• 0

Loondienst + onderneming, bv of vof

Ik heb al her en der gezocht naar meer informatie, maar ons specifieke geval kom ik nergens tegen

 

Mijn situatie:

 

ik ben enkele jaren terug een webwinkel begonnen samen met vriend. We zijn allebei gewoon in loondienst en willen dit ook blijven daarnaast hebben we dus een webwinkel. We hebben nu een VOF als rechtsvorm.

 

enkele feiten

1) de webwinkel levert een 100.000 euro bruto rendement per jaar, dus 50.000 euro p.p.

2) we halen de 1250 uren criterium niet

3) gemaakte uren per jaar 600 uur per persoon

4) inkomsten uit loondienst 25.000 euro

5) geen verdere aftrekposten

 

 

Wat is zo lees wordt een BV interessant bij 100.000 winst per jaar, per persoon hebben wij maar 50.000 euro winst. Maar omdat we allebei in loondienst zijn, heb ik zo het idee dat een B.V. misschien fiscaal toch aantrekkelijker is.....ik kan hier echter nergens iets over terug vinden. Is er iemand die toevallig in een gelijke positie zit of weet iemand of een b.v. fiscaal aantrekkelijker is?

 

alvast bedankt voor het antwoord

 

vr.gr.

 

John

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi John

 

Hierin kun je wel eens gelijk hebben. Het omslagpunt voor een BV van 100K winst ziet mede op aftrekposten in de IB van zelfstandigenaftrek, startersaftrek, FOR en 10,5% MKB winstvrijstelling, waar jullie geen van allen voor in aanmerking komen. Daarnaast zorgt jullie vaste salaris er al voor dat elke euro winst uit de VOF belast wordt met 42 en 52%.

 

Een BV zou dus zeker een uitkomst zijn.

 

Vraag blijft of je een lager salaris uit de BV kunt nemen en het restant in dividend kunt uitkeren (daarin zit het voordeel tov van 52% IB omdat dividend een belastingdruk kent van ongeveer 40 tot 43%).

 

Je moet uit een BV minimaal 40 K salaris opnemen bij een full time dienstbetrekking of als dat meer is, 70% van het marktconform salaris. Nu jullie dit parttime doen, staat de weg open om een lager salaris op te nemen en zo dus te sparen in de BV voor de oude dag of financiering van bijv. de eigen hypotheek.

 

Daarnaast kun je op termijn de aandelen van de werk BV verkopen en de winst daarvan belastingvrij in een eigen holding ontvangen. Een constructie met twee holdings en een werk BV lijkt mij dan ook erg nuttig.

 

Groet en vraag gerust verder

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

Allereerst bedankt voor je reactie.

 

Ik heb nog wel een vraagje: Als ik kijk naar onze werkzaamheden welke wij verrichten, dit is voor 95% ongeschoold werk, namelijk het inpakken van onze producten en deze versturen (600 uur per jaar p.p.) Een passend marktconform salaris is dan 600*15 euro = 9000 euro p.p.(dit mede omdat de werkzaamheden in de B.V. parttime zijn) of is dit niet verdedigbaar t.o.v. de belasting dienst?

 

Gr.

 

John

 

Link naar reactie
  • 0

Dat is een pleitbaar standpunt. Het is zeker zeer belangrijk dat je op voorhand een goedkeuring van de fiscus krijgt over de hoogte van het gebruikelijk loon.

 

Anders komen ze later langs en zeggen ze dat de winst (op wat kosten en pensioen na) volledig als salaris opgenomen dient te worden. Weg fiscaal voordeel...!!

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Als ik kijk naar onze werkzaamheden welke wij verrichten, dit is voor 95% ongeschoold werk, namelijk het inpakken van onze producten en deze versturen (600 uur per jaar p.p.)

 

Dan doe je de rest (administratie, debiteurenbeheer, management, marketing, website onderhoud, assortimentsbeheer, leverancierscontacten, etc.) wel heel efficient?

 

Zeker gelet op de resultaten zou ik 15 euro per uur voor een DGA wel wat aan de lage kant vinden. Maar als insteek richting fiscus wel het proberen waard.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

 

We hebben afgelopen jaar het bedrijfje opgezet, toen hebben we er vele uren ingestopt qua bouw website, assortimentbeheer, leverancierscontact maar nu we het op de rit hebben stelt het allemaal niet meer zo veel voor.

 

administratie - boekhouder

debiteurenbeheer - na betaling wordt het produkt pas verzonden

website onderhoud - 50 uur per jaar p.p. jaar

marketing - google

assortimentbeheer - 50 uur p.p. jaar

leverancierscontact - minimaal het door geven van een betelling

 

Voor ongeschoold werk is 15 euro weer aan de hoge kant, ik heb ook maar een getal genoemd :)

 

@ joost.....elders op dit forum lees ik dat je eigenlijk nooit eerst moet aankloppen bij de fiscus, dan heb je al geen onderhandelingsruimte meer, maar ik ben het wel met je eens ik heb liever zekerheid daar het ook een grensgeval is qua is het interessant of niet

Link naar reactie
  • 0

 

@ joost.....elders op dit forum lees ik dat je eigenlijk nooit eerst moet aankloppen bij de fiscus, dan heb je al geen onderhandelingsruimte meer, maar ik ben het wel met je eens ik heb liever zekerheid daar het ook een grensgeval is qua is het interessant of niet

 

Klopt. Doorgaans onderhandel ik niet vooraf met de fiscus als ik fiscale marge creeer. Maar deze BV staat of valt met het fictief loon, dus zekerheid vooraf is een must!

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 191 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.