• 0

Autersrechten teksten website

Beste mensen,

 

Ik wil in mijn webwinkel een artikel uit een boek, ''informatieve' website of een blad plaatsten, natuurlijk met de vermelding van de bron.

Volgens mij mag dat niet zo maar ??? Maar hoe wel? Moet ik dan kontakt opemen met de uiter zelf of de uitgever, of met de website (houder)? En toesteming vragen.

Of misschien is er een orgaisatie die dat ''regelt''?

 

Wie kan mij daar meer over vertellen?

 

Alvast Bedankt!!!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
Volgens mij mag dat niet zo maar ??? Maar hoe wel? Moet ik dan kontakt opemen met de uiter zelf of de uitgever, of met de website (houder)? En toesteming vragen.

 

Als het verder gaat dan een citaat, dan heb je toestemming nodig van de auteursrechthouder. Dat is soms de auteur van de tekst, soms een uitgever of website waaraan de auteur zijn auteursrecht heeft overgedragen. De auteursrechthouder kan er natuurlijk een financiële vergoeding voor vragen en er andere voorwaarden aan verbinden.

Link naar reactie
  • 0

Voor werken waar een duidelijke auteursrecht op zit, is het inderdaad oppassen. Maar ik vroeg me af in welke mate het eigenlijk toegestaan is om overheidsinformatie (zoals gegevens van het CBS) commercieel te gebruiken? Zou je overheidsinformatie op deze manier probleemloos kunnen gebruiken?

 

De overheid is/probeert hier actief in te zijn, maar volgens mij valt er nog een wereld te winnen.

http://www.Managementlessen.nl | Video's voor managers over leiderschap, management, innovatie, marketing en meer.

 

http://www.linkedin.com/in/wpjoosten

Link naar reactie
  • 0
Maar ik vroeg me af in welke mate het eigenlijk toegestaan is om overheidsinformatie (zoals gegevens van het CBS) commercieel te gebruiken? Zou je overheidsinformatie op deze manier probleemloos kunnen gebruiken?

 

Voor de overheid staat een uitzondering in de auteurswet, artikel 15b:

Als inbreuk op het auteursrecht op een door of vanwege de openbare macht openbaar gemaakt werk van letterkunde, wetenschap of kunst, waarvan de openbare macht de maker of rechtverkrijgende is, wordt niet beschouwd verdere openbaarmaking of verveelvoudiging daarvan, tenzij het auteursrecht, hetzij in het algemeen bij wet, besluit of verordening, hetzij in een bepaald geval blijkens mededeling op het werk zelf of bij de openbaarmaking daarvan uitdrukkelijk is voorbehouden. Ook als een zodanig voorbehoud niet is gemaakt, behoudt de maker echter het uitsluitend recht, zijn werken, die door of vanwege de openbare macht zijn openbaar gemaakt, in een bundel verenigd te doen verschijnen.

 

Je moet daarvoor dus nagaan of de betreffende instantie tot "de openbare macht" wordt gerekend (check jurisprudentie hierover), dat die instantie de maker of auteursrechthouder is, dat ze het materiaal openbaar heeft gemaakt en dat ze geen uitdrukkelijk voorbehoud maakt. Zo'n voorbehoud vind je bijvoorbeeld op de site van het Koninklijk Huis. Op veel sites van ministeries staat een bescheiden voorwaarde.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 240 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.