• 0

Achteraf betalen in webwinkel

Hallo allemaal,

 

Ik ben de eigenaresse van een webwinkel (Brouwer Strijkinstrumenten, www.vioolspelen.nl). Zeker met mijn producten merk ik dat mensen het toch waarderen om het product even rustig uit te kunnen proberen. Ik heb u verschillende betalingsmethoden op mijn website mogelijk gemaakt, allemaal werkend middels vooruit betaling.

 

Ik ben aan het overwegen om ook betaling per acceptgiro mogelijk te maken. In verschillende seminars heb ik gehoord dat mensen toch graag een product willen vast houden voordat ze het betalen en dat nog steeds veel mensen voor acceptgiro kiezen en bang zijn om vooruit te betalen. Aan de andere kant heb ik nu geen debiteuren en ben daar helemaal geen tijd en geld mee kwijt. Dat is ook wel lekker...

 

Wat zijn jullie ervaringen met acceptgiro's? Hebben jullie omzet zien stijgen door de mogelijkheid tot achteraf betalen te bieden? Hebben jullie veel problemen met het innen van debiteuren?

 

Alvast bedankt.

 

Vriendelijke groeten,

 

Zlata

www.vioolspelen.nl

http://twitter.com/ZlataBrouwer

www.zlatabrouwer.com

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Inderdaad.

 

Bedenk dat er gewoon een schare flessentrekkers rondloopt die webwinkels uitzoeken puur op het feit dat ze achteraf kunnen betalen, terwijl ze dat niet van plan zijn.

 

Het is niet eens zo dat een groot deel van de webshoppers zo slecht van zin is, maar het aanbieden van acceptgiros of betaling op factuur heeft gewoon een aanzuigende werking op het soort 'klanten' dat je niet in je bak onverbeterlijke debiteuren wilt hebben.

 

En dan heb je dat incassobureau ook niet nodig ;)

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de tips. Ik ben in het begin ook mijn webshop met dit idee gestart: ik wil geen debiteurenbeheer doen.

 

Een bedrijf runnen en geen debiteurenbeheer doen dat gaat niet samen of je moet het uitbesteden.

 

Bij betaling achteraf moet je een zeer strak debiteurenbeheer voeren. Doe je dit niet dan heb je zo een hele waslijst met dubieuze debiteuren die niet betalen.

 

De acceptgiro moet je lekker laten voor wat het is. Erg ouderwets en zal binnen niet al te lange tijd verdwijnen.

 

Het ligt wel een beetje aan de branche waarin je zit. In de ene branche is het geaccepteerd om vooraf te betalen maar in de andere branche is dit not done. Zeker bij levering aan bedrijven is betaling vooraf vaak een probleem.

Link naar reactie
  • 0

ik kan je uit ervaring vertellen dat het een drama kan worden als je achteraf gaat laten betalen.

zal natuurlijk per markt wel wat verschil inzitten maar in mijn geval leverde het weinig extra omzet op maar wel zeer veel wanbetalers.

 

Dat moet jouw business ook wel toelaten. Als je verkoopt aan particulieren dan mag je sowieso maar 50% vooraf vragen

 

dat is een zeer oude wet (al van voor het bestaan van internet) die de laatste tijd weer wat aandacht gekregen heeft.

ikzelf negeer deze wet simpelweg omdat het niet haalbaar is en ik er zo en zo geen problemen mee verwacht.

 

Maar je kan hem ook legaal omzeilen door op de website met je klanten een andere afspraak te maken (mag niet enkel in algemene voorwaarden).

Alsn je op b.v. je bestelpagina een zinnetje opneemt waarin ze b.v. aanvinken akkoort te gaan met volledige betaling vooraf is dat volgens die betreffende wet helemaal in orde.

Link naar reactie
  • 0

Is wel even goed om te weten. Eerlijk gezegd wist ik niet af van het bestaan van deze wet. Het is in mijn back office wel lastig te regelen om mensen bijvoorbeeld 50% vooraf te laten betalen.

 

Ik denk dat ik mijn besluit wel heb genomen zo: ik laat mijn webmaster wat duidelijker op de site zetten dat er een optie is om binnen 7 werkdagen een artikel retour te sturen (dat is langer dan wettelijk verplicht, dacht ik).

www.vioolspelen.nl

http://twitter.com/ZlataBrouwer

www.zlatabrouwer.com

Link naar reactie
  • 0

http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=1977

 

Herroepingsrecht

Na ontvangst van de bestelling heb je een bedenktijd van zeven werkdagen waarbinnen je de koopovereenkomst zonder opgaaf van redenen mag herroepen (ontbinden). Als je op de dag van ontvangst of de dag waarop je de overeenkomst sluit nog geen bevestiging hebt ontvangen met de juiste informatie dan bedraagt de ontbindingstermijn maar liefst drie maanden!

 

De verkoper mag je hiervoor geen boete in rekening brengen, hoogstens de kosten voor het terugzenden.

Link naar reactie
  • 0

Als je verkoopt aan particulieren dan mag je sowieso maar 50% vooraf vragen.

