• 0

betalingsstructuur consult/project opdracht

Hallo Allemaal,

 

Een bestaande klant heeft mij gevraagd hun te adviseren bij het opstarten van een nieuw project. Een leuke opdracht waar ik erg veel zin heb. Ik heb echter nooit eerder een project/consult opdracht gedaan. Mijn werkzaamheden bestaan eigenlijk uit het opleveren van speciaal ontwikkelde producten. De kosten die ik in rekening breng voor deze werkzaamheden zijn op basis van fixed prijs. Na oplevering van de producten stuur ik mijn klanten een factuur.

 

Maar ik tast nu een beetje in het duister over wat voor betalingsstructuur gangbaar is bij een consult/project opdracht. Ik heb inmiddels redelijk overzichtelijk gemaakt hoeveel tijd er in deze opdracht zal gaan zitten. Op basis daarvan weet ik ook hoeveel ik er (ongv.) voor wil krijgen.

 

Is het gebruikelijk om hiervoor op basis fixed prijs, uurtarief of een andere optie mee aan de slag te gaan?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

In mijn omgeving is het vooral uurtarief met een vooraf ingeschat budget.

 

Het ligt eraan vooral hoeveel bevoegdheden je krijgt. Kan je helemaal zelf je gang gaan met je eigen team kan je een fixed price afspreken. Ben je veel afhankelijk van de opdrachtgever (incl interne politiek) kan je beter per uur afgerekend worden.

 

Link naar reactie
  • 0
Is het gebruikelijk om hiervoor op basis fixed prijs, uurtarief of een andere optie mee aan de slag te gaan?

 

Op zich is alle drie mogelijk, maar simpelweg naar mijn mening:

 

- fixed price zou ik doen als je met grote zekerheid het totale project kunt overzien, en dus een inschatting kunt maken waarmee je jezelf niet in de voeten kan schieten;

 

- op basis van nacalculatie (waarbij je per periode achteraf de feitelijke uren in kaart brengt en daarover een factuur stuurt) wanneer je van te voren niet kunt aangeven hoe groot het project precies wordt (je spreekt dan een uurloon af, en eventueel grenzen wanneer je aangeeft een grens behaald te hebben, bijv. na 100 uur);

 

- het kan ook andersom: je klant heeft een budget, en daar moet het binnen blijven. In feite lijkt dat op nacalculatie, alleen weet je dat je nooit boven de budgetgrens kunt komen.

 

Verder zal het afhangen van wat je klant wenst. Soms zullen ze een fixed price eisen, of een inschatting met een marge van bijvoorbeeld maximaal 10%, om wat meer zekerheid te hebben. Maar feitelijk kun je alles afspreken wat je maar wilt.

Link naar reactie
  • 0

Maak in ieder geval ook betalingsafspraken en zorg dat je niet aan het eind v/h project nog alles moet factureren.

Regelmatig tussentijds factuurtje sturen en tijdig laten betalen!

 

 

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor alle reacties.

 

Ik neem zelf niet deel in het project. Maar adviseer over het starten van dit project binnen hun organisatie. Het is een traject van twee weken. Daarna moet gestart worden met het project zelf. Ik denk dat ik daarom op basis van een fixed price een aanbod doe.

 

Bedankt voor alle reacties!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 248 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.