• 0

ZZP-er (Eenmanszaak oprichten)

Beste leden van Higherlevel.

 

Ik lees al geruime tijd mee op dit forum in verband met het opstarten van een eigen bedrijfje.

Toch heb ik nog enkele vragen. Die ik graag aan jullie wil voorleggen.

 

Ik zal eerst even mijn situatie uitlichten, Ben op dit moment klaar met mijn studie grafisch vormgever en ik heb namelijk 2 keuze's.

Keuze 1: In loondienst gaan van een bedrijf zekerheid hebben van een vast inkomen en elke dag braaf om 8 uur beginnen en om 5 uur weer naar huis gaan.

 

Keuze 2: En bij deze keuze liggen eigenlijk mijn vragen. Ik werk op dit moment bij een baas voor ongeveer 30 uur per maand (bijbaantje). Hij heeft al aangegeven dat hij mij niet in loondienst kan nemen omdat hij hiervoor teveel moet betalen.

Ook heeft deze werkgever een collega bedrijf die dezelfde werkzaamheden verricht en onderling factureren ze dus ook bepaalde werkzaamheden aan elkaar en daarnaast hebben ze ook nog eigen klanten.

 

Mijn (huidige baas) had laatst al een gesprek gevoerd met zijn collega dat ze eigenlijk wel iemand extra nodig zijn omdat ze veel aanvragen voor werk binnenkrijgen. Nu gaat het verhaal als volgt. Ze hebben voorgesteld schrijf je in bij de KvK wij regelen voor jou een werkplek bij ons op kantoor en je hoeft geen huur te betalen en we helpen je bij je administratie.

We hebben werk genoeg voor je, en je stuurt gewoon een factuurtje voor de verrichte werkzaamheden en ondertussen kun je ook je eigen klantenbestand aan gaan leggen. Ze durfen mij ongeveer 2 klanten per maand te garanderen ala 600,- excl btw.

 

Heel leuk en aardig en een flinke uitdaging. Ik hoef geen opstartkosten te betalen en als de zaken erg goed gaan kan ik altijd nog meebetalen in de huur. Maarrrr, ik lees hier al het een en ander over het opzij zetten van je winst.

 

Daar zit dus het probleem, de klanten betalen ik heb 1200 excl btw en zet dit op mijn zakelijke rekening de btw zet ik apart.

Nu heb ik al gelezen dat ik van die 30% moet wegzetten voor de IB, ik verwacht zelf 40 uur per week in mijn onderneming te gaan steken en dit dus fulltime te gaan doen.

 

Echter ik woon al op mezelf heb al vaste lasten en ben minimaal 600 a 700 euro per maand nodig? Dit gaat niet lukken met een bedrag van 1200 excl btw p/m toch? En vergeet ik nog dingen?

 

En wat zou in dit geval de juiste keuze zijn?

 

Graag zou ik zien of iemand mij een beetje duidelijkheid wil verschaffen

p.s sorry voor het lange verhaal.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik denk dat het een goed iets is als je even zoekt op ondernemersfaciliteiten zoals startersaftrek, ondernemersaftrek en het daarbij behorende urencriterium.

 

Verder adviseer ik je om eens een KvK te bezoeken en eventueel in te schrijven voor een startersdag.

 

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Dit gaat niet lukken met een bedrag van 1200 excl btw p/m toch?

 

Werkelijke omzet >> gegarandeerde omzet. Dat is de ondernemingsuitdaging.

 

Met dit soort constructies moet je oppassen voor afhankelijkheid van en verkapt dienstverband met deze 'opdrachtgever'.

 

Ik ben er zowiezo al achter dat ik een var verklaring moet aanvragen, wel zal ik in 1 jaar tijd meer als drie opdrachtgevers krijgen.

 

"U voldoet aan het urencriterium wanneer u minimaal 1.225 uren per jaar besteedt aan het drijven van uw onderneming."

Ik ben van plan om minimaal 40 uur per week te besteden aan mijn onderneming, op jaarbasis zal ik deze uren norm wel gaan halen.

 

Verder adviseer ik je om eens een KvK te bezoeken en eventueel in te schrijven voor een startersdag.

 

Dit is zeker een goed idee, en zal ik hoogstwaarschijnlijk wel gaan doen.

Maar mijn basis vraag blijft eigenlijk gelijk.

Wat hou ik over als ik zegmaar 1200 p/m ex btw omzet en wat mag ik daarvan pakken als loon?

 

 

Link naar reactie
  • 0

je kan het zelf berekenen of vraag accountant bij je bedrijf waar je werk.

Je kan gewoon rekenen hoeveel je IB moet betalen als je minder dan 15.000 per jaar Inkomsten zou hebben. Volgens mij als starter hoef je dan helemaal nikst te betalen als het minder dan 1345 euro verschil is.

Ook moet je zelf pension en loonheffing betalen.

 

ik ben ook zpp'er grafisch ontwerper pas afgestudeerd en begonnen, dus kan ook ongelijk hebben. Maar dat is wat volgens mij je wel kan doen met die 1.200 euro

Link naar reactie
  • 0

(even off topic)

Hi Anna

 

Top dat je meteen vanaf dag 1 bijdraagt op ons fraaie HL. Complimenten, dat gaat vaak wel anders (vraag stellen, antwoord krijgen en nooit meer terugkomen).

 

Je haalt alleen wel iets door elkaar dat verwarring kan scheppen bij de vraagsteller. De 1.345 is een BTW grens. Voor de IB heb je daar niet mee van doen.

 

Ook moet je zelf pension en loonheffing betalen

 

Ik denk dat je bedoelt dat je zelf voor je pensioen moet sparen en dat je inkomstenbelasting moet betalen (loonheffing kennen we alleen bij werknemers).

 

Mag ik je aanraden om je hier in te verdiepen. De fiscus heeft een handboek ondernemen waarin veel duidelijk wordt:

http://www.belastingdienst.nl/download/1042.html

bovenste twee links.

 

Tegen de tijd dat je voldoende verdient, kun je ook een adviseur of boekhouder inschakelen.

 

Het is namelijk erg belangrijk dat je weet welke belastingplichten je hebt en welke belasting je waarover moet betalen.

 

Groet en onderneemse Joost

 

(en verder on topic)

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.