 

Niet helemaal waar, je webshop moet een dergelijke optie bieden.. met rembours als optie om achteraf te betalen voldoe je al geheel aan deze wet.

Ik heb zelf een aantal 100% vooruit betalen opties, en rembours.

 

Persoonlijk denk ik wel dat het aantal bestellingen kan toenemen met de mogelijkheid per factuur of acceptgiro achteraf te betalen maar of het bedrijf daar ook beter van wordt weet ik zo net nog niet..

Ik begin er voorlopig met particulieren nog niet aan.

 

De wettelijke zichttermijn is al zolang als ik weet 7 werkdagen.

De thuiswinkelbranche heeft dit per 1 januarie verhoogt naar 14 dagen.. maar dat is alleen verplicht voor de bij hen aangesloten bedrijven.

 

Groetjes Karen

Link naar reactie
  • 0

Hallo Zlata,

 

Leuke specialistische webwinkel, ik begrijp dat je eigenlijk extra vertrouwen wilt creëren bij potentiële kopers. Zoals hier al reeds gemeld is op rekening leveren niet aan te bevelen.

 

Wat je eventueel zou kunnen overwegen is om bepaalde forums te sponsoren zoals bijvoorbeeld http://www.strijkersforum.nl/, maar je zal zelf ongetwijfeld betere sites weten. Sponsoring van een dergelijke site zal niet zo veel kosten vermoed ik, je wekt er vertrouwen mee en zorgt voor naamsbekendheid. Kom verder gewoon altijd je afspraken na die je met klanten maakt, dan krijg je vanzelf vertrouwen.

 

Succes.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de nuttige tips.

 

Ik heb inderdaad ook de mogelijkheid rembours (gratis zelfs), dus dat is ook weer geregeld.

 

Inderdaad adverteer ik al op Strijkersforum (misschien is sponsoren met logo beter, zal eens met de eigenaar overleggen) en binnenkort sta ik in een programmaboekje in het Concertgebouw, dus ben daar zeker mee bezig. Na het einde van dit jaar maar even analyseren van welke advertenties de meeste reacties komen, want momenteel zeg ik 'ja' tegen bijna elke advertentiemogelijkheid (wat natuurlijk ook weer overdreven is).

 

 

www.vioolspelen.nl

http://twitter.com/ZlataBrouwer

www.zlatabrouwer.com

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de tips. Ik ben in het begin ook mijn webshop met dit idee gestart: ik wil geen debiteurenbeheer doen.

 

Ik heb al gebeld met een incassobureau en toen gaven ze ook de tip om niet te beginnen aan achteraf betaling.

 

Bovendien kan een klant altijd 7 dagen proberen.

 

Ben het hier helemaal mee eens. Accept giro's zijn veel te lastig en fraude gevoelig. Je zou wel kunnen overwegen incasso's en CC betalingen 7 dagen aan te houden voordat je ze incasseert.

 

Hoe vaak komt het eigenlijk voor dat een klant het instrument terugbrengt?

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Op de webwinkelvakdagen diverse aanbieders gezien voor het faciliteren van achterafbetalen en creditchecks.

BV lindorff en EDS

maar ook een paar anderen. http://www.webwinkelvakdagen.nl/deelnemerslijst/2009

Geen idee wat voor bedragen ze ervoor vragen. Het zal ongetwijfeld meer zijn dan met bv iDeal. Je kan wel potentiele wanbetalers voor zijn.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dat moet jouw business ook wel toelaten. Als je verkoopt aan particulieren dan mag je sowieso maar 50% vooraf vragen

 

dat is een zeer oude wet (al van voor het bestaan van internet) die de laatste tijd weer wat aandacht gekregen heeft.

ikzelf negeer deze wet simpelweg omdat het niet haalbaar is en ik er zo en zo geen problemen mee verwacht.

 

Eerlijkgezegd heb ik het idee dat deze wet vrijwel universeel genegeerd wordt, en er daardoor weinig problemen ontstaan.

 

De consumentenbond heeft nog een keer geprobeerd hierover bonje te maken met Dell, maar dat heeft voor zover ik weet geen gevolgen gehad.

 

Als je formeel zo'n mogelijkheid wilt aanbieden kun je natuurlijk een betaal/verzendmethode aanbieden waarbij men de helft vooraf betaald, maar met meerkosten gelijk aan het orderbedrag ;)

Link naar reactie
  • 0

Op de webwinkelvakdagen diverse aanbieders gezien voor het faciliteren van achterafbetalen en creditchecks.

BV lindorff en EDS

maar ook een paar anderen. http://www.webwinkelvakdagen.nl/deelnemerslijst/2009

Geen idee wat voor bedragen ze ervoor vragen. Het zal ongetwijfeld meer zijn dan met bv iDeal. Je kan wel potentiele wanbetalers voor zijn.

 

 

 

Die kosten liggen zo rond de 15% van het order bedrag en vaak een minimale omzet van een half miljoen of meer

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 318 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.