• 0

Achteraf factuur verhogen, kan dat zo maar

Goedenavond allemaal,

 

Een leverancier van mij komt 5 maanden na dato terug op een factuur die zij hebben verstuurd.

Kort gezegd verwachten ze van mij dat ik circa 35 % ga bijbetalen.

Vooraf heb ik van hun een prijslijst ontvangen en deze prijzen stonden ook op de factuur in kwestie.

Nu geven zij aan dat de prijzen op de verstuurde prijslijst onder hun inkoop liggen en derhalve de prijsaanpassing heeft plaats gevonden.

 

Tussentijds geen vernieuwde prijslijst gekregen, of een waarschuwing dat de prijzen omhoog gingen. Wel twee orders geplaatst en ontvangen. Achteraf berekenen ze hier een prijs wat tweemaal de prijs is van de eerst verstuurde prijslijst aan mij.

 

Kan een bedrijf na zo'n lange periode achteraf eisen dat er bijbetaalt moet worden ? En zonder wijziging of aankondiging van hun zijde een andere prijs berekenen ?

 

Alvast bedankt voor uw antwoord.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Inderdaad, het zou alleen moeten kunnen als destijds is overeengekomen dat de prijzen kunnen worden aangepast onder bepaalde voorwaarden. Met producten waarvan de (wereld)prijzen sterk fluctueren kan dat natuurlijk best, maar als daar destijds niets over gezegd is lijkt me achteraf aanpassen niet gepast ;)

Link naar reactie
  • 0

Wat wel kan, en ook regelmatig gebeurt, is dat eerst een offerte wordt gemaakt waarin wordt opgenomen dat het bedrag onderhevig kan zijn aan prijswijzigingen van het te gebruiken materiaal, bijvoorbeeld bij een aannemer.

 

Als hij bijvoorbeeld een offerte afgeeft waarin hij een bepaald bedrag rekent voor bakstenen, en tegen de tijd dat hij aan de slag kan de bakstenen drie keer zo duur zijn geworden, dan wordt dat prijsverschil vaak gedeeld door de aannemer en de klant, waardoor de factuur dus hoger wordt.

 

Een factuur zelf, echter, is een duidelijk statement van dat bedrijf dat wat ze geleverd hebben zoveel kost. Als ze nu vinden dat het meer had moeten kosten, dan is dat jammer voor ze - hadden ze maar beter rekening moeten houden met mogelijke prijsschommelingen.

Link naar reactie
  • 0

Ik las het verkeerd... nl met het idee dat men een factuur stuurde die hoger was dan een offerte van zolang geleden.

 

Als je 5 maanden geleden een factuur hebt gehad, en die nog betaald hebt ook, hebben ze nu weinig te zeuren... althans, ik neem dan aan dat de producten ook destijds al geleverd zijn. Ik zou ze eens bellen om te vragen wat de reden nou eigenlijk is.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 207 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.