Vakbonden zorgen zelf voor hoge werkloosheid

Aanbevolen berichten

Zibb artikel

 

http://www.zibb.nl/ondernemen/personeel_nieuwsbericht.asp?artnr=618611

 

De relatie tussen de lonen en sociale voorzieningen is niet aanwezig in de Verenigde Staten, zegt onderzoeker Albert van der Horst... In de Europese landen, Nederland, Duitsland, Frankrijk, Spanje en het Verenigd Koninkrijk, zijn de voorzieningen ruimer. Dit heeft ertoe bijgedragen dat hoge en langdurige werkloosheid een bekend verschijnsel is geworden in Europa.

 

Volgens mij vergeet de onderzoeker er bij te vermelden dat de nevenwerking in de VS juist weer is het grote aantal mensen dat onder de armoedegrens leeft.

 

Normaal ben ik heel sterk voor marktwerking, maar waar de markt grove steken laten vallen moet de maatschappij ingrijpen. Wel ben ik voor een grotere eigen bijdrage van werknemers aan ziektekosten, werkloosheid en arbeidsongeschiktheid. Zoals Zalm laatst voorstelde. Als ondernemer moeten we onszelf veel aanvullend verzekeren, ik zie het ook als een voordeel wanneer werknemers dit moeten doen. Ziek worden vind ik ook een eigen risico, wil je dat risico voldoende wilt afdekken dan moet je je daartegen verzekeren en niet de werkgever met de kosten opzadelen.

 

Wat is jullie mening over het onderzoek en de mate waarin werknemers/ondernemers zelf risico moeten dragen?

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie

Ik ben er voor dat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen. Dat betekent dus bijvoorbeeld een progressieve belasting, zoals we die hier ook hebben in Nederland.

 

Waar ik echter ook voor ben is een grote mate van zelfstandigheid en eigen verantwoordelijkheid van de burger. Kortom, de eeuwige uitkeringstrekkers of de WAO'er die bijklust met badkamertjes tegelen kan echt niet meer.

 

Ik vind wel dat veel ondernemers wel erg hard piepen over de zware lasten die ze moeten dragen. Ik vind dat ondernemers ook een maatschappelijke verantwoordelijkheid dragen. Bovendien hebben zij er ook baat bij als hun werknemers-volk er goed en gezond bij loopt. Hier mogen ze best wat voor over hebben. Wat wel afgeschaft moet worden zijn de enorme stapels papierwerk die iedereen moet invullen.

 

Het verhaal dat werkloosheid in Europa veroorzaakt wordt door onze verzorgingsstaat is naar mijn mening bullshit. Typisch standpunt van een zwart/wit denkende rechtse onderzoeker naar mijn gevoel.

 

Misschien is het wel zo dat door de kosten van de verzorgingsstaat bedrijven in Europa minder manouvreerruimte hebben dan in de VS. Het zal ook best kunnen dat dat hier en daar werkgelegenheid kost. Maar je kunt het ook van de andere kant bekijken. Als het in de USA effe iets minder gaat, knalt een bedrijf als General Electrics of Boeing er tienduizenden mensen uit. Deze mensen krijgen vervolgens helemaal NIKS, of heeeeel weinig.

 

Ik persoonlijk heb liever de verzorgingsstaat, met alle nadelen die daar ook weer aan kleven, dan de miljoenen mensen die onder de armoedegrens leven in de USA. Want daar krijg je vervolgens alleen maar narigheid mee.

www.pimbliek.nl - IT Consultant

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 213 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.