• 0

Oordeel over Business plan gevraagd

Aanbevolen berichten

  • 3

Ik heb je plan even doorgelezen en ik kan wel zien dat je totaal geen onderzoek hebt gedaan naar je concurrenten. Bol.com en wehkamp zijn wel degelijk concurrenten van je. En ik denk dat je ook xboxhome nogal onderschat ( het bedrijf hierachter is trouwens netwerkshop en niet networkshop ;) ) Ik ben zelf namelijk werkzaam bij een uitgever en weet een beetje wat hun marktaandeel is en ik kan je vertellen dat ze onder andere direct inkopen bij fabrikanten en dus niet alleen bij de normale distri's, daar gaan letterlijk pallets consoles de deur uit. je geeft ook aan dat ze heel weinig aan marketing doen, ook hier zit je fout, ze worden zelfs ondersteund door labels die dat alleen doen bij grote partijen.

 

Je vergeet ook nog consoleshop te noemen wat me nog meer verbaasd, dat is waarschijnlijk je grootste concurrent, ik denk dat coolblue en netwerkshop ( de bedrijven achter consoleshop en xboxhome ) zich juist al onderscheiden op gebied van service tegenover bol.com . Ik denk niet echt dat je daar veel van af zal snoepen zonder een flinke investering ( en dan heb ik het over meer dan een ton )

 

Je geeft ook aan in het begin slechts 1% marktaandeel te willen pakken.. heb je enig idee hoe groot de markt is en hoeveel 1% is ? zonder grote investering en een team van mensen die voor je werken is die 1% een droom die nooit werkelijkheid zal worden.

 

Kijk eens op bijvoorbeeld budgetgaming.nl naar hoe enorm veel concurrenten je hebt, ik denk dat je nog verbaasd zal zijn hoeveel mensen vanaf de zolderkamer een gameshop denken te runnen :)

 

Nog even een extra toevoeging, ik zag net je verwachte winst.. 40% ? ik weet niet hoe je dat denkt te halen maar er is geen markt waar je zo eenvoudig kan instappen en nog 40% kan pakken hoor.. denk maar eerder <10% ;) en ik kan je vertellen dat je winstverwachting van 8k een maandbedrag is wat sommige van je concurrenten ( consoleshop, xboxhome ) neerleggen voor advertenties :)

  • 1

Het was maar een tip!

 

Even inhoudelijk.

 

Was ik zo vluchtig lees is dat veel aannames doet en dingen schrijft die je naar mijn mening niet waar kunt maken. Voorbeeldjes!

 

Concurrenten 3.3.1.

Je geeft aan dat er veel kleine sites met weinig omzet zijn. - Heb je hier onderzoek naar gedaan? Denk dat er juist heel veel met veel meer omzet zijn dan de begrote omzet van € 18000,- in het 2e jaar

 

Maar 2 echte concurrenten xboxhome en ps3home - Als ik op google op xbox 360 zoek kom ik tig andere concurrenten tegen, consoleshop, wehkamp, etc. Toch geen kleine jongens!

 

De prijs van de concurrenten - Is de markt voor consoles en accesoires niet puur op prijs gebaseerd? Volgens mij is service nou niet echt de doorslag voor de gemiddelde gamer, maar toch echt de prijs.

 

Promotiebudget is naar mijn mening een beetje laag. Adwords campagne op zoekwoord xbox 360 of wat erop lijkt kost toch al gauw € 0,50 per klik~(even snel gekeken in adwords). Dat zijn 600 klikken het eerste jaar en je bent er doorheen.

 

Er zijn nog wel meer dingen die maar ik laat het hier even bij. Probeer je ondernemingsplan een beetje meer eigen te maken. Je kunt nu echt zien dat je een sjabloon gebruikt. Dan krijg je zo'n 13 in een dozijn plan.

 

Verder is het wel goed dat je aan het ondernemingsplan begonnen bent maar probeer iets meer onderzoek te doen en je ondernemingsplan meer vanuit jezelf te schrijven! Succes

 

 

 

 

  • 1

Ik snap niet waarom je nog steeds ontkend zoveel concurrenten te hebben. Ik ben een potentiële klant, ik heb 19/20 keer geen vraag over een console of spel die ik graag aan de verkoper zou willen stellen. In vrijwel alle gevallen koop ik namelijk een dergelijk product omdat mijn vrienden er zo enthousiast over zijn, of wanneer ik een spel elders al heb gespeeld.

