• 0

Faillissement: aanspraak loon en bezittingen

In december 2007 ben ik gestart met een onderneming. Als rechtsvorm heb ik een eenmanszaak.

 

Nu dreigt het de verkeerde kant op te gaan en heb ik een aantal vragen om een aantal situaties voor te zijn.

 

Mijn privésituatie:

Ik woon samen met mijn vriendin (heeft eigen fulltime inkomen) in een koophuis. Wij hebben een samenlevingscontract ondertekend. Op dit moment betalen wij alleen rente en lossen de hypotheek (volledige, geen eigen geld) niet af. Wij hebben het huis ca. 2 jaar geleden gekocht.

 

In hoeverre kunnen toekomstige schuldeisers aanspraak maken op het loon/bezittingen van mijn vriendin, woning en persoonlijke bezittingen? Ik wil mijn vriendin niet/zo min mogelijk de dupe laten zijn van het mogelijk falen van mijn onderneming.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik meen dat een samenlevingscontract alleen de verhouding tussen partijen (jij en je vriendin) regelt. Het wordt ook niet ingeschreven of geregistreerd, anders dan een huwelijk of geregistreerd partnerschap en er ontstaat geen gemeenschap van goederen. Maar correct me if i am wrong. Het zal zeker ook afhangen van de bewoordingen van het samenlevingscontract, namelijk of jij feitelijk een recht krijgt op een deel van haar inkomen. Een direct antwoord valt daar dus niet op te geven.

 

Eigen woning is wel een issue, want die is gezamenlijk eigendom, dus de helft van de overwaarde is van jou. De bank zal eerst zijn geld willen, dus heel veel valt daar niet te halen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

http://www.notaris.nl/page.asp?id=205 :

 

Gemeenschap van goederen

Door het huwelijk of de registratie van het partnerschap ontstaat tussen de echtgenoten of partners van rechtswege de algehele gemeenschap van goederen. Van deze gemeenschap van goederen kan worden afgeweken door het maken van huwelijkse voorwaarden of partnerschapsvoorwaarden.

Indien men ongehuwd gaat samenleven, ontstaat geen gemeenschap van goederen. Wel kunnen goederen gezamenlijk in eigendom worden verkregen.

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0
....registratie van het partnerschap ontstaat tussen de echtgenoten of partners van rechtswege de algehele gemeenschap van goederen.

 

Dus beiden aansprakelijk.

 

 

door het maken van huwelijkse voorwaarden

 

Maar dan moeten ze wel, wat héél veel mensen NIET weten, jaarlijks de goederen verdelen of verrekenen met elkaar. Anders worden alle goederen behandeld als gemeenschap van goederen !

Link naar reactie
  • 0

 

 

 

Maar dan moeten ze wel, wat héél veel mensen NIET weten, jaarlijks de goederen verdelen of verrekenen met elkaar. Anders worden alle goederen behandeld als gemeenschap van goederen !

 

Volgens mij is dit niet in alle gevallen het geval.....

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

In december 2008 ben ik gestart ....

 

En je weet nu al dat het fout gaat ??? ???

 

In ieder geval geld volgens mij met een samenlevingscontract hetzelfde als met een huwelijk, en je bent een EMZ dus je privé is ook volledig aansprakelijk. (ook het inkomen van je vriendin)

 

Sorry :) moet zijn 2007.

 

http://www.notaris.nl/page.asp?id=205 :

 

Gemeenschap van goederen

Door het huwelijk of de registratie van het partnerschap ontstaat tussen de echtgenoten of partners van rechtswege de algehele gemeenschap van goederen. Van deze gemeenschap van goederen kan worden afgeweken door het maken van huwelijkse voorwaarden of partnerschapsvoorwaarden.

Indien men ongehuwd gaat samenleven, ontstaat geen gemeenschap van goederen. Wel kunnen goederen gezamenlijk in eigendom worden verkregen.

 

Als ik het goed begrijp dan is "registratie van het partnerschap" hetzelfde als een samenlevingscontract?

 

Is het, wanneer bovenstaande het geval is, nog mogelijk om het samenlevingscontract zodanig te wijzigen dat mijn vriendin buiten spel blijft? Ik heb een lening bij een bank waarvan de helft eigen geld is.

