• 0

Hoe hou je discipline en focus?

Beste Higherlevel-lezers,

 

Mijn naam is Philippe, ben 20jaar oud en ben 2de jaars student Vastgoed&Makelaardij. Zoals jullie in mijn eerdere posts hebben kunnen lezen, ben ik op dit moment samen met iemand een website aan het bouwen met mijn idee ( als de site online gaat, horen jullie het natuurlijk). In de tijd dat ik lid ben geworden van dit forum, ben ik er echt verslaafd aan geraakt. De hele dag lees ik leuke en interessante discussies met behoorlijk wat inhoud.

 

Nu heb ik toch nog een vraag, waarvan ik niet goed weet waar ik hem moet stellen.

 

Na mijn havo-diploma heb ik een aantal jaren topsport gedaan, tennis, en dan was het altijd 'bikkelen'. Altijd tot het uiterste gaan, alles helemaal volgepland. Nu doe ik een hbo-opleiding, maar deze vind ik niet heel zwaar.

Sinds ik gestopt ben met het fulltime sporten, heb ik moeite een goed ritme te vinden ( qua slapen, werken, naar school gaan enz). Hebben jullie trucs, tips om hier ook een soort van discipline voor te hebben? Hoe zorgen jullie ervoor dat je 8uur per dag ( of meer) gefocust blijft op je werk, 5 dagen lang...

Je moet de lat hoog genoeg leggen om eronder door te kunnen."

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik heb je topic even verplaatst en van een duidelijker titel voorzien, zo past'ie beter

 

Allereerst door je idee van 5 dagen 8 uur los te laten. Als je eenmaal ondergedompeld bent krijg je daar zoveel energie van dat je gemakkelijk veel meer uur kunt maken om er een succes van te maken (ik zit momenteel op kantoor terwijl ik dit schrijf, aan projecten te werken en flink op te schieten :)). Daarnaast moet je er tegelijkertijd bij stilstaan dat de boog niet altijd gespannen kan zijn, dus élk moment discipline en focus is niet mogelijk.

 

Verder is het in mijn geval een combinatie van

 

- soms pure positieve energie om aan de slag te willen,

- soms de drang om iets af te ronden of gedaan te hebben,

- soms stress, deadlines en druk van buiten,

- en heel soms mezelf gewoon dwingen hard aan de slag te gaan (gelukkig het minst voorkomend).

 

Je leest vaak dat ondernemen hard werken is en vergelijkbaar met topsport. Nu wil ik het niet zo extreem trekken dat ik hetzelfde zit te doen als Lance Armstrong, maar paralellen zijn er zeker.

 

Leuk onderwerp!

Link naar reactie
  • 0

Dankjewel voor je snelle reactie

 

Toch nog 2 volgende vragen:

Stel dat je met iets bezig bent en je hangt vast, je komt er niet meer uit. Wat doe je dan? Heb je daar een bepaald patroon voor, stop je even, ga je juist door?

Hoe krijg jij het voor elkaar om de minder leuke dingen die moeten gebeuren toch te doen en niet uit te stellen?

 

 

Je moet de lat hoog genoeg leggen om eronder door te kunnen."

Link naar reactie
  • 0

@vraag 1: Ik ga even compleet wat anders doen, ander project, andere offerte, of gewoon even een potje darten in de kantine, even roken.

Vaak is het zo dat ik juist dan de ideeen krijg om iets op te lossen. Beetje sparren met collega's kan ook geen kwaad trouwens.

 

@vraag2 : vaste dag. vaste tijd iedere week, week in week uit, maand in maand uit Hou door de week een lijstje bij van dingen die echt moeten gebeuren en werk dat op dat moment af

 

Frans

Link naar reactie
  • 0
Stel dat je met iets bezig bent en je hangt vast, je komt er niet meer uit. Wat doe je dan? Heb je daar een bepaald patroon voor, stop je even, ga je juist door?

 

Dat verschilt. Bij mij werkt afwisseling, dus soms ga ik wat anders doen, soms forummen en feeds lezen, soms collega's lastigvallen of mails versturen, soms zet ik me er gewoon toe om het op een niet-standaard manier op te lossen (zodat het uiteindelijk wel opgelost is). Dat is verschillend dus.

 

Hoe krijg jij het voor elkaar om de minder leuke dingen die moeten gebeuren toch te doen en niet uit te stellen?