 

Ik heb al goede ervaringen met bol.com en wehkamp.nl. Ze leveren super snel uit, en wanneer je de producten terugstuurt staat binnen no-time het geld weer op je rekening. Dat creëert ook een stukje vertrouwen waar jij nog tegen op moet boksen.

 

Daarnaast is 12game.com ook geen kleintje in Nederland, het is een serieuze concurrent van je. Je analyse kan dus wel wat grondiger, er zullen er ongetwijfeld meer opduiken.

  • 1

Een paar dingen die me opvallen:

 

- Je toonzetting is naar mijn mening niet overtuigend. Enerzijds het al eerder genoemde concurrentenverhaal (als ik alleen maar modelauto's van het merk Fiat verkoop en een ander exact dezelfde Fiatjes en nog 100 merken meer voor een lagere prijs is die ander dan een concurrent, of officieel niet omdat hij niet gespecialiseerd is?)

 

Je visie is ook om een degelijke concurrent van een ander te worden. Zou dat niet moeten zijn dat je een stabiel bedrijf wilt opbouwen en marktleider in je segment wilt worden binnen xxx jaar. Waarom je concurrent in je eigen visie betrekken?

Straks gaat je concurrent failliet...heb jij geen visie meer ;)

 

- Tweede is de boekhouder uit Thailand die zonder verdere toelichting opgevoerd wordt

- Derde is het feit dat je in beginsel niet verzekerd bent, en ook geen risico's ziet (arbeidsongeschiktheid?) en alleen partner hebt om heel misschien af en toe te helpen. Maakt voor een bank de krediteruimte ook niet echt aantrekkelijk.

- Vierde : Je geeft een inkomen op uit full-time dienstverband. Hoe ga je dat combineren met een live-chat-helpdesk

- Vijfde : Je rekent met een gemiddelde(dus inclusief actieverkopen)brutomarge van 40% zie ik. Is dat reeel in jouw markt?

- Zesde en laatste: Waarom heb je voor een eenmanszaak gekozen: "omdat ik geen geschikte partner heb". Wekt naar mijn mening ook niet veel vertrouwen. Je hebt er dus wel een gezocht, maar niet kunnen vinden, dus nu moet je het alleen zien te redden.

 

Tot zover.

Algemene tip: Probeer vanuit je eigen visie te schrijven. Heb het niet over je concurrenten wanneer dat niet nodig is maar ga uit van eigen kracht: Wat wil ik bereiken. Hoe ga ik dat bereiken en wat heb ik daarvoor nodig. Wat zijn de risico's (breek een been op de wintersport omdat skien en de helpdesk bemannen niet samengaat) en hoe ondervang ik die. et. etc.

 

Succes gewenst (serieus) want ik merk wel een bepaalde bevlogenheid bij je

 

Frans

  • 1

Nee dat niet specifiek al kan ik wel begrijpen dat dat zo overkomt. Ik wil gewoon dat mensne begrijpen waarom bepaalde dingen zo opgeschreven zijn ipv al die aannames zoals Rene bijvoorbeeld maakte als je geen vaste banen hebt dat je dan misschien niet zo goed bent etc zoiets is situatieafhankelijk of course. Verder gebruik ik die tips juist wel aangezien dat ook te zien is in de vernieuwende versie van het plan, ik ga er vanavond weer mee verder btw.

 

Het was de bedoeling om niet meer te reageren in deze topic en al helemaal niet op je PM om via de mail te helpen.

Maar nu je me in verband ga brengen met aannames terwijl de feiten bikkelhard zijn: 2 of 3 werkgevers waar je precies op de dag af 1 jaar werkt en bij 1 werkgever precies een half jaar betekend echt dat je contracten niet verlengd zijn.

 

Als je niet zo goed bent met het hele cijferwerk van zo'n ondernemersplan dat kan, maar dat je bij de tweede poging nog gaat zeggen om indruk te maken dat de cijfers nu zijn nagekeken door een accountant terwijl die cijfers weer van geen kant kloppen is natuurlijk onzin.

 

Je heb nu zoveel tips gehad van veel mensen die allen het beste met je voor hebben en je doet daar werkelijk niets mee, het is zelfs zo dat je je meteen persoonlijk aangevallen voel en daardoor meteen zwaar in de verdediging schiet.

 

Je had van mij nog geen kneus gehad maar nu krijg je er één voor de hele topic.

  • 0

Ik zou de financiele paragraaf nog maar eens heeeeel goed nakijken.

