• 0

Een beginnend bedrijfje starten naast reguliere werk

Aangezien ik nieuw ben op dit forum, hoop ik dat mijn bericht op de juiste plaats staat.

 

Ik studeer momenteel accountancy, en werk hierbij drie dagen per week op een accountantskantoor. Contacten voor bepaalde vraagstukken heb ik dus wel, maar ik wil hier mijn vraag ook eens stellen.

 

Mijn roots liggen een beetje in de ICT, en om die reden komt het ook regelmatig voor dat ik familie, bekenden en kennissen help met bepaalde problemen omtrend computers, tv's etc.

 

Dit is de laatste tijd een beetje uit de hand gelopen, dat inmiddels ook wel eens mensen bellen die ik niet eens ken. Hierdoor kwam ik op het vraagstuk; wat moet ik allemaal doen om dit als legaal bedrijfje voort te zetten? Gewoon naast mijn werk.

 

Dat zou dus betekeken dat ik het klein wil houden. Dat heb ik in principe zelf ook in de hand. Hieronder heb ik een overzichtje gemaakt met de voordelen, nadelen, en vereisten. Ik was benieuwd of ik ook nog dingen over het hoofd zie?

 

Voordelen:

Legaal reclame kunnen maken.

Facturen en prijslijsten kunnen maken zonder gedoe met de fiscus. (zodat men ook niet meer valt over prijzen die ik hanteer)

Omdat ik het klein houdt: Vrijstelling van administratieve verplichtingen

 

Nadelen:

In mijn ogen geen.

 

Vereisten:

KVK inschrijven

Vrijstelling voor administratieve verplichtingen aanvragen bij Fiscus

 

Verder heb ik nog deze vragen:

1) Heb ik met die desbetreffende vrijstelling ook vrijstelling van BTW verplichtingen? (geen voorbelasting, en ook geen betalingen, en dus ook geen btw op de facturen vermelden)

 

2) Moet ik ook rekening houden met verschillende financiele veplichtingen? Ik weet dat de KVK een bijdrage vraagt, maar komen er ineens door die inschrijving ook allemaal andere instellingen om de hoek kijken?

 

3) Moet ik ook eventuele vergunningen hebben als ik een pc meeneem naar huis om te repareren, en vervolgens terug breng? Thuiswerken?

 

Het idee is dus dat ik gewoon de "winst" aangeef in mijn jaarlijkse IB.

 

Graag jullie ideeen en visie!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

1. Als je onder de kleine-ondernemersregeling valt, kun je ontheffing van je administratieve verplichtingen voor de btw vragen.

 

2. Dat valt denk ik wel mee. Vziw val je met computerservice niet onder een bedrijfsschap o.i.d.

 

3. Strikt genomen: een ontheffing van het bestemmingsplan om bedrijf aan huis te mogen hebben.

 

Verder moet je even nadenken over de verzekering van andermans waardevolle spullen die jij vervoert en die bij jou thuis staan.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 252 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.