• 0

Sneller afschrijving als auto van de zaak niet nieuw gekocht is!

Beste Allemaal,

 

Ik heb mijn eenmanszaak in een BV omgezet. Tevens heb ik mijn auto op de zaak gezet. Ik heb deze in maart 2008 gekocht en in oktober 2008 op de zaak gezet.

 

Ik weet dat er bij personenauto`s geen willekeurige afschrijving plaats mag vinden. Maar mag men in het geval dat het object niet nieuw aangeworven is deze versneld afschrijven. Het object is technisch al voor een deel afgeschreven. Het was al een tijd in gebruik namelijk. Hoe moet je met deze situatie omgaan?

 

Met vriendelijke groet,

JK

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 1

Wat jij doet is koffiedik kijken. Baseer je op de feiten.

Het is niet erg om fouten toe te geven, het maakt je juist sterker!

 

 

Ik ben het helemaal met Ronaldinho eens. Is dit dan wel feitelijk genoeg voor je ipv koffiedik?

Artikel 3.30 IB wet:

 

De afschrijving op goederen die voor het drijven van een onderneming worden gebruikt (bedrijfsmiddelen), wordt jaarlijks gesteld op het gedeelte van de nog niet afgeschreven aanschaffings- of voortbrengingskosten dat aan het kalenderjaar kan worden toegerekend.

2 Het gedeelte van de nog niet afgeschreven aanschaffings- of voortbrengingskosten dat aan het kalenderjaar kan worden toegerekend bedraagt op jaarbasis met betrekking tot goodwill ten hoogste 10% en met betrekking tot andere bedrijfsmiddelen ten hoogste 20% van de aanschaffings- of voortbrengingskosten van het bedrijfsmiddel.

 

Zoals gezegd, er staat nergens dat je in 5 jaar moet afschrijven, maar ten hoogste 20% per jaar mag afschrijven van de aanschafkosten!

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1

in de meeste gevallen lood om oud ijzer want uiteindelijk moet er toch over de boekwinst afgetikt worden of zullen er minder afschrijvingslasten zijn

 

Niet helemaal waar want er is wel degelijk een voordeel om snel af te schrijven. Zoals Joost al aangaf heb je op het moment een belastingvoordeel omdat je belastbare winst wordt gedrukt en gezien de huidige sfeer van dalende belastingtarieven (VPB voornamelijk) kan je tegen een hoger percentage aftrekken en later over een lager percentage winst afdragen.

 

Daarnaast heb je het directe voordeel dat je meer liquide middelen overhoud omdat je over een bedrag nu niet afrekent maar pas later. Om deze voordelen in toom te houden heeft de fiscus een aantal nieuwe afschrijvingsregels per 1 januari 2007 geïntroduceerd.

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Ik kan niet helemaal zien hoe de exacte situatie bij jou nu is, maar in zijn algemeenheid kun je op auto's fiscaal maximaal 20% van de aanschafwaarde per jaar afschrijven. Dit geldt ook als je een tweedehandsauto aanschaft. Alleen is dan de aanschafwaarde natuurlijk niet meer de nieuwwaarde. Dus koop je een auto van 3 jaar oud, en schrijf je die naar 0 af (dus geen restwaarde), dan is de auto 8 jaar oud voordat deze is afgeschreven.

 

Als je een specifiekere vraag hebt, zul je die wat duidelijker moeten stellen. Je noemt namelijk inbreng in IB-onderneming vanuit privé en omzetting in BV, maar wat de relatie met de auto is, kan ik er niet uit opmaken.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Beste Ronaldinho,

 

Bedankt voor je reactie.

 

Casus:

Ik heb mijn prive auto aan de BV verkocht. Dus na inbreng van mijn EZ naar BV. Dus in feite ga ik mijn auto als DGA leasen.

Maar zoals in mijn eerdere mail is de auto niet meer nieuw ten tijde van de verkoop. De auto is ongeveer 6 maanden oud.

 

Dus het zou niet eerlijk zijn om het financieel 5 jaar af te schrijven, maar 5 jaar - 6 maanden. Mijn vraag is nu is dit toegestaan? Als ik dit zou doen, zou ik de auto in 4,5 jaar afschrijven. Maar met de nieuwe richtilijnen van de fiscus moeten bijna alle geactiveerde objecten in 5 jaar afgeschreven worden. Maar mag ik in dit bijzondere situatie toch in 4,5 jaar afschrijven?