Link naar reactie
  • 0

 

Als ik het goed begrijp dan is "registratie van het partnerschap" hetzelfde als een samenlevingscontract?

 

Is het, wanneer bovenstaande het geval is, nog mogelijk om het samenlevingscontract zodanig te wijzigen dat mijn vriendin buiten spel blijft? Ik heb een lening bij een bank waarvan de helft eigen geld is.

 

Nope, een geregistreerd partnerschap heeft een veel zwaardere juridische status dan een samenlevingsovereenkomst. GP grenst aan een huwelijk.

 

Met het wijzigen van een samenlevingsovereenkomst kun je daar niets mee. Bij een SLO heeft ieder gewoon zijn eigen bezit, behalve datgene dat gezamenlijk aangekocht is of op een en/of rekening staat.

 

ciao

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

volgens mij is er nu nog steeds niet geantwoord op:

"Ik woon samen met mijn vriendin (heeft eigen fulltime inkomen) in een koophuis. Wij hebben een samenlevingscontract ondertekend. Op dit moment betalen wij alleen rente en lossen de hypotheek (volledige, geen eigen geld) niet af. Wij hebben het huis ca. 2 jaar geleden gekocht.

In hoeverre kunnen toekomstige schuldeisers aanspraak maken op het loon/bezittingen van mijn vriendin, woning en persoonlijke bezittingen?''

 

Zelfs al zou er geen samenlevingscontract zijn - wat bij ons het geval is - hoe gaat het dan bij een eventueel faillissement?

Bij ons is dit nl. het geval: bedrijf in 2005 gestart, eenmanszaak, partner met eigen baan en hypotheek in 2003 genomen op ons huis. Hypotheek is toen vastgelegd als 50/50 aangezien we toen allebei evenveel verdienden

Nu is er in 2005 een 2e hypotheek op het huis genomen, als deel van het startkapitaal wat in de onderneming gestopt is

 

wat zou een eventueel faillissement nu voor invloed op het bezit van ons huis hebben?

 

Link naar reactie
  • 0

hoi verkoper

 

Doorgaans weinig. De bank heeft het eerste recht om de hypotheek uit te winnen. Pas als er nog geld overblijft na veiling/onderhandse verkoop en inlossing hypotheek, komen andere schuldeisers in het faillissement aan de beurt.

 

Let wel: het kan je dus weldegelijk het huis kosten, ookal staat dat op twee namen.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Er zijn drie soorten bezittingen:

1) eigen loon/bezittingen (wel verhaal mogelijk)

2) gezamelijke bezittingen (wel verhaal mogelijk)

3) loon/bezittingen vriendin (geen verhaal mogelijk)

 

Indien uw vriendin zich niet aansprakelijk / borg heeft gesteld voor de vorderingen dan kunnen de crediteuren geen verhaal halen op het loon en bezittingen van uw vriendin. Dit zijn prive bezittingen van uw vriendin en de crediteuren hebben geen rechtsgrond om uw vriendin aansprakelijk te stellen.

 

Als u in een financieel moeilijke situatie zit is het verstandig om professionele hulp in te schakelen. Als ondernemer kan je niet bij de gemeentelijke (particuliere) schuldhulpverlening terecht maar een jurist kan je helpen bij een schuldsanering / doorstart van de onderneming.

Link naar reactie
  • 0

En de wet BBZ dan?

Daar lees ik nu ook over

 

Het is namelijk niet zo dat er geen geld meer binnenkomt, alleen is de huidige kredietcrisis bij ons wel merkbaar dmv lagere omzet dan normaal

Ook hebben we nog mogelijkheden sommige kosten naar beneden te brengen, wat op de langere termijn natuurlijk goed zal zijn. Op dit moment lopen wij dus wel achter met de betalingen, iets dat we redelijk bij kunnen houden door meerdere crediteuren afwisselend een deelbedrag te voldoen, zodat er bij geeneen crediteur een te groot bedrag open blijft staan en iedereen zo nu en dan toch geld ontvangt.

 

Nu is er met 1 relatie een conflict over een uitstaande nota (wij betalen niet voor iets dat niet gedaan/uitgevoerd wordt) en deze heeft nu een faillissements aanvraag gedaan ivm dit openstaande bedrag

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 123 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.