• 0

overeenkomst afgesloten door derden

Hallo,

 

Ik hoop dat er ook mensen zijn dit hebben meegemaakt:

 

Een kennis van mij zit namelijk met het volgende verhaal.

Zij hebben begin vorig jaar een zaak overgenomen en er zijn heel veel

vervelende dingen gebeurd sindsdien. Zij hebben aan het begin gewoon alle energierekeningen overgenomen, die staan op de naam v/d zaak maar als contactpersoon nog op de naam v/d oude eigenaars. En die oude eigenaars hebben steeds overeenkomst opgezegd en weer aangemeld, zonder dat mijn kennissen dat wisten. Let op: ze hebben nooit toestemming gegeven.

Het ergste van alles is nog dat ze nu problemen krijgen met 2 verschillende energiebedrijven. Nu vraag ik me af of er mensen zijn die hetzelfde hebben meegemaakt of dat er mensen zijn die weten welke stappen ze kunnen ondernemen om al die torenhoge boetes niet te hoeven betalen.

 

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Eigenlijk kun je de vraag in 2 delen knippen:

 

- is/zijn de overeenkomst(en) rechtsgeldig tot stand gekomen (mocht de wederpartij erop vertrouwen dat hij de juiste persoon voor zich had), zoals René ook aangeeft; en

 

- zijn de voormalige eigenaren aansprakelijk te stellen voor de schade, bijvoorbeeld omdat onrechtmatig hebben gehandeld?

 

Dat zijn namelijk 2 verschillende oplossingen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

ehm ja het probleem is dat de overeenkomst op de naam van de zaak stond.

En de oude eigenaren zijn telefonisch beanderd door dat energiebedrijf en er is toen telefonisch een nieuw contract aangesloten. Wij zijn in het bezit van die tape en herkenden meteen de stem van de oude eigenaar.

Ze hebben zelf de contactpersoon gewijzigd in die v/d nieuwe eigenaar.

Ik ben helemaal niet bekend met de rechten enzo. Maar volgens mij toen die nieuwe overeenkomst werd afgesloten stond het nog op de naam v/d zaak en als contactpersoon oude eigenaar. En telefonisch hebben ze toen een nieuw contactpersoon (nieuwe eigenaar) doorgegeven.

Maar dan is het toch niet geldig volgens mij, want wij (mijn kennissen) waren totaal niet op de hoogte. Ze hadden in eerste instantie de rekeningen ook niet betaald. Nu uiteindelijk wel, nu ze achter zijn dat ze inderdaad gebruik hadden gemaakt v/d energie. Maar ze willen dus niet opdraaien voor die boetes enzo, maar ja ik weet dus niet hoe ze het bij die oude eigenaren kunnen verhalen of aansprakelijk te stellen. Ze zullen het sowieso gaan ontkennen, maar alles staat dus op die tape....

Link naar reactie
  • 0

Wie stonden er ten tijde van het opzeggen en aangaan van de overeenkomsten in het handelsregister als tekenbevoegd?

 

Dit is inderdaad een cruciale eerste stap die je moet maken want wanneer de oude eigenaren nog als bestuurder in het handelsregister staan, mogen ze doen en laten in naam van de vennootschap

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Even ter verduidelijking en dat we het goed begrijpen...:

 

Zaak is overgenomen door Jansen (nieuwe eigenaar)

 

Bij Pietersen liepen nog diverse contracten, waaronder de levering van energie. Nu is Pietersen benaderd door een andere energieleverancier, met een (beter) aanbod. Hij heeft dit aangenomen en gelijk de contactpersoon verandert in Jansen. Jansen wist van niets en kreeg rekeningen binnen van een energie leverancier waar hij niets van af wist. Logischerwijs heeft hij niet betaald. Na diverse boete's en dergelijke blijkt hij inderdaad gebruiker te zijn en moet betalen.

 

- Waren de contracten lopend, en zijn deze overgenomen ? Hoefde dus eigenlijk alleen de tennaamstelling verandert te worden ? Kan me zoiets voorstellen, is makkelijker dan af- en aansluiten.

 

- Of is Pietersen bijvoorbeeld eigenaar van het pand en beslist deze nog steeds waar gas, water en licht vandaan komen ?

 

- Wat is de situatie van de zaak ? Inderdaad VOF of een andere constructie ?

 

Het is een apart verhaal....

Link naar reactie
  • 0
wanneer de oude eigenaren nog als bestuurder in het handelsregister staan, mogen ze doen en laten in naam van de vennootschap

 

Althans, de zakenpartners mogen aannemen dat ze dat doen.

 

Of de oude bestuurders nog mogen besturen, omdat ze in het handelsregister staan, terwijl ze zelf weten dat ze geen bestuurder meer zijn, vraag ik me af.

 

IANAL, maar volgens mij zit de relevantie van het handelsregister erin dat in het ene scenario (oude bestuurders staan niet meer in het handelsregister) ook de zakenpartner blaam treft (wegens overeenkomsten aangaan met personen die niet namens de vennootschap mogen handelen), in het andere scenario (oude bestuurders staan nog in het handelsregister) alleen de oude bestuurders blaam treft (wegens handelen in de wetenschap dat ze geen bestuurders meer zijn) en misschien de nieuwe bestuurders (wegens het niet up-to-date houden van het handelsregister).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    14 leden, 270 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.