 

Ik ben juist erg goed in uitstellen (= ik werk graag en goed onderdruk van deadlines, gedane beloftes en andere druk), dus ik ben niet de beste om dit aan te vragen :)

 

Maar ook hierbij verschilt het: vanavond heb ik flink wat zaken gedaan die al een tijdje op m'n lijst stonden, met de muziek en internet-TV aan, drinken in de buurt. Vanochtend ben ik ook vroeg begonnen (7 uur, kijk maar :)) en heb toen ook een offerte kunnen schrijven die nog geschreven moest worden. Meestal schuift dat soort projecten bij mij naar of heel vroeg, of later op de dag, dan kan ik me er veel gemakkelijker toe zetten.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Philippe,

 

Ik ken veel jongens zoals jij, of heb ze in de afgelopen 10 jaar voorbij zien komen in de tenniswereld.

 

Ik weet niet in hoeverre je helemaal gestopt bent maar wat ik gezien heb is dat voor de meeste jongens afkicken danwel flink doorsporten het beste werkt.

 

Mijn visie:

 

Als je echt een bikkel wilt zijn blijf je gewoon meetrainen met een ochtendgroep. Het is in ieder geval erg belangrijk dat je een bepaald ritme vasthoudt, dat is je lichaam gewend (en wellicht de geest ook nog wel ;)).

Dus s ochtends en s avonds een sessie (en af en toe wat fitness bijvoorbeeld).

Daartussendoor en s avonds kun je toch wel 8 uurtjes vinden?

 

 

Het belangrijkste van alles is dat je erachter komt WAT JOU BEWEEGT. Waar haal jij je intrinsieke motivatie uit?

 

Het antwoord op die vraag moet je nastreven...

IS vastgoed en makelaardij jouw ding? Wat wil je daarin bereiken. Wat zijn je korte en lange termijn stappen. Wanneer heb je je doel of subdoel bereikt? Etc.

Dezelfde vragen zijn valide als het over je start-up gaat.

Jij als (ex) topsporter weet als geen ander wat het nastreven van doelen inhoudt. Doe daar je voordeel mee!

 

groet, Tim

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Philippe,

 

Bij vraag 2:

- Schema's maken en vaste dagen instellen voor de rotklusjes.

- Elke dag 3 MIT's (most important tasks) opschrijven die ook haalbaar zijn voor die dag. Kun je jezelf ook weer een schouderklopje geven als je drie taken hebt afgerond en misschien nog iets extra's hebt gedaan.

- jezelf een beloning in het vooruitzicht stellen (als ik nu de administratie doe, mag ik vanmiddag lekker higherlevelen ;D)

Link naar reactie
  • 0

Dankjewel voor de reacties. Ik ben eigenlijk gewoon nieuwsgierig hoe jullie daar mee omgaan. En ik vind dit ook wel een leuk topic om ervaringen uit te wisselen.

Ik ben ook nieuwsgierig hoe jullie een hele dag werken, de concentratie erbij kunnen houden en savonds even 'productief' zijn als sochtends of andersom...

Je moet de lat hoog genoeg leggen om eronder door te kunnen."

Link naar reactie
  • 0

Ik ben ook nieuwsgierig hoe jullie een hele dag werken, de concentratie erbij kunnen houden en savonds even 'productief' zijn als sochtends of andersom...

 

Waarom denk je dat ik dat doe, altijd de concentratie erbij houden? Ik denk dat niemand 24/7 geconcentreerd kan zijn.

 

Ik denk dat het goed vol te houden is door snel te kunnen schakelen tussen ontspanning en concetratie/focus, en goed te kunnen inschatten wanneer je je kop erbij moet hebben en wanneer dat wat minder van belang is.

 

Het belangrijkste is om werk te hebben waar je van houdt. Dan is het geen probleem om het 's-avonds laat te maken of vroeg op te staan of in het weekend te werken als het moet.

 

Link naar reactie
  • 0

Wanneer je het als werk gaat zien, wordt het nooit meer wat ! ;D

 

Ik ben meestal een echte diesel...start heel langzaam op, met voorgloien en alles erbij, en in de loop van de dag, gaat-ie als een trein, en is niet meer te stoppen.

