• 0

Welke facturen wel aftrekken voor BTW mbt verbouwing

Hoi,

 

Ik ben pas begonnen met een bedrijfje als pedicure.

Omdat ik nog in de opstart fase zit, heb ik nog geen klanten momenteel maar

heb wel al kosten gemaakt voor de onderneming.

 

Ik moet nu mijn eerste aangifte omzetbelasting doen, maar het is me niet helemaal duidelijk welke kosten ik nou wel en niet aan mag geven mbt de BTW.

 

Om een ruimte te creeren hebben we het eea verbouwd in huis en daar kosten voor gemaakt.

Mogen deze afgetrokken worden voor de omzetbelasting?

 

Ik heb nu 2 verschillende dingen gehoord.

Bij de BD zeiden ze dat ik alle kosten op mag geven als het gaat om omzetbelasting.

alleen mag ik die facturen niet opgeven voor de inkomstenbelasting omdat er dan een eigen opgang bij de ruimte moet zitten en sanitaire voorzieningen (en dat zit er niet).

Dit laatste zei een boekhouder die ik gebeld heb ook, maar die zei dat dat ook geldt mbt de omzetbelasting.

 

Ook heb ik de meeste facturen op mijn eigen naam staan en niet op de naam van mijn zaak.

Ook zijn ze betaald van mijn prive rekening.

Ik heb die kosten namelijk al gemaakt voordat ik mijn zaak had ingeschreven en een naam had bedacht.

Het gaat om een eenmanszaak.

Kan ik die facturen toch gebruiken voor de aangifte omzetbelasting?

 

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is en iemand mijn vragen kan beantwoorden.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi,

 

Ik heb nu 2 verschillende dingen gehoord.

Bij de BD zeiden ze dat ik alle kosten op mag geven als het gaat om omzetbelasting.

alleen mag ik die facturen niet opgeven voor de inkomstenbelasting omdat er dan een eigen opgang bij de ruimte moet zitten en sanitaire voorzieningen (en dat zit er niet).

Dit laatste zei een boekhouder die ik gebeld heb ook, maar die zei dat dat ook geldt mbt de omzetbelasting.

 

Hoi Suus

 

De boekhouder zit ernaast. De BTW op de verbouwing kun je geheel terugvragen als die verbouwing volledig ziet op het gereed maken van de werkruimte. De criteria van eigen opgang etc. geldt alleen voor de IB.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Sinds eind vorig jaar ben ik werkzaam als pedicure.

Om hiervoor een ruimte te creeeren hebben we een aantal verbouwingen gedaan.

Deze kosten heb ik opgegeven bij de omzetbelasting.

 

Voor de inkomstenbelasting kon dit niet aangezien de praktijkruimte geen eigen opgang heeft en geen eigen sanitaire voorzieningen.

 

Ik heb toen contact gehad met iemand van de omzetbelasting en hij zei dat ik de BTW van de verbouwingskosten wel op mocht geven omdat daar de criteria van eigen opgang niet voor gelden.

 

Nu is de boekhouder bezig met mijn jaaraangifte en zegt dat ik die BTW toch niet had mogen aftrekken en het geld (bijna 5000 euro) waarschijnlijk terug moet betalen.

 

Wie weet hoe dit nou eigenlijk echt zit?

Link naar reactie
  • 0

Hoi Suus80, welkom op HL

 

Die "iemand van de omzetbelasting" was waarschijnlijk Joost Rietveld die antwoordde op je vorige bericht in januari met hetzelfde onderwerp.

 

Hij zal het hier nog wel verder toelichten, maar ik heb zo'n heel flauw vermoeden dat hij gelijk heeft :)

 

[voeg de twee draadjes maar even samen]

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor het samenvoegen.

Wist niet of ik nog kon posten op mijn oude vraag. ;)

 

Heb toen gebeld met de belastingdienst, dus bedoelde niet de reactie van Joost Rietveld (die was voor mij duidelijk genoeg)

 

Dacht dat ik het toen allemaal goed had uitgezocht, maar nu blijkt het toch weer anders te zijn.

 

Ik heb dat geld nog niet uitgegeven en kan het dus wel weer terugbetalen, maar wordt een beetje moe van deze onduidelijkheid.

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Ik heb toen contact gehad met iemand van de omzetbelasting en hij zei dat ik de BTW van de verbouwingskosten wel op mocht geven omdat daar de criteria van eigen opgang niet voor gelden.

 

Nu is de boekhouder bezig met mijn jaaraangifte en zegt dat ik die BTW toch niet had mogen aftrekken en het geld (bijna 5000 euro) waarschijnlijk terug moet betalen.

 

 

Boekhouder eruit doen is een optie ;)

 

Die BTW is gewoon aftrekbaar!

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

ja dat is ook een optie :).

 

Probeer altijd alles goed op orde te hebben en netjes te doen en kan hier dan zo slecht tegen.

 

Over de telefoon las hij mij een stukje uit een boek van de belastingdienst voor waaruit zou blijken dat ik het toch niet af mag trekken alleen omdat het geen eigen opgang heeft.

Dat is schijnbaar het hele probleem.

 

Hij heeft een mevrouw van de BD gebeld hier in de regio en die wist het ook niet zeker (zucht).

 

Nu wil de boekhouder dat ik een verzoek indien om hier zo snel mogelijk uitspraak over te laten doen door de belastingdienst, of het nou wel of niet opgegeven mag worden.

 

Dit omdat het bedrag nog 7 jaar terug te vorderen is door de BD.

 

Wat zou je hiermee doen?

Link naar reactie
  • 0

Hoi Suus,

 

Vergeet de kwalificatie inzake de eigen opgang. Dat is in de BTW helemaal geen criterium. Je verbouwt een ruimte die zakelijk in gebruik is, dat is voldoende.

 

Zie ook deze pagina van de KvK:

http://www.kvk.nl/belastingen/050_Kosten_en_investeringen/bedrijfspand/contenttopicbedrijfspand.asp

 

Voor de BTW gelden er andere regels. Ook als de werkruimte niet afsplitsbaar is, dan mag u de BTW aftrekken die u betaald heeft voor uitgaven voor de werkkamer.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost,

 

Zijn deze BTW regels ook in 2011 nog van toepassing? en moeten de facturen van de verbouwing perse op naam van de onderneming staan om in aftrek van de BTW in aanmerking te komen?

 

De kosten van de verbouwing van de werkruimte blijven voor de IB volledig buiten beschouwing.

 

Is er nog een mogelijkheid om kosten zoals energie etc. m.b.t. de werkruimte in aftrek te brengen in de IB wanneer de ruimte als privévermogen wordt aangemerkt (bij keuzevermogen) maar wel voldoet aan het zelfstandigheids- en inkomenscriterium? Of geldt hier ook dat alleen het deel van de BTW teruggevorderd mag worden?

 

Groet,

Wilma

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 193 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.