• 0

Startkapitaal B.V. d.m.v. omzet ?

Ik heb al een tijd zitten zoeken op het forum en een hoop interessante dingen gevonden, maar nog geen antwoord op mijn vraag...

 

Als je een B.V. wilt oprichten...en je hebt de conceptakte van de notaris, waarmee je een rekening kunt openen, mag je daar dan al facturen op laten betalen en dat geld aanvullen met prive geld tot het startkapitaal van 18.000 E? Ik heb verder nog geen kosten, alleen dus de eerste omzet als opbrengst. Mag je die omzet gebruiken als onderdeel van het startkapitaal?

 

Bedankt voor jullie hulp alvast!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

25 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Queeste,

 

Dit kan inderdaad!

 

Zodra de BV in zijn i.o. fase is, kun je activiteiten verrichten op naam van de BV. Als je daarmee 18K bijeen harkt en op de bankrekening van de BV laat staan, dan is er formeel voldoende aandelenkapitaal om tot feitelijke oprichting over te gaan.

 

Let wel: de verklaring van geen bezwaar is 3 maanden geldig, dus binnen die tijd moet het geld er staan. Tussentijds kun je dus ook niet te veel uit de BV halen.

 

En nog een waarschuwing:

Tijdens de i.o. fase ben je hoofdelijk aansprakelijk voor alle handelingen die je met de BV verricht.

De notaris moet die handelingen bij oprichting ook nog bekrachtigen.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Maar 17.500 is toch rentevrij, ;)? Las ik in een eerdere post van jouw hand...

 

Ik heb ook gezocht naar een soort overeenkomst die ik dan als DGA met de BV moet afsluiten om te zorgen dat ik het netjes doe.. Enig idee waar ik daar info over kan vinden?

 

Alvast bedankt weer :-[

Link naar reactie
  • 1

Tot 17.500 is rentevrij, daarboven rentedragend, dus 18K is met rente.

 

Overeenkomsten:

- Arbeidsovk

- Pensioen ovk;

- RC ovk BV-DGA

 

Bij een dochter BV:

- Management ovk tussen de BV's

- RC ovk tussen de BV's

 

Bij meerdere aandeelhouders:

- aandeelhouders ovk

 

Zoek ook op holding rechtsboven, dan lees je nog tonnen meer info.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • -2

Mooi om te zien dat Joost een zinnig antwoord heeft.

Sommige mensen reageren zonder dat ze weten waar ze het over hebben.

Ze hebben dan de klok horen luiden, maar weten eigenlijk niet waar de

klepel hangt. Zoals over de BPM. En dat je geen facturen zou mogen sturen

namens een BV in oprichting (i.o.). Dat helpt je geen zier, is alleen

verwarrend.

 

Groet,

Michel

Link naar reactie
  • 0

Joost, nog een vraagje voor mijn begrip!

 

Geldt de mogelijkheid met de omzet dus als ik nog niet de officiele i.o. status heb, maar alleen de concept akte van de notaris en dus een bedrijfrekeningnummer en nog wacht op mijn Verklaring van geen bezwaar?

 

Hoe meer je leert, hoe meer je leert dat je nog een hoop moet leren, in mijn geval!

Link naar reactie
  • 0

Kan ook als je de i.o. status hebt, volgens mij. Ook dan is er immers nog geen rechtspersoon.

 

Het lijkt mij alleen wel lastig om dit boekhoudkundig en fiscaal op de juiste manier te verwerken. De omzet leidt immers tot winst. Die winst wordt belast en wat overblijft is vervolgens winstreserve. Dat is ook eigen vermogen, maar geen aandelenkapitaal.

 

Of privé als resultaat opnemen, daar belasting betalen en dan de netto opbrengst gebruiken voor de kapitaalstorting.

 

Of het geld van de eerste omzet uitlenen aan de aandeeelhouder die daarmee de aandelen volstort, maar dan heb je dus ook weer een schuld aan de vennootschap. Bovendien kun je dan ook nog tegen 2:207c BW aanlopen, de beperking van financiering van eigen aandelen.