 

Zoals eerder aangegeven werken ook bij mij lijstjes het beste. Alleen wordt je lijstje regelmatig aangepast, en verschuiven dingen weer naar onder. Eén keer in de zoveel tijd, voeg ik niets aan mijn lijstje toe, maar pak een dag om alles schoon te vegen, zodat ik morgen vol goede moed weer een nieuw to-do-lijstje kan maken.

 

Ik ga ook vaak tussendoor even een boodschap doen, even frisse neus halen.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Philippe,

 

Ik heb mezelf in het begin een slag in de rondte gewerkt. 's Avonds en de zondag hoppakee: gewoon doorwerken. Het was opwindend om een zaak te starten/overnemen en ik had bergen met energie. Toen kwamen er kinderen en op een bepaald moment klapte ik finaal tegen de grond! Oordeel: hyperventilatie (een soort prullenbak-term voor stressklachten).

 

Weet je, ik ben dol op werken, maar inmiddels begrijp ik ook dat je soms lekker lui moet kunnen zijn. Daarnaast in drukke tijden: niet zuipen, goed eten, vroeg opstaan en veel naar buiten. En dagelijks lekker een computerspelletje spelen doet ook wonderen!

Link naar reactie
  • 0

Houd ALTIJD een overzicht paraat van al je zaken die je moet afhandelen.

Dit houdt je hoofd leeg.

Je kunt dit in een word of exel bestandje doen; op papier of middels speciale GTD software. Ik zel

gebruik MLO (My Life Organized) en dit bevalt me erg goed.

Maak elke dag aan het begin van de dag een paar taken erg belangrijk en handel die af. Overschat je zelf niet.

Draaf niet door. Maak tijd voor niets doen / sport / computer etc.

 

 

www.reith.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het een leuk onderwerp!

 

Zelf ben ik nu veel bezig met dit onderwerp en heb het boek " getting things done" gekregen en ben daar nu druk mee in de weer om meer grip op mijn tijd en to do dingen te krijgen.

 

Ik werk nu nog 4 dagen in loondienst, 's ochtends en 's avonds ben ik met mijn bedrijf bezig en natuurlijk de vrije dag en in het weekend. Hierdoor heb ik eigenlijk wel last van een chronisch tijd-tekort..

 

Persoonlijk vind ik het moeilijker om geconcentreert te blijven op kantoor dan als ik voor mezelf bezig ben.

Op mijn "vrije" dag begin ik met huishoudelijke dingen die ik die dag wil doen, daarna de post en een to do lijstje maken en aan de slag. Om een uur of 3 heb ik meestal wel een dipje en dan roep ik mijn hond en gaan we lekker een eindje wandelen. Even uitwaaien, een vrolijk kwispelende hond om je heen die tevens mijn mascotte is en mijn inspiratie was om hier uberhaupt mee te beginnen. Dan lach ik weer en ga ik vol goede moed nog een paar uur flink aan het werk.

 

Ook 's avonds eerst ff flink wandelen zodat je geen last krijgt van een after-dinner-dip en met een lach op je gezicht weer aan het werk tot het werk af is. (ok, ik lach niet zo hard als het buiten echt hondenweer is, maar je wordt er dan wel weer echt wakker van..)

 

En als ik echt een baal dag heb, dan geef ik mezelf vrij, gaat de computer uit en ga ik leuke dingen doen.

 

Karen

Link naar reactie
  • 0

Herkenbaar dit onderwerp!

Afgelopen 2 jaar was ik zelf het voorbeeld, van de student die eerst ging eten, dan kwartiertje chillen, nog even mailen, hvye berichtje sturen om tot slot geen tijd meer te hebben voor de dingen die ik WEL moest doen.

 

Er zijn bij mij denk 3 dingen geweest, die mij afgelopen tijd verder hebben geholpen. Waardoor ik beter doe wat ik moet doen, maar ook mezelf niet voorbij loop. (Want het liefst zou ik nog proberen in een rubberboot naar Engeland te roeien).

 

- Regelmaat zoeken. Dit is wat de opener van dit topic eerst had, nu eigenlijk zoekt. Door topsport heb je regelmaat, waar je lekker in kan uitleven. Daarnaast je verplichtingen tot slot je vrije tijd. Probeer voor jezelf regelmaat te vinden. Bij mij was dit om elke zondag-avond een weekplanning te maken. Wanneer ik maandag wakker werd, wist ik precies wat mijn week ging doen. Doordat ik mezelf ook vaste dagen en tijden had gegeven om te sporten, wist ik ook welke tijd ik had om te werken.

