• 0

Opstellen regeling auto van de zaak

Beste forumleden,

 

Voor mijn ICT bedrijf ben ik bezig een regeling op te stellen voor leasewagens. Tot op heden hebben een aantal medewerkers een auto van de zaak gekregen(Golfjes), maar gezien de huidige groei van het bedrijf is het belangrijk om dit in een regeling te gieten, zodat medewerkers weten wanneer een auto van de zaak voor hen mogelijk (of onmogelijk ) is.

 

We rijden in principe 2 merken(audi/volkswagen) en het is de bedoeling dat op basis van functieniveau/ervaring de klasse bepaald wordt.

 

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik heb met name de volgende vragen:

 

- hoe ga je om met de klasse indeling in de praktijk in relatie tot functieniveau

- is 20.000 kilometer inc. tankpas(brandstof) en privegebruik een ruime of normale voorziening

- is een eigen bijdrage gebruikelijk; loopt dat nog op/af bij functieniveaus

- praktijktips... zeer welkom.

 

Iedereen die zijn/haar ervaring hierover wil delen, eventueel ook als leaserijder, wordt bijzonder op prijs gesteld.

 

Groeten,

Martijn

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Je informatie is enigszins beperkt. Wellicht dat je daardoor nog geen reacties hebt ontvangen. Er zijn autoregelingen in allerlei soorten en maten: met en zonder privébijdrage, brandstofpas, kilometerbeperkingen, gebruik familieleden, collega's, categorie-indelingen irt functie, enzovoort. Ik ken voorbeelden van 2 A4-tjes maar ook van 40 A4-tjes. Het is dus maar net wat je wilt.

Om even op je vragen in te gaan:

* In elk geval is er nagenoeg altijd een relatie tussen autoklasse en functie.

* 20.000 kilometer: daarvan is zo niets zinnigs te zeggen. De vraag of dit een goede grens is, is mede afhankelijk van de vraag of medewerkers veel op kantoor of bij de klant zitten, de afstand woon-werk, enz;

* Eigen bijdrage: wordt verschillend over gedacht. Er zijn tal van bedrijven die geen eigen bijdrage vragen. Er zijn er ook die dat wel doen, bijvoorbeeld boven een bepaald aantal privékilometers. In dat geval moet je een kilometerregistratie laten bijhouden, omdat je anders niet weet wat zakelijk en wat privé is. Er zijn ook diverse regelingen waarbij medewerkers tot een bepaald normleasebedrag geen eigen bijdrage verschuldigd zijn, maar als ze een auto kiezen die duurder is dan die norm, dat ze dan het verschil bijbetalen in de vorm van een eigen bijdrage. Die bijdrage is overigens voor de medewerker fiscaal aftrekbaar;

* Houdt het practisch. Een regeling van 30 of 40 A4-tjes is meestal sterk overdone. Je kunt het vaak ook wel af met een categorieindeling (overzicht welke auto/categorie bij welke functie gekozen kan worden) en een berijdersovereenkomst waarin de kern staat weergegeven.

 

Succes gewenst,

 

Leonard Faber

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 213 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.