• 0

Wernemer ziek vanuit de sociale dienst met contrakt

1 van mijn personeelsleden is sinds 01-12-2008 ziek althans zwaar overspannen.

 

Deze man heb ik via de dienst sociale zaken sinds 1 november 2007

Het arbeidscontract wat ik moest geven van de dienst sociale zaken en werkgelegenheid was 2 jaar anders zou ik geen recht hebben op subsidie.

Met de dienst sociale zaken heb ik een afspraak dat voor deze werknemer sowieso een No riskpolis is afgesloten tot 1 mei 2009. ( heb ik zwart op wit staan)

 

Nu blijkt dat de No riskpolis door de verzekering maar 1keer extra verlengt kan worden dus tot 1 november 2008 was die verzekerd.

 

Heb de dienst hier op aangesproken de contact persoon maar tot op heden heb ik hier niets van vernomen. 05-01-2009 gelijk gebeld.

 

Periode 13 heb ik wel gewoon door betaald aan deze werknemer.

 

Ben nu genoodzaakt geen loonbetalingen meer te verrichten ( jammer voor de werknemer ) Maar financieel kan ik het nu ook niet even.

 

Wat moet ik doen!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Wat moet ik doen!

Hoe dan ook bent u - op grond van de arbeidsovereenkomst - gehouden het overeengekomen salaris bij ziekte te voldoen. Doet u dit niet, dan krijgt u ongetwijfeld een loonvordering voor uw kiezen die dankzij de wettelijke verhoging van maximaal 50%, de wettelijke rente en de kosten van incasso en procedure, veel hoger uit zullen vallen.

 

Daarnaast kan ik me voorstellen dat u de kosten mogelijk kunt verhalen op de sociale dienst, maar anderzijds is het toch ook *uw* verantwoordelijkheid te weten welke verzekeringen u wel of niet hebt afgesloten.

 

Kortom: laat eens het dossier door een deskundige beoordelen en hou er rekening mee dat de salarisbetaling doorgang zal moeten vinden.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij begrijp je me niet Storm

 

Maar de verzekeringsplicht heeft de de dienst duidelijk op papier staan dat die afgesloten is tot 01-05-2009.

De dienst zou Voor een verzekering zorgen. Dit heb ik schriftelijk op papier staan

 

Dus de overheid brengt je als werkgever alleen maar verder naar beneden.

 

Ik vind dat deze dienst de loonbetalingen maar verder zelf moet gaan doen.Vanaf jan.09

Link naar reactie
  • 0

DAt kun je vinden, en ik volg je ook wel in je gedachtengang, maar de werknemer heeft een contract met jou.

 

Dus jij moet de loonbetalingen doen

 

Daarnaast ben jij degene die eea met dienst heeft geregeld, dus ben jij degene die de loonbetalingen evt bij de dienst moet terugvorderen.

 

Ofwel je moet aan je verplichtingen voldoen en zelf actie ondernemen. ertussenuit stappen lijkt me geen optie

 

Frans

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Maar de verzekeringsplicht heeft de de dienst duidelijk op papier staan dat die afgesloten is tot 01-05-2009.

De dienst zou Voor een verzekering zorgen. Dit heb ik schriftelijk op papier staan

Als dat op papier staat, dan lijkt de kans dat de loonkosten die nu niet door de verzekering gedekt blijken te worden op de sociale dienst kunt verhalen reëel.

Ik vind dat deze dienst de loonbetalingen maar verder zelf moet gaan doen.Vanaf jan.09

De wetgever denkt daar duidelijk anders over.

Link naar reactie
  • 0

Ofwel je moet aan je verplichtingen voldoen en zelf actie ondernemen. ertussenuit stappen lijkt me geen optie

 

Er tussen uit stappen doe ik ook niet zomaar. ( wil dit netjes gaan afhandelen maar ik weet niet hoe)

 

Alleen ik vind wel dat de dienst te moet vergoeden.

 

Want ik denk niet meer dat deze werknemer terug keert naar mij.

( omdat er meer aan de hand blijkt te zijn met deze werknemer hij leidt ook aan een erntige ziekte dat weet hij sinds oktober 2008)

 

Aangezien dat ons bedrijf wel iets in zwaar weer verkeerd.

 

Wil ik dit nog niet aan mijn eigen fiscalist voor leggen want die rekent gelijk ook al weer een mooi uurtarief.

 

Ik wil dit netjes af gaan handelen in de komende weken. voor dat de nieuwe loonbetalingen er weer aan komen.

 

Denk niet dat deze werknemer terug komt dus dan zou ik er wel aan vast zitten. ( hoe lang weet ik ook niet)

Link naar reactie
  • 0

M.i. loopt de Sociale dienst te knoeien. De no riskpolis kent helemaal geen jaarcontract en is altijd verlengbaar.

 

De ziektewet No risk Polis (geen verzekering maar een garantie) kan alleen worden afgegeven door het UWV, en wordt dan afgegeven voor een periode van 5 jaar, met altijd de mogelijkheid van verdere verlenging als de ziekte/handicap voortduurt. Gedurende deze termijn neemt het UWV het ziektewet c.q. loondoorbetalingsrisico van de eerste 2 jaar op zich. Mits tijdig aangevraagd verzorgt het UWv de loondoorbetaling bij ziekte: werkgever hoeft dan dus niets voor te schieten

 

Uitbetaling Ziektewetuitkering

U kunt ervoor kiezen de Ziektewetuitkering te laten uitbetalen aan u als werkgever of rechtstreeks aan de werknemer. Kiest u ervoor de Ziektewetuitkering aan u te laten uitbetalen? Dan betaalt u deze door aan de werknemer. Uw plicht om het loon van een zieke werknemer door te betalen blijft, maar alleen voor zover het bedrag dat u moet doorbetalen hoger is dan de Ziektewetuitkering.

