ik zal hier verder niet meer reageren omdat we te ver off-topic gaan en anderen kennelijk een andere mening zijn toegedaan. Wel, ga dan maar vrolijk verder met jullie mening en advies geven aan TS.

 

Ed,

 

Ik haal jouw reactie toch nog een keer aan. PM een reactie desgewenst.

 

Het mag nooit de bedoeling zijn dat we op HL onderscheid gaan maken tussen regulars en first timers! HL is geen elite forum en al helemaal geen club van HL-ondernemers. Dat iemand lange tijd op HL is, wij weten (in hoeverre dat mogelijk is, blijft een andere vraag) dat hij zijn stinkende best gedaan heeft voor het overeind houden van zijn BV mag ook geen excuus vormen om iemand te adviseren over het laten ploffen van een eigen BV. Ik kan me ook niet voorstellen dat jij HL zo ziet.

 

Zoals al geadviseerd aan TS kan hij die winstgevende activiteiten gewoon verkopen aan een andere BV mits de prijs zakelijk is. Er is ook gewezen op actio pauliana. Lijkt mij dat TS zo voldoende gewaarschuwd is voor de mogelijke gevolgen.

 

Jammer dat je onze reacties ziet als steun aan iemand die zijn BV bewust wil laten ploffen. Dat is zeker niet de bedoeling. Maar het is wel onderdeel van zakendoen. Zowel voor de schuldenaar als voor de schuldeiser. Een BV kan failliet gaan, daar heb je als schuldeiser gewoon mee om te gaan. Anders kun je beter in loondienst blijven.

 

En je laatste zin. Jammer.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik heb meerdere B.V.s Totaal 3 Verschilende aktiviteiten.

 

1 ervan verkeerd in zwaar weer. ( die onder de beheer bv hangt)( ben er bijna overspannen van)

In deze B.V zit op dit moment een hoop schulden( geen belasting schuld gelukig tot op heden).

In deze B.V zitten Leassa auto´s( huur overeenkomsten van de eigen beheer b.v) Personeel Rekening courant krediet van 120.000 euro die op dit moment 100.000 in de min staat bij de bank alleen deze B.V heeft een rekening courant krediet de mede B.V.s hoefden niet mee te tekenen in het verleden voor dit krediet.

Aangezien dat de laatste 2 weken weinig tot geen opdrachten( en voor 2009 zie ik dat de omzet met een ton gaat afnemen in deze bv . ik denk door de krediet krisis dat dit komt

 

Het volgende in deze B.V zitten nog al wat aktiviteiten wat in de loop van de weken wel mischien weer een opbloei kan verwachten. maar als ik hier mee doorworstel sta ik nog jaren te werken voor de schulden.

 

Kan ik niet 1 van mijn andere B.V de klanten laten over nemen tegen een vergoeding en deze bv waar nu schuld in zit laten falliet gaan. ben hier nooit een voorstander van geweest om een bv te laten ploffen.

en hoe zal de bank hier op reageren ten slotte heb ik wel getekend alleen als bestuurder niet als prive persoon.

 

Graag jullie advies of ervaring

 

 

 

he 2009schaats ik heb intressen om je bv('s) over te nemen tegen een vergoedin mocht je intresse hebben laat een bericht achter.

Link naar reactie
  • 0

Het is al een aantal keren gezegd, zoek hulp.

Verder is het de verantwoording van de bestuurder de BV failliet te laten gaan als dat nodig is. Verplichtingen lopen door, schulden lopen op etc. Het te lang doormodderen kan in principe tot mismanagement leiden.

De BV verkopen (waarbij je vaak geld toe moet geven) is verleidelijk, maar toch maar niet doen. Het risico is dat je wordt meegesleurd in fraude. De BV wordt vaak verhuisd naar buitenland en dan gebruikt voor carouselfraude of oplichting van leveranciers. Jouw positie nu is vergelijkbaar met: Moet ik die nieuwe Gazelle op het waterlooplein voor de prijs van 25 euro nu aanschaffen of niet.

Mijn idee is de activa laten taxeren. Dit bedrag aanbieden aan de schuldeisers tegen finale kwijting. Als dat lukt de BV liquideren. Als dat niet lukt faillissement aanvragen. Let op. Doe dit niet zonder hulp. Er zal op zijn minst een inventarisatie gemaakt moeten worden van de aansprakelijkheden.

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
  • 0

 

 

Kan ik niet 1 van mijn andere B.V de klanten laten over nemen tegen een vergoeding en deze bv waar nu schuld in zit laten falliet gaan. ben hier nooit een voorstander van geweest om een bv te laten ploffen.

en hoe zal de bank hier op reageren ten slotte heb ik wel getekend alleen als bestuurder niet als prive persoon.

 

Graag jullie advies of ervaringen.

 

 

 

 

Even een nieuwe ontwikkeling over deze materie. Niet specifiek over deze TS. Er komen weleens topics waarin eigenaren van BV's in zwaar weer dee denken te kunnen overdoen aan een ''opkoper'' en dan van alle shit verlost te zijn.

 

Deze BV opkopers krijgen het een stuk zwaarder door onderstaande uitspraken van de rechter. Het komt erop neer dat schuldeisers buiten de curator om naar de rechter kunnen om oude eigenaren van de BV aansprakelijk te stellen.

 

Bron : BNR.nl

 

 

 

 

Bestuurders die bewust hun bijna failliete BV verkopen aan malafide BV-opkopers, zijn niet langer veilig voor justitie

. In drie recente rechtszaken werden oud-bestuurders veroordeeld tot het betalen van openstaande schulden.

FD-journalist Siem Eikelenboom: "Als jij je BV verkoopt aan een BV-opkoper loop je gigantische risico's."

FD-journalist Siem Eikelenboom legde dinsdag op BNR uit: "Je kan het wel zien: het zijn vaak van die kleine advertenties die je in de krant of op internet tegenkomt. Zo van 'verkeert jouw BV in zwaar weer, bel ons dan'. Wat zij eigenlijk doen: je draagt je aandelen over aan zo'n BV-opkoper en die beweert dat 'ie aan alle ellende een einde kan maken. In feite nemen ze je BV over, halen alles eruit wat er aan waarde in zit en vervolgens wordt die BV gedumpt op een adres waar wel tientallen BV's zijn ingeschreven. In heel veel gevallen laten ze de tent failliet gaan en de schuldeisers die er in zitten- bijvoorbeeld een leverancier - zitten met onbetaalde rekeningen."

 

Malafide

Het bericht is goed nieuws voor schuldeisers, zei Eikelenboom. "Normaal komt er bij een faillissement een curator en bij wanbeleid kan de curator de oud-bestuurders aansprakelijk stellen. Maar wat in deze nieuwe vonnissen nieuw is is dat schuldeisers buiten de curator om rechtstreeks naar de rechter zijn gegaan. De rechters hebben in alledrie de gevallen gezegd 'jongens, jullie kunnen ook buiten de curator om de oud-bestuurder aansprakelijk stellen als er sprake is van wanbeleid. Wanbeleid is als je willens en wetens jouw BV verkoopt aan zo'n malafide BV-opkoper."

 

Risico's

Of het klopt dat er met de nieuwe wetgeving geen enkele reden meer is om je bedrijf aan zo'n louche figuur te verkopen? Eikelenboom: "Als je dat doet, loop je gigantische risico's. Aan de ene kant kan je door de curator gepakt worden en aan de andere kant kan je door individuele schuldeisers aangepakt worden. Met andere woorden: als jij je BV verkoopt aan een BV-opkoper loop je gigantische risico's."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.