• 0

BV en echtscheiding

Mijn man en ik gaan scheiden maar zitten samen in een BV. Hij was degene die over de financiële administratie ging. Ik heb me daar nooit mee bemoeid. Door alle problemen ben ik nu al 3 maanden niet meer aan het werk. Mijn man betaalt mij nu al 3 maanden gewoon door. Hij wil de zaak voortzetten, ik ga eruit. De maanden die hij mij doorbetaald heeft wil hij als voorschot boeken en wil hij van de uiteindelijke uitkoopsom aftrekken. Kan dat zomaar?

 

Daarnaast is het nog zo dat onze bedrijfsaccountant de jaarrekening opmaakt en het daar afhankelijk van zal zijn de bedrijfswaarde zal zijn. Is het verstandig om een aparte accountant deze jaarrekening te laten nakijken?

 

Alvast hartelijk dank voor uw reactie.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Nicole

 

Vervelende situatie, maar goed dat je hier je vraag gesteld hebt.

 

Dat je nu doorbetaald krijgt zonder verrichting van arbeid volgt uit het hebben van een arbeidsovereenkomst. Dat heeft niets van doen met de echtscheiding. Hij kan immers ook van jou verwachten dat je gewoon werkt.

 

Dus dit salaris aftrekken van de verdelingswaarde van de BV is onzin.

 

Daarnaast raad ik je met klem aan om idd een andere accountant de BV te laten waarderen. De huidige accountant 'luistert' waarschijnlijk iets te veel naar jouw ex omdat het zijn cliënt is en zal blijven. Een onafhankelijke derde kan een beter oordeel geven. Wat zeggen de statuten van de BV over uittreden en waardering?

 

Ik neem aan dat je een advocaat hebt, laat hem/haar deze info ook meenemen in de correspondentie.

Vraag zonodig verder.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hi Nicole,

 

Welkom op HL! Ik hoop dat je hier goed geholpen kan worden, misschien kan je dit later laten weten dan hebben andere ondernemers er ook weer wat aan ;)

 

Wat ik weet (gelukkig nooit een scheiding in de prive sfeer meegemaakt) zijn er tal van waarderingsmogelijkheden, sterker mijn ervaring is dat dit jaaaaren kan duren welke door alle partijen naar gevoel de juiste wil accepteren.

 

Laat buiten je advocaat je ook adviseren door een accountant!

 

Heel veel suc6!

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties. Het punt is alleen dat mijn ex en vooral ik er zo snel en goed mogelijk af willen. Ik weet er echt geen bal van hoe het nu allemaal moet. Onze accountant heeft ons aangeraden te wachten op de jaarrapporten. We hebben 2 bedrijven in 1 holding. De BV bestaat pas 1 jaar en 2 maanden en is gestart vanuit een VOF na 3 jaar. Nu heeft de nieuwste BV vorig jaar veel verlies gedraaid ivm te maken kosten. (voor zover ik weet zonder jaarrapporten) en de ander een kleine winst. Er loopt geen lening bij de bank voor beide bv's. Ik heb geen advocaat. Mijn aanstaande ex vertelde me dat ik heel moeilijk kan doen, partneralimentatie kan bedingen en dat het allemaal heel lang kan duren. Maar de bedrijven hadden wij maar met zijn tweeën. Good-will is gebakken lucht hier, omdat hij heeft aangegeven als ik moeilijk doe, hij "de hele bende laat ploffen" en dan is het alleen maar verdelen van wat er is. Ik heb geen zin in al die ellende en al stress genoeg van het hele gebeuren. De accountant zei dat we het konden doen via een mediator. En mijn aanstaande ex heeft wel gezegd dat hij me wel goed wil achterlaten, dus ik wil eigenlijk niks doen om hem nu kwaad te maken zodat het alsnog ellende wordt. Dus misschien kan ik gewoon de jaarrrapporten laten checken door een andere accountant? En ik weet niet eens of er wel arbeidscontracten van ons zijn... En zoals ik al zei ik ben niet aan t werk. Mijn mobiel liet mijn ex mij inleveren. Ik heb wel gezegd dat ik wou werken, maar daar staat niks van op papier, kan dit allemaal niet tegen mij gebruikt worden? Eind januari zijn de jaarrapporten klaar. Dan maar naar een andere accountant? En verder afwachten?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 219 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.