• 0

Aangifte inkomstenbelasting en verandering van boekhouders: wie doet wat?

Een vriend van me heeft van de belastingdienst een bericht gekregen dat hij nog zijn aangifte inkomstenbelasting moet indienen en dat hij anders een boete van hoger dan 1000 euro kan krijgen.

 

Van juni 2007 t/m november 2007 was hij bij een andere beoekhouder. Omdat hij niet tevreden was over deze beoekhouder heeft in december de overstap gedaan naar zijn huidige boekhouder.

 

Zijn huidige boekhouder zegt dat hij van juni 2007 t/ m november 2007 dient te boeken. Zijn vorige boekhouder heeft deze gegevens al verwerkt. Is het dan niet zo dat de huidige boekhouder alleen het eindsaldo van november die de de vorige boekhouder heeft verwerkt, dient over te nemen?

 

De huidige boekhouder zegt dat hij als hij de jaarrekening over 2007 opstelt en de aangifte inkomstenbelasting indient hiervoor aansprakelijk gesteld kan worden als er dingen fout verwerkt zijn.

 

Klopt dit wel? Wat dient de vriend van me in zo'n geval te doen?

 

Gr.

 

Balanstoren

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

De huidige boekhouder zegt dat hij als hij de jaarrekening over 2007 opstelt en de aangifte inkomstenbelasting indient hiervoor aansprakelijk gesteld kan worden als er dingen fout verwerkt zijn.

 

Klopt dit wel? Wat dient de vriend van me in zo'n geval te doen?

 

Gr.

 

Balanstoren

 

Dat is niet helemaal juist. Hij kan niet zondermeer aansprakelijk gesteld worden. Daarnaast, hij zou ook gewoon het werk van de vorige boekhouder kunnen controleren indien de software die hij gebruikt het toestaat dat de reeds geboekte admin ingelezen kan worden.

 

Maar het is zeker gebruikelijk dat een nieuwe adviseur zelf opnieuw boekt.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Wellicht hangt de ontevredenheid samen met de kwaliteit van de vorige boekhouder. Dan lijkt het niet verstandig dit werk klakkeloos over te nemen. Een controle door de nieuwe

is dan het devies.

Mts. Cournot Financieel

administratiekantoor / stamrecht bv / oprichten bv / gouden handdruk / online advies / financieel advies / geopend in de avonden en weekeinden

Link naar reactie
  • 0

Ik heb ongeveer hetzelfde gehad met schoonheidssalon van mijn vriendin. Eerste boekhouder maakte er een potje van. Aangiftes die te laat werden in gezonden en nog meer van dit soort grappen.

 

Uiteindelijk contract opgezegd en op zoek gegaan naar nieuwe boekhouder. Het probleem was alleen dat hij alles moest controleren wat dus gezorgd heeft voor dubbele kosten.

 

Echter is het achteraf maar goed geweest want oude boekhouder was diverse aftrekposten vergeten in de IB aangifte. Scheelde maar ongeveer € 2500,- met de oude aangifte dus uiteindelijk heeft de nieuwe boekhouder een hoop geld opgelevert!

 

Ik zou de nieuwe boekhouder het niet zomaar klakkeloos over laten nemen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 246 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.