 

- Motivatiezoeken in niet leuke dingen. Via via ben ik in aanraking gekomen met Mindmappen en leertechnieken. Wat ik nu dus probeer is dat ik mijn leer- en leesvaardigheden wil verbeteren. Als stof gebruik ik nu mijn studiemateriaal. Met als resultaat dat ik gericht verbeter wat ik zelf wil verbeteren, met als gevolg dat mijn cijfers voor studie omhoog schoten.

Het was dus meer doelen stellen in: zo goed mogelijk notities maken, zo snel mogelijk lezen. Een goede tip is ook: vraag je eerst af waarom je het vervelend of niet leuk vind.

 

- To do lists, hierdoor heb je een goed overzicht wat je moet doen. Doordat je nu efficiënter werkt, niet bezig bent met wat je verder moet doen, hou je vanzelf tijd over voor je ontspanning.

 

SKY training presents: 'Your presentation S*CKS' - Because you can be different..

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Ik kan heel goed hollen en stilstaan ;D Als ik het heel druk heb dan kan ik echt 7 dagen per week van 7 uur 's ochtends tot 3 uur 's nachts bezig zijn (met daartussen in mijn gezinsleven). Als het rustig is, kan ik ook prima een hele dag naar de sauna gaan en dan lekker uitslapen de dag erna en dan die dag ook nog niks doen. Ik word niet onrustig van niks doen.

 

Als ik een 'normale' week heb dan betekent dat dat ik best wel wat afspraken buiten de deur heb. Dat kost vrij veel tijd omdat er vaak reistijd bij komt. In de auto probeer ik dan alles af te handelen wat via de telefoon kan. Zowel zakelijk als privé. Ik heb er eigenlijk een beetje een hekel aan om 's avonds privé te bellen omdat ik vaak 's avonds nog wil werken.

Ik merk dus ook dat als ik minder afspraken heb, dat ik dan ook minder privé bel. Dat is eigenlijk raar want dan heb ik eigenlijk meer tijd (maar ik zit niet in de auto).

 

Ik heb een dochtertje dus daar krijg je natuurlijk ook wel ritme van. Ze maakt me 's ochtends vroeg wakker en dan check ik mijn mail en ga met haar lekker ontbijten enzovoort. Als zij dan naar de peuterzaal of naar oma is dan rij ik weg nr een afspraak of ik ga achter mijn pc zitten en begin te werken. Ik word af en toe nog teveel geregeerd door de email, ik zou daar beter maximaal 3 x per dag naar kunnen kijken maar ik kijk de hele dag door. Dat is absoluut inefficient en mensen verwachten daardoor ook van mij dat ik snel reageer.

 

Als ik wat grotere dingen moet doen die een paar dagen duren, zoals bijvoorbeeld het schrijven van een informatiememorandum of het maken van een waardering, dan begin ik zo vroeg mogelijk en dan stoom ik vaak wel heel goed door tot een uur of 4 's middags. Meestal ben ik dan een beetje gaar en dan ga ik wat losse dingetjes doen die ook moeten gebeuren en vaak ga ik dan ook even kort sporten. Tussen 6 en half 9 probeer ik zoveel mogelijk tijd aan mijn man en dochtertje te besteden en dan na half 9 ga ik weer aan de slag.

 

We zijn nu bezig met het opzetten van een nieuw bedrijf en dat betekent vooral heeeeeeeel veel lezen en zoeken op internet en dingen uitwerken. Ik krijg er zoveel inspiratie van dat ik nu vaak tot na 1 uur 's nachts bezig ben. Normaal gesproken stop ik rond een uur of 23.

 

Ik haal mijn ontspanning uit tussendoor even nr HL of nr Linked In of even prive mailen.

Als ik ergens niet uitkom,ga ik gewoon wat anders doen. Meestal heb ik de beste ideeën onder de douche 8).

 

Ik heb van mezelf op zich wel een aardige discipline omdat ik dingen goed wil doen, klanten blij wil maken en me aan mijn afspraken wil houden. Dat geeft mij voldoende drive. Ik hou daarentegen ook wel echt van deadlines en daarom zijn die afspraken voor mij wel belangrijk. Ik presteer erg goed aan het einde :).

