• 0

vrijstellingbepaling successierecht; geldt die ook bij splitsing b.v.?

Kan de vrijstellingbepaling bij bedrijfsopvolging bij erving van aandelen doorgeschoven worden naar een nieuw bedrijf of geldt die alleen voor de oorspronkelijke B.V.?

 

Dit is de situatie:

 

Samen met mijn zus heb ik de aandelen van de B.V. van mijn overleden vader geërfd. Nu overweeg ik om mijn 50% belang door te laten zakken in een eigen bedrijf. Kan dat en hoe kun je dat het beste doen om toch nog in aanmerking te komen voor de vrijstellingsbepaling successierecht bij bedrijfsopvolging?

 

In de huidige B.V. zit ook een pand dat ik uit die B.V. wil tillen maar overhevelen naar privé heeft nogal wat haken en ogen m.b.t. tot eventuele toekomstige verhuur aan het bedrijf. Wat is de best mogelijke constructie?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je eigen bedrijf is ook een BV? En is dat een Holding - werkmij structuur, of alleen een enkelvoudige BV?

 

Hoofdregel is dat je de aandelen niet mag vervreemden - overdracht aan een eigen BV valt daar ook onder. Er zijn echter uitzonderingen, zoals bijvoorbeeld fusies en splitsingen. Dat vergt wel een nauwkeurige uitvoering en brengt best wel wat kosten met zich mee.

 

Zit het pand nu in jouw eigen BV, of in de gezamenlijke BV?

 

Het meest logische zou zijn (als je in de BV's wil blijven) een holding met daarin het pand en daaronder per onderneming een aparte BV. Hoe, dat is afhankelijk van de huidige situatie en jouw eigen wensen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie.

 

Er is nu alleen nog de oorspronkelijke B.V. (die waarvan mijn vader 100% DGA was). Mijn zus en ik erven nu dit bedrijf waarin we samen werkten/ werken. Het bedrijf willen we wel voortzetten maar in gesplitste vorm. Ik heb nu dus nog geen ander bedrijf weet ook nog niet welke rechtsvorm ik daar het beste voor kan nemen.

 

Het pand zit in de oorspronkelijke/ gezamenlijke B.V..

 

Bijkomende moeilijkheid m.b.t. de oorspronkelijke B.V. is ook dat daar nog pensioenverplichtingen in zitten t.g.v. mijn moeder.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 1

Tja, splitsen is fiscaal-technisch mogelijk, maar het is wel een lastig verhaal. Dat blijft het altijd, ook zonder successiefaciliteit. Je zal namelijk de onderneming wel moeten kúnnen splitsen.

 

Voor wat betreft het pensioen: dat is onder te brengen bij een verzekeraar, maar het is de vraag of dat voordelig is. In feite ruil je dan namelijk het "lang leven risico" in voor het "kort leven rsico": de verzekeraar blijft met het geld zitten als jullie moeder onverhoopt vroeg komt te overlijden. Dat is wel weer te verzekeren, maar dat kost ook weer geld. Dat vergt nog al wat uitzoekwerk.

 

Dan het pand: vaak een van de meest waardevolle bezittingen van een BV. Als dat meer dan de helft van de waarde van alle bezittingen is, dan is het lastig verdelen. En de vraag blijft altijd: wie krijgt het pand. Het is wel te regelen, maar hoe ligt aan wat jullie willen en hoe ingewikkeld jullie het willen hebben.

 

Het starten van een eigen onderneming heeft eigenlijk niets te maken met de verkregen onderneming, daar moet je los naar kijken. Bij het becijferen van de beste oplossing moet je natuurlijk wel combinaties van beide meenemen, maar ook daar val zo niets over te zeggen.

 

Eigenlijk zullen jullie dus eerst samen goed moeten bedenken wat jullie ieder zelf willen, en pas daarna gericht advies zoeken. Met wat algemeenheden op dit forum zul je namelijk niet zover komen, vrees ik.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 79 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.