 

Iemand nog een ander idee hoe dit verwerkt zou moeten worden?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Het klopt dat bij de bankverklaring niet wordt gekeken naar de herkomst van het geld en enkel naar de vraag of er 18k aanwezig is.

 

Maar als die 18k geheel of gedeeltelijk omzet van de onderneming is, dan betekent dat dat niet voldaan is aan het vereiste minimale kapitaal, met alle bestuurdersaansprakelijkheidsgevolgen van dien!

 

Als je al op deze manier opricht is het daarom zaak dat je zorgt dat je de aandelen zo spoedig mogelijk alsnog vol stort.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Queeste,

 

Dit kan inderdaad!

 

Zodra de BV in zijn i.o. fase is, kun je activiteiten verrichten op naam van de BV. Als je daarmee 18K bijeen harkt en op de bankrekening van de BV laat staan, dan is er formeel voldoende aandelenkapitaal om tot feitelijke oprichting over te gaan.

 

Let wel: de verklaring van geen bezwaar is 3 maanden geldig, dus binnen die tijd moet het geld er staan. Tussentijds kun je dus ook niet te veel uit de BV halen.

 

En nog een waarschuwing:

Tijdens de i.o. fase ben je hoofdelijk aansprakelijk voor alle handelingen die je met de BV verricht.

De notaris moet die handelingen bij oprichting ook nog bekrachtigen.

 

Groet

Joost

 

Joost,

 

Een opmerking hierover:

 

Voor het oprichten van een BV heeft de notaris een verklaring nodig van een bank, waarin de bank verklaart dat persoon X of bedrijf X heeft voldaan aan een storting van 18.000,= zijnde een kapitaalstorting en dat die 18.000 ook ter beschikking staan van die BV i.o. De bank gaat dan ook na of zo'n storting inderdaad heeft plaatsgevonden en geeft dan pas deze verklaring af.

 

In het geval dat de benodigde 18.000 door verschillende personen/bedrijven bijelkaar geharkt wordt, kan een bank dergelijke verklaring nimmer afgeven en zal die ook niet afgeven.

 

Persoon in kwestie, zal eerst op eigen of privérekening die 18.000,= bijelkaar moeten zien te krijgen en dan vanuit privé dat bedrag in één keer op de rekening van de BV i.o. moeten storten onder vermelding "Storting aandelen kapitaal" , alleen dan zal die bank een verklaring afgeven en kan de Notaris e.e.a. bekrachtigen en die BV perfect maken.

Link naar reactie
  • 0

Ik moet ook zeggen dat bij mij de bellen gaan rinkelen wanneer je omzet wil boeken tegen storting van aandelenkapitaal want dit lijkt me nogal dubbel.

 

Aan het einde van het boekjaar zal je het saldo van de V&W rekening bijboeken in je eigen vermogen en dan zal je tweemaal die 18K hebben verantwoord.

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

 

Persoon in kwestie, zal eerst op eigen of privérekening die 18.000,= bijelkaar moeten zien te krijgen en dan vanuit privé dat bedrag in één keer op de rekening van de BV i.o. moeten storten onder vermelding "Storting aandelen kapitaal" , alleen dan zal die bank een verklaring afgeven en kan de Notaris e.e.a. bekrachtigen en die BV perfect maken.

 

Je hebt uiteraard helemaal gelijk. Hoewel banken nog wel eens losjes omgaan met de 18K stortingsplicht. Het gebeurt ook regelmatig dat banken een privé rekening voor een DGA openen, deze 18K in het rood zetten, doorstorten naar rekening BV i.o. en na 24 uur weer terug naar de privé rekening. Et voilá: een bankverklaring.

 

Ik had duidelijker moeten zijn dat het geen omzet van de BV zelf mag zijn (excuses aan Queeste).

