• 0

Particulier of VOF (voordelig inkomsten opvangen)

Hallo mensen,

 

Ik heb een vraag waar waarschijnlijk jullie (of een enkel) wel het antwoord op weten.

Een (zaken)partner en ik beginnen een (community)website. We zullen ons aansluiten bij een advertising agency die voor ons de advertenties op de site gaat regelen. Wij krijgen daar inkomsten van die mijn partner en ik 50/50 zullen verdelen.

 

Wat is slimmer? Een VOF registreren, twee vennoten met bankrekening ...of... Geen bedrijf registreren, maar een gezamelijke rekening waar we de inkomsten opvangen?

 

We hebben voorlopig (eerste jaar) geen investeringen, dus ook niets om af te schrijven. Het gaat alleen om hoe we het voordeligst de inkomsten kunnen ontvangen. Wat denken jullie? ???

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Tja, wat denk je zelf?

 

Je geeft aan dat je bedoeling is dat je er geld mee gaat verdienen. Als dat redelijkerwijs ook te verwachten is, verlaat je fiscaal al heel snel de hobbysfeer en kom je terecht bij een onderneming danwel resultaat uit overige werkzaamheden.

 

Je hebt geen investeringen - maar hoe kom je dan aan een website? Je zal toch zeker ook wat kosten maken?

 

Het staat of valt een beetje met wat je denkt ermee te gaan verdienen, hoeveel tijd je erin gaat steken en hoe professioneel je over wil/moet komen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Hé Ronaldinho,

 

Dat is dus de vraag...

 

Website host en ontwikkel ikzelf. Deze kosten zijn daarmee nihil. Ik verwacht dat de inkomsten naar verloop van tijd (het jaar) zullen oplopen. Over een jaar zullen we waarschijnlijk het bedrijfje registreren, maar mijn vraag is of het slimmer is om het meteen te doen of eerst de kat uit de boom te kijken (uberhaupt of het mogelijk is om inkomsten voordelig op te vangen zonder bedrijfje).

 

Het is geen kwestie van professionaliteit want het gaat om een community website. Verder besteden we er veel tijd aan, maar maken we een start zonder onderzoek, waarmee we gewoon 'uit proberen' of het gaat werken.

 

Bedankt voor je reactie en meedenken!

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi eigenrecht

 

Veel ondernemingen hebben een aanloopfase. Je kunt heel braaf vast een formele onderneming starten. Mocht alles straks niets opleveren, dan schrijf je de onderneming weer uit.

 

Volgens mij is het eenvoudiger om de kat uit de boom te kijken, maar zodra je de eerste euro's verdient wel de onderneming te formaliseren. Eventuele kosten uit de aanloopfase neem je dan ineens mee.

 

groet

joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Sorry voor de eventuele topickaping, maar ik zit eigenlijk met exact dezelfde vraag.

Samen met een partner (50/50) starten we een site (webshop). Ik heb een fulltime baan, mijn partner een parttime baan + studie.

Het is mij niet duidelijk of het nu *verplicht* is om een VOF te starten of particulier te handelen.

Voor zover ik begrepen heb maakt het voor de netto winst niet al teveel uit.

Als ik het particulier doe, geef ik 50% van de netto winst op als resultaat uit overige werkzaamheden, en wanneer het een VOF is 50% van de netto winst op winst uit onderneming.

 

Voor ons is het (naast onze baan) gewoon iets voor erbij, en geen nieuwe fulltime job.

Nogmaals excuses voor de eventuele topickaping.

 

TS : vergeet ook niet dat je niets met BTW mag doen als particulier.

Link naar reactie
  • 0

Topics zijn er om op aangehaakt te worden, dus van kaping is geen sprake.

 

Koffie,

 

Als je zaken gaat doen met een zakenpartner onder 1 naam dan begin je een vof. En omdat je zaken gaat doen, moet je die inschrijven bij de KvK en melden bij de fiscus! Al zou je jouw zaken als particulier doen, dan ben je op zijn minst BTW plichtig! Dat heeft nl. niets van doen met particulier of zakelijk. Als je met BTW een pand zou verhuren dan ben je BTW plichtig of je dat pand nu particulier verhuurt of als onderneming. Vaak is deelname aan het economosch verkeer al voldoende voor een BTW plicht. Merk dus op dat er een wezenlijk verschil is tussen BTW ondernemer en IB ondernemer.

 

Zorg dan dus ook voor een VOF overeenkomst en leg daarin vast wat er gebeurt bij overlijden, arbeidsongeschiktheid, meningsverschillen, winstverdeling, etc!

Groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Als je zaken gaat doen met een zakenpartner onder 1 naam dan begin je een vof. En omdat je zaken gaat doen, moet je die inschrijven bij de KvK en melden bij de fiscus! Al zou je jouw zaken als particulier doen, dan ben je op zijn minst BTW plichtig! Dat heeft nl. niets van doen met particulier of zakelijk. Als je met BTW een pand zou verhuren dan ben je BTW plichtig of je dat pand nu particulier verhuurt of als onderneming. Vaak is deelname aan het economosch verkeer al voldoende voor een BTW plicht. Merk dus op dat er een wezenlijk verschil is tussen BTW ondernemer en IB ondernemer.

 

Bij een webshop ben ik dat met je eens Joost, maar in het geval van eigenrecht lijkt me dat een beetje overdreven. De advertentieinkomsten van een website worden als je een advertising agency inhuurt rechstreeks aan je overgemaakt zonder dat je zelf ooit een factuur hoeft te sturen. Indien er verder geen uitgaven zijn lijkt het mij onjuist dat je dan BTW plichtig bent, en een hele hoop moeite met weinig meerwaarde. De inkomsten enkel opgeven bij de inkomstenbelasting volstaan lijkt mij.

Link naar reactie
  • 0

De eeuwige discussie wanneer ib ondernemer en wanneer btw ondernemer.

Ik ben het met joost eens dat je sneller btw ondernemer bent dan ib ondernemer.

 

BTw ondernemer--> structurele deelname aan het economische verkeer. Voor kleine ondernemers --> kleine ondernemersregeling of algehele vrijstelling.

 

Voor de ib is het net allemaal wat vager, je moet jezelf de volgende vragen stellen:

-is er winstpotentie of alleen maar verlies

-hoeveel afnemers heb je

-loop je debiteurenrisico

-hoeveel tijd stop je in de onderneming

Ik denk dat als je goed zoekt er genoeg te vinden is wat kan dienen als leidraad wel/ geen ib ondernemer.

 

Sander

Link naar reactie
  • 0

 

Bij een webshop ben ik dat met je eens Joost, maar in het geval van eigenrecht lijkt me dat een beetje overdreven. De advertentieinkomsten van een website worden als je een advertising agency inhuurt rechstreeks aan je overgemaakt zonder dat je zelf ooit een factuur hoeft te sturen. Indien er verder geen uitgaven zijn lijkt het mij onjuist dat je dan BTW plichtig bent, en een hele hoop moeite met weinig meerwaarde. De inkomsten enkel opgeven bij de inkomstenbelasting volstaan lijkt mij.

 

Dat is inderdaad de discussie, maar ik heb de aanname over een advertising agency niet gemaakt! Dus dat kan schelen, maar doorgaans ben je eerder BTW ondernemer dan IB ondernemer. Overigens, de advert agency factureert toch ook aan de ondernemer met BTW....

 

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 205 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.