• 0

Betaling van medewerkers

Beste Higherlevel-ers,

 

Ik zit met een probleem, en ik weet niet of ik hier wel op de goede plek op het forum ben om naar een oplossing te vragen, alvast sorry daarvoor.

Ik heb medewerkers voor mijn diensten als tekstschrijvers. Vanwege de hoeveelheid opdrachten moet ik hun inschakelen om ook opdrachten te maken. Mijn vraag is: wat is normaal om hun te geven en om voor jezelf te houden van het verdiende geld van een uitbesteedde opdracht? Ik heb nu bij een iemand 70/30, 70 voor haar en 30 voor mij. Is dit normaal of veel te weinig? Ik hoor het graag van jullie!

 

Gr,

Sven Jonker

www.uwtekstschrijver.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dit zijn dus geen medewerkers (=werknemers), maar samenwerkingspartners? Partners als in freelacers die zelf actief zijn, en af en toe een opdracht van jou doorgeschoven krijgen?

 

Tja, als je ze zo gek krijgt dat zij voor 30% van het geld, 100% van het werk doen, dan heb je voor jezelf een mooie deal geregeld. Niets mis mee, máár wees er op voorbereid dat als ze doorkrijgen wat jij voor relatief weinig werk als marge verdient, dat ze daar wellicht zelf niet zo blij mee zijn en om jou heen proberen te werken (immers, ze kunnen dan een stuk meer verdienen).

 

Al met al komt het neer op onderhandelen, je mag contractueel afspreken wat je maar wilt. Doe wat je goed en duurzaam lijkt voor je eigen bedrijf, dat is het enige advies wat gegeven kan worden :)

Link naar reactie
  • 0

Nou het gaat niet om andere freelancers, maar meer om andere studenten die af en toe een opdracht voor me overnemen. Zij zijn zelf niet actief op zoek naar opdrachtgevers en kunnen via mij dan af en toe wat bijverdienen. Ik zit er wel een beetje mee dat ik wel alle risico's draag, dus ook als er een wanbetaler onder mijn opdrachtgevers bevindt. Dan moet ik alsnog die andere student betalen. Is 60/40 misschien niet meer op z'n plaats omdat het maar om enkele opdrachten gaat die zij anders nooit hadden gehad? Zelfs dan verdienen ze nog ruim meer dan een normaal uurloon voor die leeftijd bij een Burger King ofzo..Toch?

 

Link naar reactie
  • 0

Dat kunnen wij niet inschatten, dat is aan jouw/jullie onderhandelingsskills en kan met heel veel factoren te maken hebben (jouw risico's, jouw werk wat je er voor moet doen om de opdrachten binnen te halen, jouw projectmanagement, wat je secundair aan hen te bieden hebt, hoe uniek of juist gemakkelijk vervangbaar hun diensten zijn, enz. enz.). Daar is dus geen standaard regel voor.

 

Niet te moeilijk maken: kies een prijs die jou goed laat uitkomen èn je fair lijkt.

Link naar reactie
  • 0

Tja, het is natuurlijk wel iets ander werk dan hamburgers bakken. Is er niet een CAO voor tekstschrijvers? Dan zou ik daar bij aansluiten, want dat lijkt me de beste indicatie.

 

Overigens klinkt het vanuit fiscaal oogpunt in ieder geval behoorlijk als dienstbetrekking, met alle risico's van dien.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Even los van de exacte branche en tarieven. Ik ken genoeg bemiddelingsbureaus die 30% rekenen. Ik heb nog nooit een hogere marge gezien. Lager wel. Gemiddeld ligt het tussen de 20% en 30%. En als beide partijen tevreden zijn, dan is dat het belangrijkste toch?

 

Groetjes, Manon

Link naar reactie
  • 0

Ik neem aan dat wanneer je een paar mede-studenten inschakelt, je nog wel aardig wat werk aan editorial en proofreaden hebt, en om deze simpele reden zou ik wel een aardig deel zelf houden. Als je als éénmanszaak naar buiten treedt, maar een deel van je werkzaamheden uitbesteedt, dan plaats je natuurlijk wel jouw naam onder het werk.

 

Trouwens: het is 'uitbestede opdracht', niet 'uitbesteedde opdracht'. Een voltooid deelwoord schrijf je zo kort mogelijk op, just my 2 cents ;)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 244 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.