• 0

partner in BV handelt in strijd met de statuten, wat te doen?

Sinds een half jaar ben ik samen met mijn compagnon een eigen bedrijf begonnen.

We hebben beide een holding en we verhuren ons aan de werkmaatschappij (derde bv).

Ik ben voor 25% aandeelhouder van de werkmaatschappij en sta als procuratiehouder in de akte vermeld.

Vraag,

mijn compagnon onttrekt prive (6000,-)uit de werkmaatschappij zonder dit te overleggen, tevens heeft hij een lease auto aangeschaft op naam van de werkmaatschappij. In de statuten staat dat wij beide tot 5000,- beslissingsbevoegd zijn, daar boven moeten we elkaar toestemming geven...dit is niet eens besproken!

Wat kan ik het beste doen zonder de handdoek in de ring te moeten gooien, ik heb er namelijk wel vertrouwen in.

Kan ik door dit soort grapjes zelf ook in de problemen komen? (het handelen van mijn compagnon)

Alvast bedankt voor de reacties.

Jan

titel aangepast, mod

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

• 0

Hoi Jan

Hier moet je wel scherp op zijn. Jij bent namelijk net zo verantwoordelijk als jouw compagnon voor wat er met de BV gebeurt. Als hij zaken regelt die het afgesproken belang van 5K te boven gaan, zonder jou daarin te kennen, dan handelt hij in strijd met de statuten. Daar zou ik hem zeker op aanspreken.

Maak hem duidelijk dat de leaseauto en privé opnames zaken zijn voor zijn holding BV (daar dient immers de managementfee voor!) en dat er beslist niet zomaar 6.000 privé onttrokken kan worden. Dat is op zijn minst nu een rentedragende schuld van 6K die hij aan de werk BV moet terugbetalen (niet alleen vanuit praktisch oogpunt, maar ook volgens de fiscale wetgeving!)

Je kunt dit ondervangen door:

- leningovereenkomst te maken tussen hem privé en de werk BV voor die 6K

- eisen dat hij de auto door zijn holding laat leasen.

Laat even weten hoe dit afloopt, want een lekker gevoel kun je hier niet bij hebben, lijkt mij.

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Niet helemaal waar Joost, het is namelijk ook mogelijk om de statuten van de BV tegen de schuldeisers te houden en daarmee jezelf van aansprakelijkheid vrijwaren. Volgens mij is het ook mogelijk om de overeenkomst alsnog te vernietigen omdat zijn partner niet handelingsbevoegd was tot het afsluiten van het leasecontract.

Dan kan de schuldeiser ook weer ter goede trouw als argument gebruiken maar zolang de stukken zijn gedeponeerd valt er een zaak te maken.

Daarnaast is het ook intern mogelijk om zijn partner hoofdelijk aansprakelijk te stellen voor de geleden schade indien het zover komt.

Dus indien je gerechtelijk heibel wil maken is het mogelijk maar of het wenselijk is? Dat denk ik niet.

Fiscalist in de maak

• 0

Een goed, maar stevig gesprek doet al vaak wonderen. Maak hem vooral duidelijk dat dit niet kan noch mag. Stel hem voor de keuze om zelf de auto op de Holding te zetten, of dat jij anders het leasecontract laat ontbinden. Die 6K kan gewoon verrekend worden met de komende te factureren fee(s).

Mocht je compagnon halsstarrig blijken in zijn houding, dan kun je waarschijnlijk maar beter een oplossing zoeken in hetzij hem uitkopen dan wel jezelf uit laten kopen. Als nu al dit soort geintjes boven water komen, dan moet je maken dat je wegkomt. Je compagnon zou de enige moeten zijn die je zakelijk gezien zou kunnen vertrouwen. Je strijdt tenslotte voor dezelfde zaak. Als dat vertrouwen nu al wordt geschonden zou ik geen enkele reden zien om daar een zonnige toekomst mee tegemoet te zien.

• 0

Niet helemaal waar Joost, het is namelijk ook mogelijk om de statuten van de BV tegen de schuldeisers te houden en daarmee jezelf van aansprakelijkheid vrijwaren. Volgens mij is het ook mogelijk om de overeenkomst alsnog te vernietigen omdat zijn partner niet handelingsbevoegd was tot het afsluiten van het leasecontract.

Niet helemaal waar Ryan, vertegenwoordigingsbevoegdheid van bestuurders is onbeperkt en onvoorwaardelijk voor zover uit de wet niet anders voortvloeit (art. 2;240 lid 3 BW). De beperking in de statuten is een beperking die niet uit de wet voortvloeit en dus niet kan worden tegengeworpen aan derden. De BV is dus gebonden aan de leaseovereenkomst.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

• 0

Niet helemaal waar Ryan, vertegenwoordigingsbevoegdheid van bestuurders is onbeperkt en onvoorwaardelijk voor zover uit de wet niet anders voortvloeit (art. 2;240 lid 3 BW). De beperking in de statuten is een beperking die niet uit de wet voortvloeit en dus niet kan worden tegengeworpen aan derden. De BV is dus gebonden aan de leaseovereenkomst.

Verrek, daar heb je hartstikke gelijk in. Mijn fout!

Fiscalist in de maak

• 0

Verrek, daar heb je hartstikke gelijk in. Mijn fout!

Zover was ik inderdaad al. Dank je wel Marjan.

@Ryan, maakt niet uit. Je stelt namelijk wel een gedachtegang open die veel ondernemers bezig houdt: ben ik aansprakelijk voor handelingen van mede-aandeelhouders, als ik in zijn/haar handelen niet gekend wordt?

Veel ondernemers zien dergelijke handelingen als nietig omdat het in strijd is met de statuten van de BV. Dat is dus zeker niet altijd het geval en dus een goede les voor aandeelhouders!

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar