• 0

kosten doorbelasten via r/c

Ik vraag me af of het is toegestaan om tussen werkmaatschappijen die onder dezelfde holding hangen (moeder is 100% eigenaar van de werkmij.) kosten door te belasten via rekening courant. Dient er dan wellicht een fiscale eenheid te zijn voor de BTW? Of moet het altijd via factuur (met of zonder BTW)?

 

Alvast bedankt voor de reactie.

 

Groeten, Martin

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zou ik wel doen. De oorspronkelijke factuur staat immers op naam van de verkeerde BV!

 

En wat als de factuur aan de juiste BV is gericht maar de nota vanuit de verkeerde werkmij is betaald. Welke BV moet dan

initieel de BTW in voorheffing nemen? De geadresseerde BV of de betalende BV?

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

M.i. is het zo dat de geadresserde conform BTW wetgeving de voorheffing dient terug te vragen bij de Belastingdienst.

 

De financiele transactie kun je wellicht via rekening courant doorbelasten.

 

Bij mij is het niet helemaal duidelijk wanneer er iets via r/c doorbelast mag worden. Is hier wetgeving of jurisprudentie over?

Link naar reactie
  • 0

M.i. is het zo dat de geadresserde conform BTW wetgeving de voorheffing dient terug te vragen bij de Belastingdienst.

 

De financiele transactie kun je wellicht via rekening courant doorbelasten.

 

Bij mij is het niet helemaal duidelijk wanneer er iets via r/c doorbelast mag worden. Is hier wetgeving of jurisprudentie over?

 

Je reactie over welke BV de BTW voor zijn rekening neemt, klopt.

 

Als het vervolgens niet intern doorbelast wordt, blijft het een vordering van de betalende BV op de gefactureerde BV.

 

Het gebruik van een RC volgt uit goedkoopmansgebruik. Elke BV draagt haar eigen lasten en neemt haar eigen winsten. Dus als er iets tussen zit dat er niet in thuis hoort, dan moet dat via RC of chartaal rechtgezet worden.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dan kom ik weer terug op de eerste vraag, want dat is mij nog niet helemaal duidelijk: wanneer mag je dit dan officieel verrekenen via RC? Als er sprake is van een werkmij die onder een holding hangt en/of de ene werkmij aan de andere? Hier zullen toch wel regels voor zijn.

 

En hoe zit het met de BTW. Kan je alles via RC verrekenen zonder BTW? Of gaat dat alleen als er sprake is ven een fiscale eenheid? Is dit terug te vinden in de BTW wetgeving?

 

Groeten,

Martin

Link naar reactie
  • 0

Martin

 

Besef je eerst dat een RC gewoon een vorm van geldlening is. Die moet dus ooit terugbetaald worden. Het is geen permanente stalling van bedragen waar je nooit meer naar om hoeft te kijken.

 

Het gebruik van een RC ziet op de daadwerkelijke geldstroom, dus altijd incl. BTW. Welke BV die BTW moet betalen of terug kan vorderen hangt af van de factuur (tenaamstelling) en of er een fiscale eenheid is tussen de BV's. Maar voor de boekingen in RC heb je op zich niets van doen met de BTW. Het gaat om het daadwerkelijk bedrag incl. BTW.

 

Het gebruik van een RC staat niet in de wet. Het volgt simpelweg uit goed boekhouden. Als BV 1 iets betaalt voor BV 2 dan heeft BV 2 een schuld aan BV 1 en dus een RC verhouding met die BV. Het is dus geen wetgeving, maar gewoon correct boekhouden. Uiteraard zal de RC ooit ingelost moeten worden.

 

Er zijn clusters van BV's bekend die tonnen in RC hebben staan met elkaar. Niets mis mee, zolang de schuldhebbende BV netjes rente betaalt en ooit de schuld inlost.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 222 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.