• 0

Belgische BVBA wordt gevraagd naar VAR-verklaring: is toch niet nodig?

 

Ik heb de volgende vraag: Je hebt een BVBA en woonachtig in Belgie.

De Directeur van de BVBA werkt voor verschillende opdrachtgevers in Nederland

en 1 opdrachtgever in Belgie.

Nu vraagt 1 van de opdrachtgevers in Nederland voor een VAR verklaring (wat niet kan want er bestaat

geen sofnr.daar de BVBA in belgie is gevestigt)

Deze opdrachtgever is bang dat de belasdienst dit ziet als een dienstverband en de gevolgen hiervan (werkgevers-aandeel)

Is deze zorg terecht en moet de BVBA inkomsten belasing in nederland betalen?

De grens van meer dan 180 dagen werk in nederland wordt niet overschreden.

Wie kan mij hier antwoord op geven?

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Uit mn blote hoofd meen ik dat een VAR bedoeld is om duidelijkheid te scheppen wie voor afdracht van loonheffing verantwoordelijk en aansprakelijk is.

 

Wanneer een BVBA factureert aan een Nederlandse werkgever is er geen sprake van het heffen van loonheffing want de factuur bestaat uit de tarieven van de BVBA en BTW. Volgens mij haal je persoonsbelastingen en vennootschapsbelastingen door mekaar want het 180 dagen criterium heeft te maken welk land mag heffen over het loon van een werknemer.

 

De motivering dat ze bang zijn voor een dienstverband lijkt mij niet ter sprake omdat het geen freelancer of eenmanszaak betreft.

 

Grt Ryan

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Zover ik weet moet je een BVBA oprichten en een aandelenkapitaal storten?

 

Hier schieten mijn Belgische vaardigheden even tekort. Wanneer ik de rechtsvormen vertaal kan het volgens mij niet zo zijn dat een Nederlandse B.V. door de fiscus als eenmanszaak wordt aangemerkt.

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 1

Hoi Karin

 

er bestaat een duidelijk verhaal over de VAR icm buitenlandse bedrijven die werken in NL als zelfstandige.

 

Zoals Ryan aangeeft is de VAR er om te beoordelen of er sprake is van een dienstverband. Het volgende kan in jouw geval spelen:

 

De fiscus merkt jouw werkzaamheden aan als fictieve dienstbetrekking bij de NL opdrachtgever (een buitenlander kan immers een NL dienstbetrekking hebben). Dan heb je dus een loondienstverband met de NL opdrachtgever en ben je dus ineens NL belastingplichtig en de opdrachtgever dus LB plichtig voor jouw diensten. Het kan dus weldegelijk zijn dat de VAR-WUO uitkomst moet bieden.

 

Die kun je als niet NL ingezetene aanvragen via kantoor Buitenland in Heerlen. Hiervoor gebruik je het standaardformulier (http://www.belastingdienst.nl/download/485.html), maar dan dus zonder sofi-nummer en achter woonplaats duidelijk België noteren. Dus ook niet opsturen naar het adres op het formulier in Winterswijk, maar naar Heerlen, zie hieronder.

 

Let op: de verklaring dient per opdracht te worden aangevraagd samen met een kopie van de opdracht of overeenkomst. De verwerkingstijd van de Belastingdienst in Heerlen bedraagt 8 – 10 weken na binnenkomst aanvraag.

 

Contactdata:

Belastingdienst, Particulieren ondernemingen buitenland

Postbus 2865

6401 DJ Heerlen

Telefoon vanuit buitenland: 0031 555 385 385

 

groet en succes

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 222 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.