• 0

Debiteuren die niet betalen

Sinds een paar maanden hebben wij een steeds groter aantal debiteuren die maar niet betalen.

 

Wij hanteren een betalingstermijn van 14 dagen en daarna gaat meteen de betalingsherinnering de deur uit. De debiteur krijgt dan 8 dagen de tijd voor de betaling. Betaald deze niet gaat er een laatste betalingsherinnering met een termijn van 5 dagen. Als de debiteur dan nog niet betaald dan gaat de factuur naar een incassobureau en deze stuurt een betalingsherinnering uit hoofde van het incassobureau.

 

De meeste debiteuren betalen dan netjes na de aanmaning van het incassobureau. Maar er zijn er ook die daar niet op ingaan en gewoon niet betalen. Dan gaat het incassotraject in.

 

Toch zijn er dan nog debiteuren waar niks meer mee te doen is. Zijn verhuisd of weigeren te betalen.

 

Is er dan nog een mogelijkheid om toch de debiteur te dwingen te betalen? En als ze weigeren aangifte doen?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Dave,

 

Mag ik misschien even vragen wat voor bedrijf je hebt en om wat bedragen het gaat?

 

Heb je bedrijven of particulieren als klant?

 

Karen

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Toch zijn er dan nog debiteuren waar niks meer mee te doen is. Zijn verhuisd of weigeren te betalen.

 

Waar gaat het dan mis in het incassotraject? Dat loopt als het goed is gewoon door van incassobureau, naar gerechtsdeurwaarder, naar (kanton)rechter en naar de gerechtsdeurwaarder voor executie. Waar strandt het bij jullie precies en waarom?

Link naar reactie
  • 0

Tja, kleine bedragen innen blijkt regelmatig problematisch.

En waarschijnlijk ben jij nu de dupe van het feit dat steeds meer bedrijven het even niet meer zo makkelijk hebben.

 

Doet jouw incassobureau aan huisbezoekjes? Wil nog wel eens helpen.

 

Je kunt je vordering ook uit handen geven aan een gerechtsdeurwaarderskantoor. Zij maken meestal meer indruk dan incassobureau's omdat zij wanbetalers voor de rechter kunnen slepen (incassobureau's niet).

 

Ook inspelen op het schaamtegevoel kan helpen. Zo zijn er ondernemers die aanmaningen per fax versturen naar wanbetalers en daar met koeieletters AANMANING opzetten in de hoop dat personeel de fax ziet en de baas zich schaamt.

En ondernemers die iemand inhuren die telefonsich gaat informeren waarom een rekening nog niet betaald is. En ondernemers die elkaars slechte betalers nabellen. Niet zo vervelend om te doen als je eigen klanten bellen en erg effectief.

 

Als ondernemer heb ik nergens zo'n hekel aan als aan debiteurenbeheer en dat probeer ik dus zoveel mogelijk te voorkomen. Ik heb een tijdje een internetwinkeltje gehad en toen bleken er zoveel mensen slecht of niet te betalen dat ik bij kleine bedragen tegenwoordig alleen nog maar bestellingen met vooruitbetaling doe.

Toevallig heb ik een aantal maanden geleden nogal wat dozen besteld bij drie verschillende dozenboeren. Eentje daarvan eiste dat ik als nieuwe klant bij mijn eerste order vooruitbetaalde. Uiteraard braaf gedaan.

 

Klopt het dat het bij jou ook vaak eenmalige klanten zijn die niet betalen? Waarom voer je dan ook niet de regel in dat men bij een eerste order vooruit moet betalen. Liever geen klant dan een klant die niet betaalt, lijkt me.

Daarmee heb je de nu openstaande vorderingen nog niet binnen, maar kun je wel voorkomen dat jij je de komende tijd groen en geel gaat ergeren aan de oplopende debiteurenstand.

 

Succes ermee.

 

Karen

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Hai Dave,

 

Naast wat Karen heeft uitgelegd, is er nog een mogelijkheid: ik weet dat er sommige incasso bureaus (o.a. waar ik nu een opdracht doe) een product hebben, waarbij je het briefpapier van het incassobureau krijgt. Dan kan je zelf brieven hierop versturen naar klanten.