 

En de minder leuke dingen........ die doe ik toch doordat ik alles zo goed mogelijk wil doen. Vaak vallen ze ook erg mee qua tijd. Een vaste tijd inruimen doe ik niet, maar klinkt wel als een goede tip. Voor mij werkt het niet omdat ik geen vaste tijd achter mijn bureau zit, maar ik kan me wel heel goed voorstellen dat het werkt.

 

EDIT: oeps en ik ontspan altijd even tussen half 9 en kwart over 9 op dit forum (betrap ik me al meer dan een maand op)

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Leuk onderwerp en leuk om te lezen hoe mensen het oplossen. Ik denk dat er veel zinvolle tips staan. Als wij vastzitten in een project, dan proberen we de omstandigheden te wijzigen. Dan gaan we met het team naar buiten, ook als het regent, gewoon in het park wandelen, of een visje eten aan zee. We breken dan bewust ruw het werk af, proberen te relaxen, te praten over andere dingen, op elkaar te reageren, en onze ervaring is dat de ideeen en oplossingen vaak komen. Eigenlijk worden de beste oplossingen en ideeen geboren op de momenten van bijna dromen, daarom houdt het ook niet op om zes uur. Soms moet je een probleem loslaten en laten sudderen. Probeer niet voor de deadline haastig met een besluit of oplossing te komen, maar wacht tot de deadline daar is. Want je hersenen blijven onderbewust doorwerken aan het probleem en als je nog een paar dagen de tijd hebt om te komen met een oplossing, laat het dan sudderen, werk aan ander dingen en dan heb je kans dat er nog betere dingen uitkomen.

 

Discipline is ook iets aardigs. Dat is vooral moeilijk in deze tijd van email en internet. Wij zetten soms email een tijd uit. Je moet de belangrijkste dingen plannen op de momenten in je dag dat je helder bent. Als je jezelf 's ochtends goed voelt, dan moet je dan belangrijke, creatieve dingen doen. Na de lunch kun je het beste mensen bellen en emailen, want dan voel je meestal wat moe. Of ga naar buiten, als je de kans hebt, vooral 's middags, om mensen te bellen, of je kunt met iemand afspreken en niet in een duf kantoor dingen bespreken, maar buiten in de frisse lucht. Aan het eind van de middag of s' avonds, als je weer energie voelt, kun je weer moeilijke dingen ter hand nemen. Maar het hangt allemaal wat van de persoon af, hoe je het beste functioneert en soms dwingen klanten ook dat je schema er anders uitziet.

 

Succes,

 

Andreas

 

 

 

 

ALSKAR DESIGN

innovation made

 

Gedempt Hamerkanaal 253 | 1021 KP Amsterdam | https://www.alskar.com | https://www.alskar.nl

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij is het heel persoonlijk.

 

Zelf werk ik het beste onder grote druk, maar van 6 tot 8 en in het weekeinde maak ik altijd tijd voor vrouw en kinderen (hoe druk het ook is). To do lists zijn niet heilig, afspraken wel. Mail beantwoord ik meestal 's avonds en mijn auto is mijn telefooncel. Wat vooral werkt is delegeren, maar dat is helaas niet altijd mogelijk. Ik zoek verder vooral de afwisseling, als ik de hele dag hetzelfde moet doen weet ik op voorhand al dat het geen topdag gaat worden en tussendoor ook wat anders moet doen. Daarnaast hanteer ik bufferdagen waarop ik gewoon niets plan. 1x per maand volstaat .

 

 

 

 

 

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Ik heb mijn praktijk aan huis. Dat maakt dat ik de neiging heb om te werken in privétijd en afgeleid word door allerlei huishoudelijks als ik eigenlijk moet werken. Deze lijst heeft mij geholpen om rust en overzicht te krijgen en daardoor meer discipline en focus. Niet alles is voor iedereen belangrijk, zelf sla ik punt 39 even over ;D:

 

In 50 stappen naar een eenvoudiger leven

1.   Maak een lijst met 5 zaken die belangrijk voor je zijn / waar wil je graag veel tijd aan besteden

2.   Evalueer al je verplichtingen en alles waar je je aan verbonden hebt

   Kijk of alles wat je moet en doet in lijn staan met de bij punt 1 opgesomde zaken laat waar het kan zoveel mogelijk verplichtingen vallen die niet overeenkomen met je top 5

3.   Evalueer je tijd

   Hoe besteed je je dag vanaf waken tot slapen, maak een lijst en kijk hoeveel er overeenkomt met je prioriteitenlijst van punt 1.

