• 0

hoe overtuig je een investeerder als je geen patent kan krijgen..

Hallo mensen!

 

Mijn eerste bericht! Syntens heeft me op de hoogte gebracht van deze site.. SUPER!

Sinds enkele maanden loop ik met een idee in mijn hoofd, en het voornemen van 2009 is om dit goed uit te werken.

Zelf ben ik fotograaf / vormgever van beroep en heb ontzettend veel moeite mijn eigen presentatie in elkaar te zetten.

Dit komt omdat er soms teveel op je afkomt.. Eerst mijn belangrijkste 2 vragen:

 

1. Bij het doen van marktonderzoek voor een business plan, is het dan belangrijk om bij meerdere bronnen te informeren?

Toevallig heb ik binnen de branche van mijn product een onafhankelijk persoon gevonden die zowat alles hiervan af weet...

Is het slim hier volledig op te vertrouwen, of kunnen eventuele investeerders hier moeilijk over doen?

 

2. Helaas kan ik geen patent aanvragen omdat mijn product uit meerdere (al bestaande) materialen is opgebouwd.

Wat kan ik eraan doen om het kopiëren van mijn product zo veel mogelijk tegen te gaan?

Ik ben sowieso van plan contracten te maken met mijn leveranciers.

Verder is het zaak dat het concept eromheen goed en (snel) groot moet worden..

Kortom: hoe overtuig ik een investeerder ondanks ik geen patent kan krijgen?

 

Bedankt!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
1. Bij het doen van marktonderzoek voor een business plan, is het dan belangrijk om bij meerdere bronnen te informeren?

Toevallig heb ik binnen de branche van mijn product een onafhankelijk persoon gevonden die zowat alles hiervan af weet...

Is het slim hier volledig op te vertrouwen, of kunnen eventuele investeerders hier moeilijk over doen?

 

Ik zou zeker meerdere bronnen raadplegen. Iedereen kan zich wel expert noemen natuurlijk en voor een potentiele investeerder die inhoudelijk niet zo veel kennis heeft over je plan komt het een stuk betrouwbaarder over. Voor jezelf kan het ook handig zijn om een 2nd opinion te vragen, het is natuurlijk mogelijk dat je eerste bron iets over het hoofd gezien heeft,

Link naar reactie
  • 0

1. Bij het doen van marktonderzoek voor een business plan, is het dan belangrijk om bij meerdere bronnen te informeren?

Toevallig heb ik binnen de branche van mijn product een onafhankelijk persoon gevonden die zowat alles hiervan af weet...

Is het slim hier volledig op te vertrouwen, of kunnen eventuele investeerders hier moeilijk over doen?

 

Voordat je in de huid van de investeerder kruipt denk ik dat je voor jezelf helder moet hebben wat de mogelijkheden van je product zijn. Wil JIJ afgaan op de mening van een persoon?

Of is het voor je eigen vertrouwen en kennis beter om met meerdere mensen te praten?

 

Ik kan me voorstellen dat het ook handig kan zijn te praten met iemand die niets van je markt weet, maar alles van marktintroducties. Of met iemand iemand die niets van voorgaande twee onderwerpen weet, maar alles over financiering, of marketing of marktonderzoek etc. etc.

 

Probeer uit zoveel mogelijk verschillende invalshoeken zoveel mogelijk informatie te vissen. Die informatie zal elkaar deels overlappen of zelfs tegenspreken, echter het dwingt je zelf na te denken, keuzes te maken en te argumenteren waarom je een bepaalde aanpak kiest.

 

Als je die aanpak eenmaal gekozen hebt dan verwoord je dat in je bussinessplan en heb je iets waar je achterstaat, goed over kunt praten en kunt beargumenteren. Dan zien je potentiele investeerders iemand staan die overtuigd is van zichzelf, van zijn produkt en die zijn huiswerk heeft gedaan.

Je tweede vraag is dan minder van belang.

 

HL is in dit geval een goede informatiebron

succes

Link naar reactie
  • 0

 

1. Bij het doen van marktonderzoek voor een business plan, is het dan belangrijk om bij meerdere bronnen te informeren?

Toevallig heb ik binnen de branche van mijn product een onafhankelijk persoon gevonden die zowat alles hiervan af weet...

Is het slim hier volledig op te vertrouwen, of kunnen eventuele investeerders hier moeilijk over doen?

 

(...)

Kortom:hoe overtuig ik een investeerder ondanks ik geen patent kan krijgen?

 

Meerdere bronnen zeggen altijd meer dan één bron.

 

Een investeerder kijkt er (in grote lijnen natuurlijk) naar hoeveel geld hij moet investeren, hoe snel hij dit terugkrijgt, en wat het hem oplevert. Zeker in deze financiële tijden zijn er niet veel investeerders die in een product investeren wat risico's met zich meebrengt.

 

Je kan misschien jezelf de vraag stellen; Als ik geld had, zou ik dan in dit idee (van een ander) investeren? Waarom wel? Waarom niet? Schrijf het op en je krijgt een redelijk beeld van je slagingskans. Probeer wel een beetje onafhankelijk te blijven natuurlijk ;)

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

2. Helaas kan ik geen patent aanvragen omdat mijn product uit meerdere (al bestaande) materialen is opgebouwd.

Wat kan ik eraan doen om het kopiëren van mijn product zo veel mogelijk tegen te gaan?

 

Dat een product uit meerdere bestaande materialen is opgebouwd hoeft geen enkele belemmering te zijn om een patent te krijgen. Als het een nieuwe, niet voor de handliggende combinatie (dus inventief) is dan is een patent geen probleem.

De meeste patenten zijn niet of minder voor de handliggende combinaties. Maar als je dit door een deskundige hebt laten beoordelen en dat hoop ik, zijn er andere wegen om je vinding te beschermen.

 

Zo kan je bijvoorbeeld je product in stappen laten maken zodat niemand het hele procedé kent of onder de knie kan krijgen. Ook je leverancierskeuze kan belangrijk zijn. Iemand die produceert voor derden maar geen eigen merken of ontwikkelingsafdeling heeft is veiliger dan een bedrijf dat je op een lumineus idee brengt. Ook kan een deel van de inkoop in eigen hand houden namaak vertragen. Enkele voorbeelden maar er zijn talloze mogelijkheden.

 

Kortom een patent is niet zaligmakend maar het is altijd nodig om je verstand te gebruiken.

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 302 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.