• 0

Eerste sales-/samenwerkingsgesprekken (nu wordt het serieus!) - tips?!

Hey allemaal

 

Een tijdje terug had ik hier al een draadje gezet, en daar heb ik toen véél van bijgeleerd.

 

Nu is het tijd voor een klein (groot) vervolg op een project waarover ik al een tijdje zit na te denken.

 

Vlak voor het begin van de kerstvakantie had ik een paar grote bedrijven die actief zijn in de sector waarin mijn idee past een mail gestuurd met de vraag bij welke persoon in hun organisatie ik het beste terecht kon met mijn voorstel.

 

Daar heb ik toen snel antwoord op gekregen, maar omdat de kerstvakantie dan al een dag bezig was waren deze personen pas terug aanwezig vanaf Januari.

 

Hun heb ik dan ook gecontacteerd na de kerstvakantie, en nu een kleine week later heb ik al wat zeer enthoesiaste mails terug gekregen.

 

In 2 daarvan vroegen de contact personen (die hooggeplaatst staan in het bedrijf) voor een gesprek bij hun op kantoor.

 

Daar ben ik uiteraard zeer blij om, maar dit bezorgd mij anderszijds wel een "stress" gevoel.

 

Ik ben bijna 18jaar en student, doch ben ik zeer enthoesiast en gemotiveerd om hiermee verder te gaan.

 

Mijn vraag aan jullie is dan ook of jullie nog zaken weten waar ik zeker aan moet denken?

Absolute musts die ik niet mag vergeten te vermelden, fouten die ik niet mag maken?

 

Ik ben alvast begonnen met teksten hierover op dit forum te doorpluizen naar alle informatie die ik maar vinden kan, maar er zullen ongetwijfeld nog wat weetjes en tips zijn ..

 

( Het GEEN gesprek voor een financiering, maar een gesprek om hun interesse op te wekken om een samenwerking aan te kunnen gaan).

 

Ik bedank jullie alvast allemaal !

 

Met vriendelijke groet

 

Gil

 

Ik probeer steeds zoveel mogelijk bij te leren !

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het belangrijkste in een gesprek met de opdrachtgever:

 

Zorg dat je kennis van zaken hebt.

 

Dit helpt je in het gesprek op meerdere manieren: je weet goede antwoorden te geven op hun vragen, maar je straalt ook zelfvertrouwen uit, wat misschien nog wel belangrijker is.

 

Daarnaast moet je altijd proberen je in te leven in de opdrachtgever. Welke indruk zul je bij hem/haar achterlaten?

 

Je bent 18 jaar en dus jong. Hoe ga je dat in een positieve manier gebruiken in het gesprek? (en geef ze dus niet de kans te twijfelen aan ervaring, kunde e.d.) Benoem het dus duidelijk op een positieve manier, anders blijft het in de lucht hangen.

 

Afhankelijk van de branche: trek een (passend) pak aan.

 

Probeer je op je gemak te voelen.

 

Zorg dat je duidelijk hebt waarvoor je dat gesprek in gaat. Wil je iets verkopen? Wat wil je verkopen? Probeer dat doel in dat gesprek dan ook te bereiken. Maak het dus niet te vrijblijvend.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Mooi dat je op deze leeftijd al zo actief bent!

 

Mijn tip: Probeer niet meteen teveel te willen, probeer niet teveel te bereiken.

Een samenwerking begint met rustig praten over wat je eventueel voor elkaar kan betekenen. Niet te veel vastleggen, niet te happig zijn op dingen beloven of vragen, maar gewoon kijken waar de mogelijkheden liggen. Als het kan wel al wat concrete ideetjes bedenken, maar dan in de vorm"oke, we zouden dus bijvoorbeeld dit en dat project samen kunnen doen...".

 

Als er dan een positieve relatie gecreerd is kan je de week erna een mailtje sturen met "ik vond het een erg leuk gesprek, zullen het binnenkort voortzetten en dan wat concreter worden?"

 

Maar ja, het is ook gewoon aanvoelen hoe het gaat. Verschilt weer in iedere branche en per persoon, sommige mensen gaan heel snel en anderen wat langzamer. Daarom een 2e tip: wees eerlijk!

Doe je niet veel groter voor dan je bent, daar kunnen ze snel doorheen prikken.

 

Succes, en we vindenhet natuurlijk leuk als je laat horen hoe het ging en of je nog iets aan de tips hebt gehad!

Startup coach | Pitchtrainer | Spreker | Presentator | www.arthurtolsma.nl

Schrijver van Startups & Downs. Fouten, successen en lessen van een ambitieuze ondernemer

Link naar reactie
  • 1

Alvast allemaal bedankt voor jullie reacties en goede raad!

 

Ik heb ondertussen al wat contact gehad met de persoon in kwestie via de mail, en aan de hand van zijn reacties kan ik al enig enthoesiasme bespeuren! (dit natuurlijk ten goede van mijn zelfvertrouwen ;D).

 

Ik ben nu vooral aan het denken aan het goed voorbereiden van mijn kleine presentatie, en aan mogelijke zaken die ik zeker niet mag vergeten !

 

Vriendelijke groeten

Ik probeer steeds zoveel mogelijk bij te leren !

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 165 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.