   Elimineer zoveel mogelijk wat niet overeenkomt: herontwerp je dagen

4.   Beperk je doelen in het leven, minder stress, meer succes

5.   Schrijf in één zin op wat je in het leven wil, hoe wil jij dat jouw simpeler leven eruit gaat zien

6.   Maak elke dag een lijstje met 3 MBT’s (meest belangrijke taken) die haalbaar zijn voor die dag en doe ze zo snel mogelijk

7.   Maak je werktaken eenvoudiger

   Focus op de essentiële taken en elimineer het onbelangrijke

   Maak schema’s en houd je daaraan

8.   Ruim je bureau op, een vol bureau leidt af en veroorzaakt stress

9.   Maak het huishouden eenvoudiger

   Focus op het belangrijkste en elimineer het onbelangrijke

   Automatiseer, delegeer, vraag hulp of huur hulp in

   Maak een schema voor het huishouden

   Maak een schema/systeem voor je administratie en post

10.   Creëer ochtend en avondroutines. Kijk bijvoorbeeld elke dag als je je auto verlaat of er afval in ligt en gooi dat weg, of leg altijd voor het slapen gaan je kleding voor de volgende dag klaar

11.   Leer nee te zeggen (Echt, en zonder je schuldig te voelen).

12.   Limiteer je communicatie

   Bekijk je e-mail 1 à 2 keer per dag op vaste tijden in een vastgestelde tijd

   Houd je e-mail inbox leeg

   Plan en limiteer je telefoontjes

13.   Limiteer je mediaconsumptie

   TV/Radio/internet/tijdschriften/kranten: laat het je leven niet domineren

14.   Maak je huis minimalistisch, beperk je tot het noodzakelijke dat is rustgevend en makkelijk om schoon te houden

   Ga alle kamers na en elimineer al het onnodige, laat alleen het minimale over en doe overbodige spullen weg

i.   Begin met grote spullen, dat ruimt al lekker op

ii.   Zet kratten neer waar je spullen in kunt doen die je weg kunt geven

   Ga alle kasten en laden na, 1 per keer, laat alleen het minimale over en doe overbodige spullen weg

   Organiseer alles nadat je je van je troep ontdaan hebt, zorg dat alles een plaats heeft, vereenvoudig je opbergsystemen

15.   Vereenvoudig je garderobe:

   Doe alles weg wat je niet echt draagt

   Stel een minimale garderobe samen door er een eenvoudige stijl er op na te houden, slechts een paar kleuren te gebruiken die op elkaar afgestemd zijn zodat je alles kunt combineren.

16.   Ruim je computer op.

   Gooi alle bestanden weg die onbelangrijk zijn

17.   Zorg dat je tijd inruimt voor belangrijke zaken

18.   Doe waar je van houdt

19.   Besteed tijd aan mensen (of dieren) waar je van houdt.

20.   Besteed tijd aan alleen zijn

21.   Besteed tijd aan eten

22.   Rij langzaam/hou je aan de snelheid (veiliger, goedkoper, minder stress

23.   Kalmeer! Als je je overal druk om maakt zal je nooit een eenvoudiger leven bereiken

24.   Vind innerlijke rust door meditatie, bidden of een natuurwandeling.

25.   Leer om niets te doen

26.   Wees aanwezig in het hier en nu, zorg dat je bewust bent van ieder moment van de dag

27.   Stroomlijn je leven, plan alles en focus je op 1 ding per keer

28.   Doe alles rustig en met aandacht

29.   Als je ondanks alles toch nog in de stress schiet, leer hoe je er op zo een moment mee om moet gaan

30.   Beteugel je kooplust, bevrijd jezelf van materialisme

31.   Bevrijd jezelf van reclame. reclame zorgt ervoor dat we dingen willen, daar is het voor ontworpen en dat werkt. Hoe meer reclame hoe meer je wil.

