• 0

vraag over beginbalans dienstverlening

Ik moet een beginbalans opstellen en heb de volgende gegevens:

 

beginsaldo postbank 2007: 4901,83

spaarsaldo postbank 2007: 2045,00

 

openstaanden crediteuren 2007"(fakturen die ik nog moet betalen): 1102,64

openstaande debiteuren 2007 (fakturen die ik nog ontvang): 18218,9

 

Hiermee moet ik een beginbalans maken in davilex. Ik vind het erg moeilijk aangezien onze dienst de investering is en dat moeilijk in geld is uit te drukken. We hadden begin 2007 niet echt geinvesteerd in iets wat tot het vermogen gerekend kan worden.

 

Mijn beginbalans:

 

postbank + spaarsaldo: 6946,83

openstaande debiteuren 2007: 18218,9

 

totaal: 25165,73

 

---------------------------------------------------------------

 

kosten crediteuren: 1102,64

eigen vermogen: 5844,19

nog te ontvangen facturen: 18218,9

 

totaal: 25165,73

 

 

Is deze manier van een beginbalans goed ? want ik weet het niet zeker.

 

 

Webdesign Almere - DutchBridge.nl is een jong en flexibel webdesign bureau
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Isomis,

 

De beginsaldi van postbank en spaarrekening evenals de debiteuren staan goed.

De openstaande crediteuren staan ook goed.

 

als dat de enige posten zijn dan kan het eigen vermogen niet correct zijn. Dat komt in je overzicht ook ineens uit de lucht vallen. Het eigen vermogen zou 24.063,09 moeten zijn om de balans in evenwicht te krijgen.

 

Hoe is dus het getal van 5.844,19 bepaald?

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Isomis,

 

De beginsaldi van postbank en spaarrekening evenals de debiteuren staan goed.

De openstaande crediteuren staan ook goed.

 

als dat de enige posten zijn dan kan het eigen vermogen niet correct zijn. Dat komt in je overzicht ook ineens uit de lucht vallen. Het eigen vermogen zou 24.063,09 moeten zijn om de balans in evenwicht te krijgen.

 

Hoe is dus het getal van 5.844,19 bepaald?

 

John

 

het bedrag is gebaseerd op:

 

spaarsaldo + saldo postbank dat is : 6946,83 min de kosten voor de crediteuren 1102,64. In het eigen vermogen heb ik nog niet de facturen meegenomen die ik nog moest ontvangen. Reden hiervoor is dat je in davilex een grootboekrekening hebt "nog te ontvangen fakturen". Tevens is er geen grootboek "eigen vermogen", wat ik vreemd vind. Ik denk dat ik hem gewoon aanmaak.

 

 

Webdesign Almere - DutchBridge.nl is een jong en flexibel webdesign bureau
Link naar reactie
  • 0

'Nog te ontvangen facturen' zal wellicht zijn voor zaken/diensten die je al wel hebt ingekocht, maar waarvoor je de factuur nog niet ontvangen hebt?

 

Gelet op de bedragen lijkt het erop dat je de debiteuren nu 2 keer hebt opgevoerd, zowel debet als credit. In dat geval moet de creditpost eruit, en vormt dit onderdeel van je eigen vermogen.

 

Eigen vermogen is een sluitpost. Je telt al je activa bij elkaar op, haalt daar je vreemd vermogen (schulden, crediteuren, etc) vanaf en dan hou je je eigen vermogen over.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

'Nog te ontvangen facturen' zal wellicht zijn voor zaken/diensten die je al wel hebt ingekocht, maar waarvoor je de factuur nog niet ontvangen hebt?

 

Gelet op de bedragen lijkt het erop dat je de debiteuren nu 2 keer hebt opgevoerd, zowel debet als credit. In dat geval moet de creditpost eruit, en vormt dit onderdeel van je eigen vermogen.

 

Eigen vermogen is een sluitpost. Je telt al je activa bij elkaar op, haalt daar je vreemd vermogen (schulden, crediteuren, etc) vanaf en dan hou je je eigen vermogen over.

 

ja klopt! het zijn facturen waarvan ik het geld nog moest ontvangen. Kortom, ik kan dat beter tot het eigen vermogen rekenen?

 

dus zo:

 

Mijn beginbalans:

 

postbank + spaarsaldo: 6946,83

openstaande debiteuren 2007: 18218,9

 

totaal: 25165,73

 

---------------------------------------------------------------

 

kosten crediteuren: 1102,64

eigen vermogen: 24063,09

 

totaal: 25165,73

 

 

Webdesign Almere - DutchBridge.nl is een jong en flexibel webdesign bureau
Link naar reactie
  • 0

Klopt, dat was ook mijn berekening.

Echter, aangezien je hier duidelijk met cijfers werkt die uit het verleden zijn ontstaan zouden deze getallen ook op de eindbalans moeten staan van het vorige boekjaar. Vermoedelijk dan met uitzondering van het eigen vermogen gezien je opmerkingen t.a.v. Davilex.

 

Het eigen vermogen kan je controleren door te nemen

 

Eigen vermogen 1/1 vorig boekjaar

+ privé stortingen

- privé opnamen

+ winst boekjaar

= Eigen vermogen 31/12 vorig boekjaar

 

Als dat eigen vermogen 31/12 gelijk is aan het bedrag wat nu is berekend (24.063,09) dat ben je rond.

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Klopt, dat was ook mijn berekening.

Echter, aangezien je hier duidelijk met cijfers werkt die uit het verleden zijn ontstaan zouden deze getallen ook op de eindbalans moeten staan van het vorige boekjaar. Vermoedelijk dan met uitzondering van het eigen vermogen gezien je opmerkingen t.a.v. Davilex.

 

Het eigen vermogen kan je controleren door te nemen

 

Eigen vermogen 1/1 vorig boekjaar

+ privé stortingen

- privé opnamen

+ winst boekjaar

= Eigen vermogen 31/12 vorig boekjaar

 

Als dat eigen vermogen 31/12 gelijk is aan het bedrag wat nu is berekend (24.063,09) dat ben je rond.

 

John

 

Ik controleer het aan de hand van het eindsaldo op mijn Postbank rekening en ja het klopt. Het eind saldo van mijn postbank komt overeen met het eindsaldo in davilex. Op een paar centen na, aangezien er opdrachtgevers zijn die afgerond hebben betaald (irriteer ik me mateloos aan).

Webdesign Almere - DutchBridge.nl is een jong en flexibel webdesign bureau
Link naar reactie
  • 0

Het lijkt erop dat je nu het saldo van de geldmiddelen aan het controleren bent geweest.

Maar klopt de vermogensvergelijking ook?

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 196 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.