 

informatie over de Ziektewet No risk polis zie de UWV website

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

De no risk polis heeft de dienst via centraal beheer afgesloten.

 

Die zeggen dit kan maar twee keer achterelkaar. De dienst sociale zaken en werkgelegenheid heeft mij verzekerd zwart op wit 3 keer

 

Heb een arbeidsovereenkomst afgesloten met deze man van 32 uur per week en een contrakt van 2 jaar

Link naar reactie
  • 0
De no risk polis heeft de dienst via centraal beheer afgesloten.

Die zeggen dit kan maar twee keer achterelkaar

 

Ah.. nu valt bij mij de 11,34 eurocent. De werknemer in kwestie was nog geen arbeidsgehandicapte of ziek toen je hem/haar in dienst nam, er was alleen sprake van een bijstands-situatie. In dat geval is het voormelde over de UWV no riskpolis (helaas) niet van toepassing. Verontschuldiging voor de onstane verwarriing

 

Voor jong-gehandicapten en bijstandsgerechtigden is het inderdaad mogelijk voor gemeentes om via Centraal Beheer een ziektewet no risk polis af te sluiten. Die kent een standaard contractermijn van 12 maanden en kan (kennelijk) maar 1 x verlengd worden. Daarna kan een reguliere verzuimverzekering worden afgesloten. M.i. sowieso een beter alternatief want de ziektewet no risk polis is verre van risicovrij: zo zijn er varianten waar de maximale uitkeringsduur is beperkt tot 4 maanden: voor de overige 18 maanden ben je dus alsnog de klos...

 

In dit geval heeft de Sociale Dienst een toezegging gedaan die niet deugt. Daarvoor zullen ze je moeten compenseren. Omdat je e.e.a. zwart op wit hebt sta je m.i. sterk: zonder die garantie had je het betreffende personeelslid immers niet aangenomen of had je zelf voor een ander (verzekerings)vangnet zorggedragen.

Wel zul je de werknemer vooralsnog moeten blijven doorbetalen: de loondoorbetalingsplicht blijft primair bij de werkgever liggen.

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Idd geen arbeidsgehandicapte maar had altijd een beetje aanvulling van deze dienst.

 

De contrakttermijn om in aanmerking te komen voor de subsidie moest ik maar tekenen voor twee jaar.

De werknemer is al eens eerder ziek geweest.( cba) vond het wel vreemd werd mij verteld gelijk voor twee jaar. verders deze ze er niet moeilijk over. ivm uitkering.

 

Hoe lang moet ik dit regelen dan. !

 

Er staat duidelijk

Hierbij kennen wij u, ( naam van ons bedrijf) subsidie toe in het kader van een uitstroomplaats.

Dhr ( Naam werknemer) gaat per 1 nov 07 op basis van deze regeling bij u in dienst treden het beteft hier een dienstverband voor 2 jaar op basis van 32 uur per week

 

Op basis van bovenstaande komt u in aanmerking voor een subsidie van €...... voor de periode van 01-11-07 tot 01-08-08. Na deze periode is een verlengde subsidie afgesproken voor een periode van 9 maanden.

Daarnaast kunt u als werkgever ( daar komt het) 3 maal 6 maanden gebruik maken van een no-risk verzekering zoals afgesproken.

Link naar reactie
  • 0
Daarnaast kunt u als werkgever ( daar komt het) 3 maal 6 maanden gebruik maken van een no-risk verzekering zoals afgesproken.

Lijkt mij op zich inderdaad een duidelijke toezegging. Maar er staat wel "kunt". Heeft de Sociale Dienst dit , en de verlenging etc, verder geregeld (zo ja dan moeten zij IMHO ook nu op de blaren zitten) of had je dat zelf moeten doen?

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Nee alles heeft de dienst geregeld.(heb alleen het activeringsformulier Nieuwe start zonder risico opgestuurdt wat ik van de dienst gekregen heb.

alleen wat mij nu ook opvalt in november heb ik deze niet gehad.

allleen een brief van oktober 08 van de dienst de verlengde wep

 

Staat ook iets vreemds in op 01-11-2007 is de werknemer bij u in dienst getreden.( dit klopt wel)

Het betreft hier een dienstverband van 9 maanden op basis van 32 uur per week .( nu komen ze ineens met 9 maanden contrakt is toch duidelijk twee jaar.

 

Op basis van bovenstaande gegevens komt u in aanmerking voor een verlengde subsidie van €...... tot 1 mei 2009.

Link naar reactie
  • 0
heb alleen het activeringsformulier Nieuwe start zonder risico opgestuurdt wat ik van de dienst gekregen heb

 

Ah, de "Nieuwe start zonder risico verzekering". Dat maakt het verhaal van de Sociale Dienst des te vreemder.

 

Zie deze brochure van dit product. Daarin staat dat de looptijd van deze verzekering gelijk is aan de contractermijn van de uitkeringsgerechtigde bij de werkgever, met een maximum van 2 jaar. Waarom is er door de Sociale Dienst dan niet gewoon gekozen voor een 2-jarig contract tot 01-11-2009? Geen gedoe met verlengingen etc. en loopt gelijk op met de arbeidsovereenkomst, zoals het bedoeld is.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.