 

Met vriendelijke groet,

JK

Link naar reactie
  • 0

De BV heeft dus een 6 maanden oude auto gekocht. Dat is dan vast niet tegen de nieuwwaarde gebeurd, want dat zou niet zakelijk zijn. De BV heeft dus een bepaalde aanschafprijs, en van die prijs mag je maximaal 20% per jaar afschrijven.

 

Echter, die auto zal ook een restwaarde hebben, dus schrijf je niet af naar 0. Feitelijk is je afschrijvingstermijn dus ook korter dan 5 jaar. Stel dat voor een 5 jaar oude auto (nu 6 maanden + 4,5 jaar in BV) de restwaarde 10% van de aanschafprijs is. Dan kun je dus 90% afschrijven. 90/20 = 4,5 jaar, dus komt precies uit.

 

Maar ook in deze situatie dus niet meer dan 20% per jaar.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

@Ronaldinho

 

Die formule 90/20 = 4,5 is m.i. puur toeval!

 

@JK

Het klopt inderdaad dat je fiscaal elk activum in 5 jaar moet afschrijven.

Tevens geldt een restwaarde van 10% van de aanschafwaarde (ex btw).

Je schrijft dus 90/5 = 18% per jaar af. Bedrijfseconomisch mag je een auto

wel in 4 jaar afschrijven met restwaarde 10%. Je hebt dan wel verschillen in fiscale- en bedrijfseconomische winst. Zou ik niet doen, is administratief veel werk.

 

Als je aannemelijk kan maken dat deze auto een resterende levensduur van 4,5 jaar heeft, mag je ook in 4,5 jaar afschrijven. Lijkt me echter in dit geval onmogelijk.

 

Mijn advies, uit voorzichtigheid hanteer gewoon 5 jaar om problemen achteraf met de fiscus te voorkomen.

 

Gr. EZ

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Ronaldinho en EZ,

 

Ik ben toch iets vergeten. De auto valt nu onder de margeregeling. Dus als particulier heb ik de auto aan de zaak verkocht en die valt niet onder het bereik van de BTW. Stel je voor ik heb de auto voor 20000 euro verkocht aan de zaak.

 

Moet ik bij het afschrijven in 5 jaar als volgt te werk gaan:

Restwaarde van 10%: 2000

Afschrijvingsperiode: 5 jaar

Berekening: 20000-2000 = 18000/5= 3600 per jaar.

 

Klopt mijn berekening? Op dit moment hoef ik geen zorgen te maken over het eventueel later verkopen van de auto toch?

 

Met vriendelijke groet,

JK

Link naar reactie
  • 0

Beste JK,

 

Je berekening klopt inderdaad. Je hebt dus geen recht op vooraftrek BTW.

De € 20.000 betreft de waarde inclusief BTW.

 

Betreft de auto een bestelauto of een personenauto?

Als het een personenauto betreft, hoef je je geen zorgen te maken bij verkoop.

Indien het een bestelauto betreft, heb je waarschijnlijk investeringsaftrek geclaimd. Bij verkoop moet je dan desinvesteringsbijtelling toepassen.

 

Gr. EZ

Link naar reactie
  • 0

@Ronaldinho

 

Die formule 90/20 = 4,5 is m.i. puur toeval!

 

 

Nee hoor, daar is totaal geen toeval bij. Ik heb bewust de uitgangspunten zo gekozen, omdat JK graag in 4,5 jaar af wil schrijven. Dat kan dus, als er een restwaarde is van 10%. Is er een restwaarde van 20%, dan kun je in 4 jaar afschrijven. In de wet wordt namelijk nergens 5 jaar genoemd, maar maximaal 20% van de aanschaf- of voortbrengingskosten. Dus heeft de BV de auto gekocht voor 20k, dan kun je 4.000 per jaar afschrijven, tenzij je zelf denkt langer met de auto te rijden.

 

Overigens zonder tegenbewijsregeling, dus ook al kun je aantonen dat de afschrijving hoger moet zijn dan 20%, dan heb je gewoon pech (eventueel kun je wel afwaarderen naar lagere bedrijfswaarde, maar dat is een vrij lastige weg).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Nee hoor, dan had mijn voorbeeld geweest dat de restwaarde 40% was van de prijs die de BV ervoor heeft betaald. Dan schrijf je dus maar 60% af, en dat kan in 3 jaar ;)

 

Door uit te gaan van lineaire afschrijving naar nihil in 5 jaar, kun je door ophoging van de restwaarde de afschrijvingstermijn verkorten, alleen verandert daardoor je afschrijvingsbedrag (tot het moment dat je het restwaardebedrag bereikt) niet. Dus uiteindelijk maakt het helemaal niets uit, want de maximale afschrijving blijft 20% per jaar.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Je zegt het inderdaad zelf, wat schiet je ermee op!

Het maakt namelijk wel degelijk wat uit:

 

Als je in jouw voorbeeld een RW van 40% hanteert, kun je in totaal slechts

€20.000 - € 8.000 = € 12.000 afschrijven. Terwijl je in mijn voorbeeld € 18.000 kan afschrijven

 

Een restwaarde van 40% toepassen, terwijl de bedoeling van JK juist is

om zoveel mogelijk de winst te drukken is dus onzin! Wees in het vervolg wat voorzichtiger

met je advies.

 

Ik blijf erbij dat het toeval is. De juiste formule luidt: 90/5 = 18% per jaar.

 

Dus in casu: €20.000 x 18% = € 3.600,-

 

Gr. EZ

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als hij van plan is de auto over 3 jaar te verkopen, is het toch ook juist om de restwaarde na die 3 jaar te schatten? En als dat dan 40% is, heeft hij in mijn berekening meer af kunnen schrijven dan in jouw berekening, namelijk 4000 ipv 3600. En verkoopt hij niet, dan kan hij ook de restwaarde bijstellen en dus in jaar 4 ook afschrijven.

 

Overigens kwam die eerste restwaarde van 10% uit mijn voorbeeld, dus daar moet je niet teveel aandacht aan besteden.

 

Leuk om te zien hoe een discussie helemaal uit de hand loopt omdat er niet goed gelezen wordt. Ik adviseer nergens om een restwaarde van 40% aan te houden. Ik gaf een voorbeeld. Dat stond er ook bij.

 

Ik gaf maar 1 advies, en dat is dat je niet de veelgemaakte fout moet maken dat je in minimaal 5 jaar af moet schrijven, maar dat je maximaal 20% per jaar af mag schrijven.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Wat jij doet is koffiedik kijken. Baseer je op de feiten.

Het is niet erg om fouten toe te geven, het maakt je juist sterker!

 

Als JK over drie jaar de auto verkoopt voor € 10.000

Dan heeft hij in jouw voorbeeld een Boekwaarde van € 8.000.

De Boekwinst bedraagt dan 8) € 2.000, waarover belasting verschuldigd is.

 

In mijn voorbeeld heeft hij na drie jaar een boekwaarde van € 9.200,-

De boekwinst is dus € 800,- Je betaalt dus over €1.200 minder belasting.

 

Wat ben je dan opgeschoten in drie jaar? Niks! en als JK de auto niet verkoopt

na drie jaar, heb je dus maximaal € 12.000 afgeschreven, terwijl je in mijn voorbeeld

nog 2 jaar € 3.600 kunt afschrijven.

 

JK, ik hoop dat je de juiste conclusies trekt. :-\

Link naar reactie
  • 0

Wat jij doet is koffiedik kijken. Baseer je op de feiten.

Het is niet erg om fouten toe te geven, het maakt je juist sterker!

 

 

Ik ben het helemaal met Ronaldinho eens. Is dit dan wel feitelijk genoeg voor je ipv koffiedik?

Artikel 3.30 IB wet:

 

De afschrijving op goederen die voor het drijven van een onderneming worden gebruikt (bedrijfsmiddelen), wordt jaarlijks gesteld op het gedeelte van de nog niet afgeschreven aanschaffings- of voortbrengingskosten dat aan het kalenderjaar kan worden toegerekend.

2 Het gedeelte van de nog niet afgeschreven aanschaffings- of voortbrengingskosten dat aan het kalenderjaar kan worden toegerekend bedraagt op jaarbasis met betrekking tot goodwill ten hoogste 10% en met betrekking tot andere bedrijfsmiddelen ten hoogste 20% van de aanschaffings- of voortbrengingskosten van het bedrijfsmiddel.