 

Bellen naar klanten en de juiste mensen aan de telefoon krijgen en ze simpelweg vragen om het geld over te maken is zeer effectief. Mailen en briefjes willen bij sommige mensen gewoonweg niet werken.

 

rest: zie karen. Succes.

Link naar reactie
  • 0

Het gaat om een bedrijf in verpakkingen. De debiteuren die niet betalen zijn de kleinere bedrijven.

 

Het gaat meestal om bedragen tussen de € 50,- - € 200,-

 

Die kleine bedragen zijn een probleem, je kunt ze bijna niet kostendekkend voor de rechter brengen. De kosten die je moet maken zijn vaak groter dan je bij de rechter aan vergoeding bovenop de vordering krijgt toegewezen. Ik heb eens met mijn advocaat een berekening gemaakt en het blijkt dat het kantelpunt ergens rond de 800,- ligt. Maar zelfs dan moet er superefficiënt gewerkt worden, en kan er echt geen kwartiertje extra overlag vanaf.

Link naar reactie
  • 0

 

Dave, bel jij de betreffende debiteuren ook op, of ga je bij ze langs? Of doe je enkel alles schriftelijk per post/email? Het langsgaan of bellen wil soms helpen... Soms zijn er tijdelijke liquiditeits-problemen bij bedrijven die geen uitweg weten,

persoonlijk contact kan dan helpen om tot een regeling te komen of iets dergelijks.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb eens met mijn advocaat een berekening gemaakt en het blijkt dat het kantelpunt ergens rond de 800,- ligt.

 

Bij kleine bedragen heb je geen advocaat nodig. Mijn ervaring is dat gerechtsdeurwaarders dit soort vorderingen efficiënt afhandelen. En het komt in de praktijk niet vaak voor de rechter. Meestal wordt er gewoon betaald na de 1e of 2e brief van de gerechtsdeurwaarder en kost het je geen cent. Daar zijn vast wel uitzonderingen op, maar dat hoeft je niet te weerhouden van het voeren van dit soort incassoprocedures.

Link naar reactie
  • 0

De volgende "oplossing" van een collega-ondernemer wil ik je niet onthouden:

Betrof levering van diensten aan een particulier. Diensten geleverd, betalen ho maar. Het normale traject van herinneren, aanmanen, bellen, betalingsregeling treffen etc. was afgelegd maar leverde slechts 250 van de 1150 euro op.

De onderneemster was het na 7 maanden wel zat en is met haar compagnon naar het huis van de betreffende debiteur gegaan ergens op een ochtend. Dame lag blijkbaar nog in bed want deed in pyjama open. Ondernemer heeft duidelijk gemaakt dat zij geld kwam halen en wel meteen. Uiteraard volgden er weer de nodige smoezen "heb het nu niet", "moet op internet kijken wat er op de rekening staat" etc. De onderneemster nam hiermee geen genoegen en heeft de debiteur 5 minuten gegeven om zich aan te kleden waarna zij gedrieën naar de pinautomaat zijn gewandeld. Op dat moment kon 70 euro worden opgenomen die direct werd geïncasseerd met de afspraak dat de debiteur in kwestie voortaan maandelijks 100 euro zou komen brengen anders volgde een vergelijkbare actie. Huidige status: debiteur komt elke 4-6 weken 50-100 euro brengen nu ze weet dat het menens is. Overigens zijn er geen dreigementen geuit, gewoon standvastigheid "ik wil geld zien" werkte in dit geval genoeg. Compagnon heeft de gang naar de geldautomaat met een mobieltje gefilmd. Wellicht een aardige om op je website te zetten "zo gaan wij om met wanbetalers" ;D

 

Anyway, persoonlijke aanpak kan blijkbaar goed werken....

