• 0

Eenmanszaak op priverekening + geld op spaarrekening

Ik ben sinds 1 aug. 2008 zzp'er. In 2008 heb ik 2.000 euro verdient - in elk geval hoe ik geen belasting erover 2008 betalen.

Ik had een privé-rekening bij Fortis. Daar had ik op spaarrekening al 10.000 euro die ik heb van contact geld gestoord. Geld heb ik van mijn moeder gekregen.

In 2008 en nu nog gebruik ik die rekening voor mijn bedrijfje. Heb al andere rekening bij Postbank geopend voor privé geld.

Vraag: - kan de rekening bij Postbank 'prive' blijven maar voor allen bedrijf gebruik woorden. Voordel is dan dat spaarrente meestal meer en je hoeft niet veel onderhoudsgeld per jaar ervoor betalen.

Vraag: kan ik die 10.000 euro wat ik al jaren had nu van de bedrijf rekening in Fortis naar prive in Postbank zetten ? Zijn die geld belastingvrij en worden niet meegeteld met IB of toch wel?

Vraag: - Moet ik met IB altijd rekening mee houden hoeveel ik geld op prive rekening bij Postbank heb? Of geef je altijd allen door naar Belasting de informatie over bedrijfsrekening en geen prive?

 

Het is nu beetje zooitje maar ik hoop het goed alles hebben en zelf het berijpen zodat boekhouder kan goed IB 2008 maken en verder met mij werken

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hi Anna

 

Je had de antwoorden her en der wel kunnen vinden, maar ik begrijp dat het abracadabra is voor je. Welnu:

 

1. de Postbank rekening kun je gewoon gebruiken als een zakelijke rekening ondanks dat die op jouw privé naam staat;

Of een bankrekening in de ogen van de fiscus privé of zakelijk is wordt bepaald door het opnemen van de bankrekening op de balans.

 

2. die 10.000 is belastingvrij en hoef je niets mee te doen richting fiscus.

 

3. In de IB hoef je privé geld alleen aan te geven in box 3 als je meer op de bankrekeningen hebt staan dan € 20.661. Voorlopig dus niet.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 250 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.