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ikzelf en een collega-ondernemer zijn van plan een bv op te richten omdat wij samen een pand gaan betrekken.

Ik ben hiervoor inmiddels een plan aan het schrijven.

Is het mogelijk voor 2 ondernemers om beide 9000 E te storten en zo gezamelijk de bv oprichten?

Kan ik bijvoorbeeld mijn bedrijf met winstcijfers inbrengen voor een waarde van 9000 E en de ander de rest met kapitaal aanvult?

Hoe kan de overwaarde van mijn bedrijf na die 9000 E dan in de bv worden opgenomen?

 

Kon niet echt iets concreets vinden onder "zoeken" vandaar dat ik m even in dit topic zet.

 

Link naar reactie
  • 0

Ikzelf en een collega-ondernemer zijn van plan een bv op te richten omdat wij samen een pand gaan betrekken.

Ik ben hiervoor inmiddels een plan aan het schrijven.

Is het mogelijk voor 2 ondernemers om beide 9000 E te storten en zo gezamelijk de bv oprichten?

Kan ik bijvoorbeeld mijn bedrijf met winstcijfers inbrengen voor een waarde van 9000 E en de ander de rest met kapitaal aanvult?

Hoe kan de overwaarde van mijn bedrijf na die 9000 E dan in de bv worden opgenomen?

 

Kon niet echt iets concreets vinden onder "zoeken" vandaar dat ik m even in dit topic zet.

 

 

Wat betreft het gezamelijk een B.V. oprichten kan het voor zover ik weet natuurlijk ook. Dan neem je voor die €9000 per persoon beide 50% van de aandelen in de B.V.

 

Als je een bedrijf in wil brengen kan dat ook, dan moet je een accountant er naar laten kijken zodat er een waarde van het bedrijf wordt bepaald. Voor die waarde kan je het dan inbrengen. Dit gebeurd vaak bij bijvoorbeeld een omzetting van een eenmanszaak naar een B.V.

Link naar reactie
  • 0

Ikzelf en een collega-ondernemer zijn van plan een bv op te richten omdat wij samen een pand gaan betrekken.

Ik ben hiervoor inmiddels een plan aan het schrijven.

Is het mogelijk voor 2 ondernemers om beide 9000 E te storten en zo gezamelijk de bv oprichten?

Kan ik bijvoorbeeld mijn bedrijf met winstcijfers inbrengen voor een waarde van 9000 E en de ander de rest met kapitaal aanvult?

Hoe kan de overwaarde van mijn bedrijf na die 9000 E dan in de bv worden opgenomen?

 

Kon niet echt iets concreets vinden onder "zoeken" vandaar dat ik m even in dit topic zet.

 

 

Hi Folkert

 

Dat kan inderdaad. Een bestaande onderneming kun je gebruiken als storting van aandelenkapitaal, mits een accountant verklaart dat de onderneming voldoende waard is. De meerwaarde boven 9K wordt een vordering van jou op de BV of een lijfrenteverplichting van de BV aan jou.

 

Lees over het omzetten naar een BV ook deze column:

 

https://www.higherlevel.nl/extra/columns/view/98

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Thanks joost,

 

heb je column gelezen,helder.

 

De 100K winst zullen wij het eerste jaar waarschijnlijk niet halen gezien de investeringen die gedaan moeten worden.

We worden beide 50 % aandeelhouder dus 2 dga-salarissen,dan zou het keerpunt op 200K liggen,of zie ik dat verkeerd?

Maar een vof vinden wij beide geen optie,bij die keuze speelt goed vertrouwen weer een belangrijke rol plus dat we beide de privesituatie niet op het spel willen zetten.

 

En als het over geld gaat is niemand meer echt te vertrouwen heb ik geleerd,zelfs je beste vriend niet.

 

Is het dan wel een verstandige beslissing of kunnen we beter allebei een aparte bv oprichten?

 

Groet Folkert

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 223 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.