• 0

75% van btw gebruikskosten verrekenbaar, hoe te boeken?

Hallo allen,

 

Bij een voor de BTW als prive gekenmerkte auto die voor de IB als zakelik gekenmerkt is, mag volgens de fiscus 75% van de BTW over de volgende kosten verrekend worden.

 

Gebruikskosten

Onderhoud

 

Maar hoe ga ik een dergelijke factuur nou inboeken. (ik gebruik reeleezee (voor zover relevant)

 

De kosten van de factuur (ex BTW) gaan volledig in mijn boekhouding want voor de IB zijn deze kosten aftrekbaar.

 

 

Echter voor de BTW weet ik niet of ik nou het totale bedrag aan BTW in de boeken moet zetten (en dan ergens een correctie) of alleen 75% van de BTW bij de boeking van de factuur opnemen (let op dit zou betekenen dat ik handmatig de BTW moet gaan corrigeren en dat er een mismatch gaat onstaan tussen het factuur bedrag en de geboekte BTW.

 

Dit laatste lijkt mij zeer onwenselijk.

 

Toch weet ik niet hoe ik dit zou moeten aanpakken.

 

Wie weet raad

 

mijn dank is groot

 

Viskus

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Viskus,

 

Er zijn diverse mogelijkheden (die u zelf overigens reeds gedeeltelijk hebt aangegeven). Welke u gebruikt hangt af van uw eigen wensen en van het pakket dat u gebruikt. Ik ken Reeleezee persoonlijk niet, maar mogelijk dat dit pakket ook voorziet in de mogelijkheid de btw direkt bij het boeken van kosten te separeren op de afzonderlijke rekening voor de btw.

 

1. Btw boeken voor 75% en de rest direkt in de kosten boeken als niet verrekenbare btw

2. De btw vol boeken en handmatig 25% terugdraaien naar de kosten; vereist dus een extra boekingsslag

3. De btw vol boeken en per einde van elke periode de desbetreffende kostenrekeningen doorlopen. Van de aldaar geboekte kosten vaststellen welke 0%, 6% resp. 19% btw druk hadden. Daarvan het btw bedrag bepalen en 25% terugboeken.

 

Andere mogelijkheden zie ik zo snel niet.

 

John

 

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

John,

 

Dank voor uw snelle reactie,

 

Mijn voorkeur gaat uit naar de 3 optie die u noemt.

 

Betekent wel aan het einde van iedere BTW periode wat rekenwerk en wat controles maar in ieder geval kan ik dan wel iedere boeking normaal invoeren.

 

 

deel twee van optie 1 vind ik trouwens wel een beetje vreemd (mag dat) de BTW die je niet kan verrekenen alsnog als zakelijke kosten boeken?

 

Als dat zo mag overweeg ik ook nog optie 1 dan krijg ik tenmiste ook een deel van deze 25% via de aftrek op mijn omzet weer teriug?

 

Thanks again

 

Rogier

Link naar reactie
  • 0

Viskus,

 

Ik geef mijn mening graag voor een betere maar als de auto voor de IB als zakelijk wordt beschouwd dan mogen alle kosten m.i. als zakelijk worden bezien en dus opgenomen worden in de resultatenrekening. Ik ben echter geen fiscalist dus mogelijk moet je nog even zoeken op dit forum; er zal ongetwijfeld wel eens iets over gezegd zijn.

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost,

 

Volgens mij klopt dat niet:

 

Quote

Keuze mogelijkheden voor de BTW

 

Als u een auto helemaal of gedeeltelijk voor uw onderneming gebruikt, maakt u voor de btw zelf de keuze: of u rekent de auto tot uw privévermogen of u rekent de auto tot uw ondernemingsvermogen. De keuze die u hebt gemaakt voor de inkomstenbelasting, speelt hierbij geen rol. Ook niet als de auto voor de inkomstenbelasting verplicht als een auto van uw onderneming wordt aangemerkt.

 

UnQuote

 

Bron: Handboek ondernemen belastingdienst 2008 Hoofstuk 8 par 8.2.2

Zie ook: http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_autokosten/ondernemen_autokosten-10.html

Link naar reactie
  • 0

Daar heb je gelijk in. Ik had iets duidelijker kunnen zijn dat dat normaliter niet het geval is. Er zijn immers weinig situaties denkbaar waarin het voordeliger is om geen BTW terug te kunnen vragen op autokosten en de aanschaf van een auto met BTW als die auto ook al ondernemingsvermogen voor de IB is.

 

Je kunt immers beter de BTW rechtstreeks terugvragen dan deze als kosten nemen in de winst van de IB.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Mag ik even inbreken. Wellicht staat dit al eens ergens maar nog niet gevonden:

 

1. Btw boeken voor 75% en de rest direkt in de kosten boeken als niet verrekenbare btw

2. De btw vol boeken en handmatig 25% terugdraaien naar de kosten; vereist dus een extra boekingsslag

3. De btw vol boeken en per einde van elke periode de desbetreffende kostenrekeningen doorlopen. Van de aldaar geboekte kosten vaststellen welke 0%, 6% resp. 19% btw druk hadden. Daarvan het btw bedrag bepalen en 25% terugboeken.

 

Als bijvoorbeeld optie 1 gebruikt wordt moet dan het restant op de post "verrekenbare btw" niet (later) uit prive gecompenseerd worden. het is toch de bedoeling dat 25 % van de BTW uit eigen pivee komt?

Link naar reactie
  • 0

Dag joost,

Snap je antwoord niet. Wil je mij de 75% vd BTW laten betalen?

Er moet dus wel 25% privee geboekt worden, niet?

 

Ik dacht bij elke benzinebon van 100,- incl.:

 

Benzine/diesel/olie 100/1.19 = 84,03 (kosten D)

BTW te vorderen 0,75x0,19/1,19x100 = 11,97 (balans D)

prive stortingen (restant) berekend Snelstart = 4,00 (balans D)

 

Voor de duidelijkheid: Ook voor een auto van de zaak die zonder BTW was aangeschaft.

Klopt dit?

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

sorry, je laatste zin gemist.

 

Als je de BTW niet teruggevraagd hebt bij aanschaf, dan zijn de regels weer anders. Dan is 25% van de BTW niet aftrekbaar vanwege het privégebruik. Dan boek je:

 

D: brandstofkosten 100

D: te vorderen BTW 14

D: niet aftrekbare BTW: 5 (dus directe kosten)

C: bank 119

 

Je hebt niets met privé stortingen van doen omdat de auto op de zaak staat!

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 228 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.