32.   Leer om te leven zonder al te veel sporen achter te laten

   beperk je afval

    Leef zo minimalistisch mogelijk

33.   Leef zuinig

34.   Leer de betekenis van “genoeg” (wanneer heb je echt genoeg gekocht, gegeten, gedaan, tv gekeken?)

35.   Plan elke week een eenvoudig en goedkoop weekmenu

36.   Eet gezond, ongezond zijn en afvallen kost tijd, geld en moeite

37.   Beweeg, ongezond zijn en afvallen kost tijd, geld en moeite en bewegen gaat stress tegen

38.   Overweeg kleiner wonen

39.   Overweeg een kleinere auto

40.   Zorg voor een creatieve uitlaatklep

41.   Ga voor kwaliteit en geen kwantiteit

42.   Maak een lijstje met kleine simpele pleziertjes en doorspek je dag ermee

43.   Maak je tuin onderhoudsarm

44.   Draag minder spullen bij je. Zorg dat er in je zakken en tassen alleen het hoognodige zit

45.   Budgetteer en vereenvoudig je financiën, betaal zoveel mogelijk je rekeningen automatisch en doe je creditkaart weg

46.   Leer om lichter te reizen

47.   Draag altijd een notitieblokje bij je, schrijf alles op wat je moet onthouden dan blijft je hoofd leeg.

48.   Laat ruimte om alle activiteiten op een dag zodat je tijd hebt voor toevalligheden en je al je taken rustig kunt volbrengen

49.   Ga dichter bij je werk wonen of dichter bij huis werken

50.   Stel jezelf steeds de vraag: “wordt mijn leven hier eenvoudiger van?” als het antwoord ”nee”is, heroverweeg

 

 

Bron: http://zenhabits.net/2007/09/simple-living-manifesto-72-ideas-to-simplify-your-life/

 

Link naar reactie
  • 1

Tsja, ik hou ook niet zo van die ingewikkelde methoden, maar ook niet van tooltjes op de computer. Doe mij maar gewon een stuk papier (de afgelopen 9 maanden heb ik 2/5e van een A5 Moleskine gevuld met lijstjes en aantekeningen). Het enige wat ik heb, is een electronische kookwekker die ik instel op 25 minuten. Misschien enige uitleg:

 

Ik was laatst in Noorwegen bij een partner van ons en die vertelde me over de Pomodoro (ja ja, tomaat, maar dan op z'n Italiaans). De regels (veel meer is er niet):

 

[*] Een Pomodoro duurt 25 minuten

[*] Tijdens een Pomodoro doe je 1 ding (het hoeft niet af, als het niet af is in 25 minuten, dan doe je gewoon nog een Pomodoro)

[*] Een Pomodoro is niet deelbaar (niet stoppen dus tussentijds, als je iets af hebt en er is tijd over, dan doe je een beetje meer / overlearning)

[*] Elke interruptie manage je (telefoontje: 'ik bel je over een half uurtje ofzo terug', mail: niet lezen) en schrijf je op

[*] Tussen elke Pomodoro 3 - 5 minuten pauze, tussen elke 4 Pomodori 15 - 30 minuten pauze

 

Werk prima voor mij. TODO lijstjes deed ik al, het enige wat er bij mij nog aan ontbrak is een stukje focus en iets om de afleiding te managen want boy, wat ben ik snel afgeleid ::)

 

Lees meer: http://www.pomodorotechnique.com/

 

p.s. ik beantwoord deze in een Pomodoro getiteld: 'HL dingetjes doen'

Link naar reactie
  • 0

Leuk, die Pomodoro! Met name dat managen van dingen die er tussendoor komen.

 

Wat mij helpt bij het gediscipineerd werken en dingen afkrijgen:

 

1. Bepaal steeds opnieuw wat het eerst af moet zijn

2. Bepaal steeds opnieuw wat het belangrijkst is

3. Plan en verwerk steeds het belangrijkste dat ook het eerst af moet zijn

 

Belangrijk hierbij (net als bij Pomodoro, denk ik): besef dat elke verplichting of afspraak (ook een afspraak met anderen) steeds een afspraak met jezelf is! Uiteindelijk kun je dus alleen jezelf ter verantwoording roepen als afspraken uitlopen, daarop volgende afspraken daardoor in het gedrang komen of je werk niet af komt, etc...

 

Succès en groet,

 

Hans

(CREANIZE!)

 

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Ik heb ...............

 

50.   Stel jezelf steeds de vraag: “wordt mijn leven hier eenvoudiger van?” als het antwoord ”nee”is, heroverweeg

 

 

Bron: http://zenhabits.net/2007/09/simple-living-manifesto-72-ideas-to-simplify-your-life/

 

 

pfff, als ik zoiets zie dan krijg ik jeuk! Niet negatief bedoeld! Ligt misschien meer aan mij.

