• 0

octrooi

ik heb een idee en dit idee wil ik graag vastleggen.

Ik wil dus octrooi aanvragen.

 

Heeft iemand ervaring hiermee?

Wat kost zoiets?

En wat als je idee bestaat uit bestaande ideeen.

En is het landsgebonden?

 

groet,

GJ

 

oh .. ik lees nu net het topic waar al over octrooi wordt gesproken.

Hier worden de kosten en de techniek al besproken.

Maar is een octrooi landsgebonden.

 

Ik heb op dit moment zelf geen +- 5000 euro om en octrooi aan te vragen. Is het wel verstandig om met het idee door te gaan?

 

Zou een ander bedrijf (lees: sponsor) jouw octrooi kunnen financieren. of is dat niet verstandig...

camarados, yr digital daily diary

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voor algemene informatie over de procedure omtrent octrooien kun je meer lezen op mijn website:

http://www.iusmentis.com/octrooien/spoedcursus/procedure/

 

Die E 5000 hoef je niet allemaal in een keer te betalen. In het begin heb je vooral de kosten van het opstellen van de aanvraag (een octrooigemachtigde) en het indienen. Eventueel kun je na indienen de kosten een jaartje uitstellen door alleen maar een zogeheten prioriteitsaanvraag in te dienen. Hiermee leg je de uitvinding vast, maar krijg je geen octrooi. Je moet dan een jaar later een nieuwe aanvraag indienen die verwijst naar die eerste aanvraag. De kosten voor de procedure krijg je dan dus pas wanneer je die nieuwe aanvraag indient. Verder kun je bijvoorbeeld via het PCT-verdrag de kosten voor octrooien in meerdere landen zo'n 20 tot 30 maanden uitstellen. Laat je hierover adviseren door een deskundige, want de procedures zijn nogal ondoorzichtig en als je iets fout doet, ben je je aanvraag kwijt.

 

Je kunt natuurlijk een bedrijf zoeken dat de kosten voor het aanvraag van octrooi op zich wil nemen. Veel bedrijven eisen echter dat je zelf op zijn minst al een prioriteitsaanvraag ingediend hebt, zodat duidelijk vastligt wat nu jouw uitvinding is en zij kunnen bepalen of die waardevol is.

 

Groeten,

 

Arnoud

 

--

Speaking only for myself.

Link naar reactie
  • 0

Kan je jezelf na die 20 maanden nog terug trekken zonder extra kosten? Als het idee geen succes blijkt zeg maar.

Dat kan zeker. Een veelgebruikte optie is dat je in de PCT-aanvraag veel landen aanwijst (je kunt ze allemaal aanwijzen, want je hoeft maar voor maximaal vijf landen de aanwijzingstaks te betalen) en dan na die twintig maanden simpelweg kiest welke je nu eigenlijk wilt hebben. Bij de rest reageer je niet op de briefjes die je krijgt en dan krijg je daar dus ook geen octrooi.

 

Je bent natuurlijk wel het geld kwijt dat je tot dan toe had betaald. Bovendien is je aanvraag dan inmiddels gepubliceerd, dus dan weten je concurrenten hoe je uitvinding werkt.

 

Groeten,

 

Arnoud

 

--

Speaking only for myself.

Link naar reactie
  • 0

Vraagje. Iemand bedenkt een lamp en een manier om met die lamp plaatjes op de muur te projecteren. Die twee uitvindingen octrooieert hij.

 

Nou vindt iemand een andere lamp uit en vraagt daar octrooi op aan. Maar vervolgens vraagt hij ook octrooi aan op een manier om plaatjes op de muur te projecteren met zijn lamp.

 

Ten eerste, waarom mag die 2e projector geoctrooieerd worden? Een projector is toch een projector of niet?

 

Ten tweede, wat is de waarde van die 2e projector, want er is overlap met het octrooi van de 1e projector?

 

Link naar reactie
  • 0

Vraagje. Iemand bedenkt een lamp en een manier om met die lamp plaatjes op de muur te projecteren. Die twee uitvindingen octrooieert hij.

 

Nou vindt iemand een andere lamp uit en vraagt daar octrooi op aan. Maar vervolgens vraagt hij ook octrooi aan op een manier om plaatjes op de muur te projecteren met zijn lamp.

Dat kan, aangenomen dat de verschillen tussen de beide lampen voldoende inventief zijn. Evenzo voor de manieren van projecteren. En als mijn lamp anders is dan jouw lamp, dan is projecteren van beelden met mijn lamp per definitie ook wat anders dan projecteren van beelden met jouw lamp.

 

Je octrooieert niet "een lamp". Je octrooieert een specifieke truc (of 'feature' zo je wilt) in een lamp. Dus bijvoorbeeld "Een lamp voorzien van een conisch gevormde glasbol welke de gloeidraad omgeeft, waarbij de gloeidraad zodanig gepositioneerd is dat deze het zwaartepunt van de bol doorsnijdt."

 

Het is dus heel goed mogelijk dat ik een verbetering op jouw uitvinding octrooieer, en jij daar weer een verbetering op, enzovoorts.

 

Ten tweede, wat is de waarde van die 2e projector, want er is overlap met het octrooi van de 1e projector?

Het is niet gezegd dat mijn octrooi op mijn projector overlap heeft met jouw octrooi op jouw projector. Wellicht is mijn uitvinding de vervanger van iets uit jouw projector door iets anders. Daarmee ga ik om jouw octrooi heen.

 

Maar zelfs als het wel overlap heeft, dan kan ik met mijn octrooi de verbetering aan jou proberen te verkopen. Of ik kan hem gebruiken om te onderhandelen: jij krijgt een licentie voor mijn verbetering in ruil voor een licentie aan mij onder jouw octrooi. Dan kunnen we allebei verbeterde projectoren maken. Of wellicht gebruik ik mijn octrooi om jouw projector waardeloos te maken. Jij kunt namelijk mijn verbetering niet toepassen in jouw projector.

 

Wellicht vind je deze artikelen informatief:

 

Arnoud

 

--

Speaking only for myself.

Link naar reactie
  • 0

Vallen persoonlijkheids vragenlijsten, competentietesten, middelen die gebruikt worden voor coaching onder de term "industrie"?

Dat is mogelijk, maar in Europa zijn ze desondanks niet octrooieerbaar. Een andere eis is dat de uitvinding "technisch" moet zijn, en een vragenlijst is dat niet.

 

Een computer die vragen toont en iets met antwoorden doet, is dat wel. Dan wordt het de vraag hoe voor de hand liggend die computer is.

 

Arnoud

 

--

Speaking only for myself.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 245 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.