• 0

WKA probleempje

Hallo,

 

Ik heb een werkmij. + Holding BV en ontvang loon uit de holding. De werkmij. heeft geen personeel.

Voor een aantal van mijn opdrachten is de WKA van toepassing, omdat ik als onderaannemer werk aanneem. Dit werk besteed ik vervolgens ook weer uit. De werkmij. heeft een G-rekening, voor de Holding kan (en wil) ik geen G-rekening aanvragen. Hierdoor zit ik met een paar vragen/ problemen:

 

1: De bedragen die op de G-rekening worden gestort zijn hoger dan de bedragen die ik op de G-rekeningen van mijn onderaannemers kan storten. (verschil tussen inkoop en verkoop) Het saldo van mijn G-rekening zal dus oplopen. Dit kan ik wel terug vragen, maar dit brengt een hoop administratieve rompslomp mee. Mijn eigen loon komt uit de holding. Kan en mag ik de door de holding te betalen loonheffing betalen vanaf de G-rekening van de werkmij?

 

2: Enkele van mijn opdrachtgevers vragen nu om een Verklaring Betalingsgedrag. Omdat de werkmij. geen loonheffingen betaald kan ik deze verklaring ook niet krijgen. Nu worden enkele facturen (deels) niet betaald.

 

Beide problemen zijn wel op te lossen door mijn salaris uit de werkmij. te halen, maar dat was eigenlijk niet de bedoeling.

Ik neem aan dat mijn situatie niet uniek is, dus hoe lossen andere dit op?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi retsok

 

Dit is inderdaad een veel voorkomend probleem. Ik ben al verbaasd dat je een G-rekening hebt voor de werk BV die geen personeel heeft.

 

Jouw opdrachtgevers willen zekerheid over de WKA. Waarom vraag je die niet bij de fiscus aan. Het gebeurt wel vaker dat een aanvraag beantwoord wordt met:

 

"Uw werkzaamheden vallen niet onder de WKA (geen personeel), zodat geen G-rekening geopend kan worden".

 

Einde discussie. Geen WKA en dus geen zorgen voor de oprachtgever.

 

Andere oplossing is om voor te stellen dat een accounant elke maand verklaart dat jij aan de BTW en LB verplichtingen voldaan hebt.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 200 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.