• 0

Domeinnaam toegestaan?

Beste ondernemers,

 

Ik bezit op het moment een aantal websites, waar er binnenkort weer één aan toegevoegd moet gaan worden. Nu loop ik echter tegen het volgende probleem aan. Ik heb een .com-domein gevonden van 6 tekens, welke ik ook nog perfect vind voor het project dat ik ga opstarten. Zo'n korte domeinnaam is natuurlijk vrij uniek, en ik wil hier dan ook mijn voordeel mee doen.

 

Wat onderzoek wijst echter uit dat er reeds een freeware programmatje is met een bijna identieke naam. Voor deze software is geen domeinnaam geregistreerd, maar het gaat hier echt maar om één klinker die bij mij net anders zou zijn. Daarnaast is het zo dat deze software gebruikt wordt in de branche waar ik het project in wil opstarten. Om een voorbeeld te geven, als ik java spelletjes op mijn site zou gaan verkopen onder naam "Javax", zou het dan een probleem zijn als er een software tool was voor Java games die "Javix" heet?

 

Een onderzoek naar een geregistreerde merknaam heeft tot nu toe niets opgeleverd, ook bij het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE) bijvoorbeeld was niets geregistreerd.

 

Bij voorbaat dank voor jullie hulp. Ik heb tot zo ver niet een soortgelijk geval in de zoekmachine kunnen vinden.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wanneer "Javix" geen geregistreerde merknaam is, dan zie ik geen reden waarom dit niet mag.

Denk niet dat ze het heel leuk gaan vinden, vooral wanneer jouw spelletje beter gaat lopen.

Maar aan de andere kant kunnen zij daar misschien ook weer voordeel uithalen.

 

Ik ben geen exper hierin, dus helemaal 100% zeker weten doe ik het niet.

Professioneel webdesign te vinden op http://www.erush.nl

Link naar reactie
  • 0

Hoi Dennis,

 

Dank voor je snelle reactie. Ik blijf een beetje onduidelijk in mijn vergelijking, maar het zou dus zo zijn dat Javix software voor die spelletjes maakt, en ik de spelletjes zelf zou gaan verkopen; waarbij Javix dan een freeware programmatje is dat op vele sites wordt aangeboden. Javix heeft dan ook geen eigen site, en het domein daarvan staat zelfs te koop.

 

Nu zou ik dan niet in het domein van dat freeware programmatje geïnteresseerd zijn, maar wel in een vergelijkbare naam. Zou dit dan al toegestaan zijn, dan neem ik aan dat het ook SEO-technisch niet te veel gaat botsen aangezien het nog wel andere woorden zijn?

Link naar reactie
  • 0

Als het domein te koop is en er een normale prijs voor gevraagd wordt, waarom koop jij dat domein dan ook niet?

Dan weet je tenminste zeker dat er straks niet iemand anders komt met een soort gelijke domeinnaam. Wat SEO betreft het zijn bij mijn weten 2 verschillende woorden, dus dat zal niet al te veel gaan botsen.

 

Maar jij gaat dus freeware programma's verkopen? Stemmen zij daar mee in?

Of was dit gewoon een voorbeeld?

Professioneel webdesign te vinden op http://www.erush.nl

Link naar reactie
  • 0

Dit was slechts een voorbeeld. Ik ga uiteraard geen freeware programma's verkopen, dan zou zakjes lucht verkopen volgens mij nog winstgevender zijn ;)

 

Ik wil dat domein zelf niet hebben omdat het freeware programma op de grotere downloadsites wordt aangeboden, en ik ben bang dat ik om die reden voorlopig weinig uit Google kan verwachten met een Pagerank van een beginnende website. Op zich is het een hele mooie domeinnaam, maar het is mij de extra kosten en de complicaties met search engines niet waard.

Link naar reactie
  • 0

Of je er last van hebt hangt een beetje van de populairiteit van het andere af. In genoemd voorbeeld zou je bijvoorbeeld bij een google query iets kunnen krijgen als "Did you mean 'Javax'?" met vervolgens resultaten voor javax - dat komt jouw vindbaarheid natuurlijk niet ten goede.

 

Je zou evt gewoon dat domein wel kunnen kopen, er een simpele pagina op zetten, paar links daarheen en eens kijken wat er gebeurd - als het een naam is die je graag wilt lijkt me zo'n testje niet teveel moeite.

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet of ik 't helemaal goed begrijp, maar de naam van dat freeware-programmaatje is dus niet (als merknaam) geregistreerd ? Dan zou ik als ik jou was zo snel mogelijk wél die naam als merknaam gaan registreren. Dán sta je áls ze op je afkomen veel sterker. Want wellicht kun je 'het probleem' dan weleens omdraaien....

 

Rudolf

Link naar reactie
  • 0

Wederom bedankt voor de reacties.

 

@Benm

 

Goeie. Wanneer ik mijn domeinnaam intyp zie ik inderdaad staan "did you mean [...]?", maar hierbij komen wel gewoon de resultaten naar mijn domein. Daarnaast stel ik vast dat de reeds bestaande hits die verkregen worden direct voorbijgestreefd worden wanneer ik een site online zet, dus dan zal altijd nog de juiste site bovenaan komen te staan. Alhoewel je een heel goed punt hebt, denk ik dus niet dat dit een probleem gaat worden.

 

Daarnaast koop ik dat andere domein liever niet. De domeinnaam die ik wil is vergelijkbaar, en is voor een paar tientjes per jaar te verkrijgen. Ik voel er weinig voor om wellicht duizenden Euro's (het gaat hier om een 6-letter domeinnaam) te betalen voor iets vergelijkbaars.

 

@BOIP

 

Als ik het domein registreer terwijl de andere partij niet eens een domein of merkregistratie heeft, zal dit dan per direct benodigd zijn? Als ik een website heb voordat het andere domein ook maar verkocht is, dan zal ik dat toch aan kunnen tonen? Ik ben in de regel heel erg voor het registreren van een merk, maar ik wil dit project in eerste instantie zo eenvoudig mogelijk opzetten om te zien of het aanslaat.

Link naar reactie
  • 0

Ik kan me voorstellen dat je het vooralsnog eenvoudig wilt opzetten en kosten wilt besparen. Zolang een ander niets registreert zal je er geen last van krijgen lijkt mij. Maar je kan ook te laat zijn als een ander opeens wel de naam als merk registreert (voor dezelfde / vergelijkende producten en/of diensten). Dán heb je zometeen wel de domeinnaam, maar gaat een ander met de merknaam aan de haal. En wellicht kan 'ie dan ook proberen om met het juridisch recht op de merknaam jouw domeinnaam te kapen. Je weet nooit of dát lukt, maar men kán sterk staan met een merkregistratie t.o.v. een domeinnaam....

 

Kortom: risico-analyse & kosten/baten-analyse maken.

 

Rudolf

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 210 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.