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

 

Dave, bel jij de betreffende debiteuren ook op, of ga je bij ze langs? Of doe je enkel alles schriftelijk per post/email? Het langsgaan of bellen wil soms helpen... Soms zijn er tijdelijke liquiditeits-problemen bij bedrijven die geen uitweg weten,

persoonlijk contact kan dan helpen om tot een regeling te komen of iets dergelijks.

 

In principe gaan de twee betalingsherinneringen per post of e-mail. Als een debiteur dan nog niet betaald heeft gaan we altijd bellen. De meeste schrikken dan wel als er gedreigd wordt met incassobureau. Veel mensen zijn hier blijkbaar toch vatbaar voor. Dan is het vaak ook niet nodig om incassotraject in te gaan. Sommige beloven veel maar betalen ho maar. Dan gaat dus incassotraject in.

 

Het probleem om naar de rechter te gaan zijn inderdaad de kosten. Maar niet alleen de kosten maar ook de tijd en energie die je erin moet steken. Die besteed ik liever aan aquisitie.

 

De gerechtsdeurwaarder is op zich wel iets om even iets meer info over in te winnen. Wellicht is dat nog een optie.

 

Het gaat overigens vorig jaar om een bedrag van ongeveer € 500,00 aan facturen die niet betaald zijn.

 

@Marjan: persoonlijk benadering zal best goed werken, maar om voor € 50,00 nu van Eindhoven naar bijvoorbeeld Groningen te rijden is een beetje teveel van het goede!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb voor het eerst ook zo'n klant die niet betaald. Eerst de factuur niet en nu is er op de betalingsherinnering ook al niets gedaan. Heb gebeld, maar werd niet opgenomen.

 

Het gaat hier wel om een bedrag van € 900,-.

 

Mag ik nu bij de eerste aanmaning extra kosten rekenen? Wat is nu verstandig? Een aanmaning versturen en anders een incasso bureau inschakelen en die kosten doorberekenen?

Link naar reactie
  • 0

Sorry, late reactie. Had even niet de tijd eerder te reageren.

 

Heb mijn klant inmiddels gebeld en via zijn voicemail een bericht achter gelaten. De klant heeft beloofd de rekening deze week te betalen. Was er niet aan toe gekomen vanwege een verhuizing. Als dit alsnog niet gebeurt, ga ik een incassobureau inschakelen.

Link naar reactie
  • 0

De klant heeft beloofd de rekening te betalen, voor de zekerheid kunt u deze afspraak schriftelijk bevestigen aan uw debiteur. Zet duidelijk in deze brief de datum waarop de betaling uiterlijk zichtbaar moet zijn ontvangen en indien de betaling op deze datum niet is ontvangen dan geeft u de vordering direct uit handen aan een incassobureau en komen de incassokosten voor rekening van debiteur.

 

Vervolgens als u geen betaling ontvangt consequent zijn en de factuur direct ter incasso doorzetten naar een incassobureau.

Link naar reactie
  • 0

Hiervoor is al het probleem van kleine facturen besproken:

'Die kleine bedragen zijn een probleem, je kunt ze bijna niet kostendekkend voor de rechter brengen. '

 

Deze stelling is echter zeker niet altijd juist. Het is wel degelijk mogelijk om kleine facturen kosteloos voor de rechter te brengen. Voor vorderingen tot 250 euro mag een incassobureau volgens de gerechtelijke staffel 'Rapport Voorwerk II' 37 euro aan incassokosten in rekening brengen bij uw debiteur. Mocht in het minnelijke traject uw debiteur niet betalen dan kan een gerechtelijke procedure worden opgestart waarbij de kosten van de procedure voor rekening van de debiteur komen.

 

Daarnaast is een incassobureau ook een onderneming, daar kunt u dus ook afspraken mee maken over de kosten van het hele traject. Er zijn meerdere incassobureau's die op basis van No Cure No Pay werken.

 

Bij elke procedure is natuurlijk een procesrisico, de rechter kan uw vordering ook afwijzen. Het is dus altijd erg belangrijk om schriftelijke bewijsstukken te hebben (overeenkomst, afleverbon).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 214 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.