 

Zoals gezegd, er staat nergens dat je in 5 jaar moet afschrijven, maar ten hoogste 20% per jaar mag afschrijven van de aanschafkosten!

 

Groet

Joost

 

Nog even wat olie op het vuur in deze dizkuzzie:

Is het niet zo dat je kunt kiezen door OF af te schrijven op basis van de aanschafwaarde (-/- restwaarde) OF op basis van boekwaarde?

 

Overigens ben ik geneigd iilhan's stelling aan te nemen...althans zo heb ik het geleerd...de restwaarde is niet iets wat je zelf mag bepalen maar moet berusten op de te verwachten economische waarde bij verkoop na de afschrijvingsperioden...afschrijven MAG niet meer zijn dan 20% p.j. dus 5 jaar....eerdere verkoop levert simpelweg dan toch gewoon een boekwinst of verlies op? Of begrijp ik de discussie niet helemaal?

Link naar reactie
  • 0

Mensen, de discussie verliest zijn koers omdat de aangedragen argumenten van Ronaldinho niet goed worden geïnterpreteerd. Joost en Ronaldinho hebben mijns inzien gelijk.

 

De restwaarde mag je zelf bepalen voor zover je een onderbouwing hebt. Een restwaarde bepalen is koffiedik kijken omdat niemand in de toekomst kan kijken! Zoals Ronaldinho als VOORBEELD neemt, is dat een ondernemer een auto koopt en voornemens is om deze na drie jaar te verkopen. Hoeveel jaren is de auto aan slijtage onderhevig? 3 jaar dus volgens goedkoopmans gebruik mag je over die 3 jaar afschrijvingskosten nemen ten aanzien van de auto.

 

Jaarlijks is een afschrijving toegestaan over de aanschafwaarde of de voortbrengingskosten van maximaal 20%. De fiscale wetgeving bepaald niet welke manier van afschrijven je hanteert (aanschaf -/- restwaarde of op boekwaarde) maar iedere afschrijving wordt GETOETST aan het maximum van 20% van de aanschafwaarde of voortbrengingskosten.

 

@ Fred Fiscaal, je haalt afschrijvingsmethodes en de daaraan gestelde limieten met elkaar door de war

 

@ iilhan, Het is niet erg om fouten toe te geven, het maakt je juist sterker! ;D

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

[is het niet zo dat je kunt kiezen door OF af te schrijven op basis van de aanschafwaarde (-/- restwaarde) OF op basis van boekwaarde?

 

Dat mag inderdaad, mits je dit tot het einde volhoudt. Maar dat doet voor de discussie niet ter zake!

 

Of begrijp ik de discussie niet helemaal?

 

Nee, het gaat er hier om dat de auto al ouder is en dus afgeschreven wordt op basis van de aankoopwaarde door de onderneming tegen max 20% per jaar en dus niet per se in 5 jaar.

 

Overigens, recent een lezing gevolgd van een der heren (i.c. Drs. Henk Guiljam) die voor Minfin de procedures voeren bij de Hoge Raad: reactie op restwaarde? Geen probleem. Gewoon afwaarderen tot nihil! Doet de fiscus allang niet moeilijk meer over! Er ontstaat toch wel boekwinst bij verkoop als de auto na 5, 6, 7 etc. jaar verkocht wordt. Die is belast. Het is niet handig in het licht van goedkoopmansgebruik voor de fiscus om daar moeilijk over te gaan doen. Dan gaan we nl. discussiëren over honderd euro per jaar te hoge afschrijving.

 

Als fiscalist houd ik het bij Ronaldinho en Ryan, omdat het voordeel nu eerder te halen is! En dat is advies dat telt richting een cliënt.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Okay, ik begin het te begrijpen...kort gezegd gaat het er dus niet om of er in 5 jaar afgeschreven MOET worden maar dat er maximaal maar 20% van de aanschafwaarde afgeschreven MAG worden...in de meeste gevallen lood om oud ijzer want uiteindelijk moet er toch over de boekwinst afgetikt worden of zullen er minder afschrijvingslasten zijn...ik sluit me dus aan bij de meerderheid....vraag me alleen af of JK nu geholpen is...

 

@Joost: dat zijn dat altijd leuke weetjes! Had zelf ook al het gevoel dat de fiscus niet wakker ligt van de hoogte van de restwaarde maar toch...je tip is mooi meegenomen!

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 251 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.