• 0

Spaargeld eenmanszaak

Ik heb op dit forum diverse threads gelezen over spaargeld en eenmanszaak. Maar er zijn mij toch een paar dingen onduidelijk.

 

Aannames

1) Geld dat op een zakelijke spaarrekening staat telt niet mee voor vermogensrendementsheffing (omdat het aannemelijk te maken is dat dit "zakelijk" geld is wat een doel heeft (in mijn geval namelijk belasting betalen)). Klopt dit?

 

2) Nadeel van geld op zakelijke spaarrekening is dat je de rente moet opgeven als inkomsten en je er dus (in het gunstigste geval) 41% inkomstenbelasting over moet betalen.

 

3) Rente over prive spaarrekeningen hoef je nergens op te geven. Alleen als je meer dan 20.000 euro spaargeld (per persoon) hebt moet je over het bedrag daarboven vermogensrendementsheffing betalen (dit is effectief geloof ik 1,2%).

 

Situatie

Ik heb privespaargeld (die voorlopig nog onder de grens van vermogensrendementheffing blijft) en ik heb zakelijk spaargeld (reservering voor inkomstenbelasting, ben net begonnen dus duurt nog even voordat belasting het komt halen ;)).

 

Omdat ik op zakelijke spaarrekening minder rendement haal (3,4% versus 5%) zit ik erover te denken om het geld van zakelijke spaarrekening op een privespaarrekening te zetten. Echter ga ik dan al snel over de vermogensrendementsheffing grens heen.

Nu wordt de hoogte van je spaargeld volgens mij maar 1 keer per jaar bepaald (aan het einde van het jaar).

 

Is het slim (en mag het van de belastingdienst) om dit geld bijna het hele jaar op privespaarrekening te zetten (en zo rente te trekken zonder inkomstenbelasting te betalen) en dan aan het einde van het jaar weer op zakelijke spaarrekening te zetten? Om zo zeg maar de vermogensrendementsheffing te "ontlopen"?

 

Normaal gesproken zou dit natuurlijk geen goed gedrag zijn, maar het is in principe gewoon geld wat een zakelijk doel heeft. Volgens mij "ziet" de belastingdienst niks van deze transacties en is het alleen maar slim. Maar ik wil graag weten of dit echt zo is.

 

Ik zou het erg op prijs stellen als er bij het beantwoorden een bronvermelding wordt geplaatst zodat ik het kan verifieren :).

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zaak is natuurlijk wel dat de rekening waarop een tegoed uitstaat niet per se bepalend is of dat tegoed zakelijk danwel prive is.

 

Maar als ik je verhaal zo lees wil je het geld enkel en alleen van een zakelijke naar een prive rekening verplaatsen, en weer terug, omdat de rente op die priverekening hoger is. Het lijkt me dan toch handiger om een of andere zakelijke spaarrekening te zoeken met een hogere rente - alleen al om de schijn van fout bezig zijn te voorkomen?

Link naar reactie
  • 0

Niet alleen daarom maar ook om geen inkomstenbelasting en vermogensrendementsheffing te hoeven betalen over de ontvangen rente.

 

Heb wel beetje zitten zoeken naar zakelijke spaarrekeningen met hogere rente maar die zijn nog niet makkelijk te vinden.

 

Ik denk bij nader inzien dat als je het netjes wilt doen je niet onkomt om of inkomstenbelasting te betalen over rente of vermogensrendementsheffing te betalen. Een berekening leert wel dat het gunstiger is om vermogensrendementsheffing te betalen.

Link naar reactie
  • 0

 

Normaal gesproken zou dit natuurlijk geen goed gedrag zijn, maar het is in principe gewoon geld wat een zakelijk doel heeft. Volgens mij "ziet" de belastingdienst niks van deze transacties en is het alleen maar slim. Maar ik wil graag weten of dit echt zo is.

 

 

Niet dus. Op grond van art. 2.14, derde lid van de Wet IB 2001 valt het vermogen dan zowel in Box 1 als Box 3, dus kan zelfs dubbele heffing optreden.

 

Overigens is IB altijd een privéschuld en nooit een zakelijke.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Niet dus. Op grond van art. 2.14, derde lid van de Wet IB 2001 valt het vermogen dan zowel in Box 1 als Box 3, dus kan zelfs dubbele heffing optreden.

 

Dat moeten we natuurlijk helemaal zien te vermijden.

 

Overigens is IB altijd een privéschuld en nooit een zakelijke.

 

Daar had ik nog niet eens bij stilgestaan. In dat geval wordt mijn "zakelijke" spaargeld dus gewoon altijd aangemerkt als prive spaargeld?

 

Dan is de conclusie simpel; het is beter om het geld op een prive spaarrekening te hebben staan (als het rente verschil tenminste echt 1,6% is). Dan is de status van het spaargeld tenminste ook helder.

 

Bedankt :).

Link naar reactie
  • 0

Ik denk bij nader inzien dat als je het netjes wilt doen je niet onkomt om of inkomstenbelasting te betalen over rente of vermogensrendementsheffing te betalen. Een berekening leert wel dat het gunstiger is om vermogensrendementsheffing te betalen.

 

Uiteraard, je betaalt ofwel inkomstenbelasting over de verkregen rente, ofwel vermogensbelasting over het saldo op je prive-tegoeden. Bij 3% rente en 42% marginaal-ib is het zo'n beetje gelijk. Als je op die prive-spaarrekening 5% vangt is dat aanzienlijk voordeliger dan het op je zakelijke rekening laten staan - nog afgezien van het probleem dat het tegoed mogelijk niet als zakelijk vermogen is aan te merken.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 275 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.