 

Sinds een paar maanden probeer ik voor mezelf te beginnen. Dit zal heel persoonlijk zijn, maar lijstjes zorgen bij mij voor meer stress dan het wegneemt. Ik doe gewoon wat in mij opkomt en heb de rode draad altijd in mijn hoofd waardoor ik weet wat belangrijk is en wat eerst moet.

 

Ik ben gedisciplineerd, maar ik kan niet tegen structuur. Ik doe de hele dag halve klussen (stuk of 8 door elkaar continu) die altijd binnen 1-2 dagen afgerond zijn en ruim voor de deadline.... op de een of andere manier. Overigens zelf 7 jaar op hoog niveau aan sport gedaan en onlangs mee gestopt.

 

Kortom: lijstjes maken is een goede tip, maar niet meer dan 5 dingen erop zetten en waak ervoor dat je er niet meer stress door krijgt dan het wegneemt.

Trail art: www.imsobo.com

Link naar reactie
  • 0

Sinds een paar maanden probeer ik voor mezelf te beginnen. Dit zal heel persoonlijk zijn, maar lijstjes zorgen bij mij voor meer stress dan het wegneemt. Ik doe gewoon wat in mij opkomt en heb de rode draad altijd in mijn hoofd waardoor ik weet wat belangrijk is en wat eerst moet.

 

Ik heb jarenlang ook zo gewerkt. Totdat het druk wordt in de hoofd, met afspraken en met kleine dingen die je moet doen gaat dat goed (tenminste bij mij). Op een gegeven moment bereikte ik een bepaald punt dat zonder een klein lijstje, het niet meer te onthouden was. Dan maakte ik dat lijstje totdat het weer wat rustiger werd.

 

Zonder vond ik in het begin veel lekkerder moet ik zeggen, gaf idd minder stress... Een lijstjes-systeem zonder stress is nog beter wmb, want dan vergeet je niks meer... De truuk waardoor ik uiteindelijk toch met lijstjes ben blijven werken is simpelweg accepteren dat sommige dingen niet gebeuren en niet alle TODOs meteen af *willen* werken. Klinkt raar, want waarom schrijf je het anders op zou je zeggen. Maar blijft iets lang liggen, dan is het blijkbaar niet belangrijk.

 

Kortom: lijstjes maken is een goede tip, maar niet meer dan 5 dingen erop zetten en waak ervoor dat je er niet meer stress door krijgt dan het wegneemt.

 

Helemaal!

Link naar reactie
  • 0

Tsja, ik hou ook niet zo van die ingewikkelde methoden, maar ook niet van tooltjes op de computer. Doe mij maar gewon een stuk papier (de afgelopen 9 maanden heb ik 2/5e van een A5 Moleskine gevuld met lijstjes en aantekeningen). Het enige wat ik heb, is een electronische kookwekker die ik instel op 25 minuten. Misschien enige uitleg:

 

Ik was laatst in Noorwegen bij een partner van ons en die vertelde me over de Pomodoro (ja ja, tomaat, maar dan op z'n Italiaans). De regels (veel meer is er niet):

 

[*] Een Pomodoro duurt 25 minuten

[*] Tijdens een Pomodoro doe je 1 ding (het hoeft niet af, als het niet af is in 25 minuten, dan doe je gewoon nog een Pomodoro)

[*] Een Pomodoro is niet deelbaar (niet stoppen dus tussentijds, als je iets af hebt en er is tijd over, dan doe je een beetje meer / overlearning)

[*] Elke interruptie manage je (telefoontje: 'ik bel je over een half uurtje ofzo terug', mail: niet lezen) en schrijf je op

[*] Tussen elke Pomodoro 3 - 5 minuten pauze, tussen elke 4 Pomodori 15 - 30 minuten pauze

 

Werk prima voor mij. TODO lijstjes deed ik al, het enige wat er bij mij nog aan ontbrak is een stukje focus en iets om de afleiding te managen want boy, wat ben ik snel afgeleid ::)

 

Lees meer: http://www.pomodorotechnique.com/

 

p.s. ik beantwoord deze in een Pomodoro getiteld: 'HL dingetjes doen'

 

Leuk! Ik heb er veel van geleerd!

 

http://www.analyzethat.nl -> Reporting, Data Integratie, Geavanceerde analytics, Data en Process mining

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 115 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.