Er klopt werkelijk helemaal niets van.

De verschillende getallen moeten wel enig verband hebben.

'

Bijv in je exploitatiebegroting heb je het 1e jaar 10.000 omzet, in de liquiditeits begroting maar 5125

En zo staat het bol van de fouten.

  • 0

Onderzoek is er al geweest. Wehkamp ect zijn GEEN concurrenten aangezien die meer aanbieden. Xbox2go wordt een specialist in xbox artikelen en gaan 100 in een dozijn gamewinkel hier ziet hem het verschil. Er is wel degelijk onderzoek gedaan naar de concurrentie vandaar ook xboxhome.nl

 

Promotie gaat niet via adwords maar met SEO. Dit kost mij 0 ;) Service is nog steeds een heeeeel belangrijk punt. Ik werk zelf voor een groot bedrijf wat via tweakers ontzettend veel bestellingen ontvangt en wij zijn niet de goedkoopste toch kiest men voor ons, waarom? Juist snelheid/service/kwaliteit.

 

Verder top dat je reageert!

  • 0

Onderzoek is er al geweest. Wehkamp ect zijn GEEN concurrenten aangezien die meer aanbieden. Xbox2go wordt een specialist in xbox artikelen en gaan 100 in een dozijn gamewinkel hier ziet hem het verschil. Er is wel degelijk onderzoek gedaan naar de concurrentie vandaar ook xboxhome.nl

 

Volgens mij zijn dit wel degelijk je concurrenten. Dat ze meer aanbieden klopt maar ze bieden ook aan wat jij aanbiedt, of althans een groot gedeelte. Waarom kiezen ze dan toch voor jou? De prijs is het niet in je ondernemingsplan zoals ik het lees.

 

Promotie gaat niet via adwords maar met SEO. Dit kost mij 0 ;) Service is nog steeds een heeeeel belangrijk punt. Ik werk zelf voor een groot bedrijf wat via tweakers ontzettend veel bestellingen ontvangt en wij zijn niet de goedkoopste toch kiest men voor ons, waarom? Juist snelheid/service/kwaliteit.

 

Verder top dat je reageert!

 

Niet om je af te kraken hoor, maar heb je verstand van SEO? Volgens mij moet je in dit segment echt een SEO expert zijn om goed te scoren. De grote jongens betalen grof geld aan SEO om zo hoog mogelijk te scoren in de diverse zoekmachines.

 

Het probleem in deze markt is dat de marges helemaal uitgeknepen zijn. Hiervoor moet je dus heeeeeeeel veel verkopen om een beetje winst te maken. Als je nieuw bent in de markt moet je je ergens mee onderscheiden en ik denk dat het in dit geval niet de service is. De meeste concurrenten leveren ook binnen een paar dagen en hebben ook top service. En dan zijn ze nog goedkoper. Waarom toch voor jou?

  • 0

Ik zit al enkele jaren in de affiliate-wereld en heb wat vrienden die enorm goed zijn in SEO vergelijkbaar met mannen als yonego.nl Toch zijn bedrijven als Wehkamp geen concurrenten. Xbox2go zal zich meer richten op randartikelen ipv de console zelf en kan op iedere vraag mbt de console cq software de klant te woord staan, bij bedrijven als bol moet men vaak 1-2 dagen wachten op antwoord. Daarbij zal de webshop gelanceerd worden met een live support chat functie.

  • 0

Zoals Waltervl ook al zei staat het vol met fouten in het financiele deel.

 

Voor je promotie zal je zeker het 10-voudige of meer uit moeten trekken, waarom wordt jouw SEO beter dan je concurrenten?

 

Persoonlijk denk ik dat je alleen met lagere verkoopprijzen de markt kan openbreken i.p.v. service want wat voor service kan ik dan verwachten?

  • 0

Ik zie nog steeds niet in waarom sites als Wehkamp e.d. geen concurrenten zijn. Wat weet je over de criteria die gehanteerd worden bij het beslissingsproces van de aankoop? Denk je dat naamsbekendheid, service/nazorg e.d. en prijs niet meespelen? Wat kun jij voor extra waarde bieden voor mogelijke klanten?

 

Je schrijft wel iets over het product. Maar wat je daar beschrijft: "De toegevoegde waarde voor de klant is een stuk ontspanning voor na werktijd en het is uitstekend te gebruiken tijdens de feestdagen als cadeau.", betreft de game an sich en niet jouw dienst. Jouw product/dienst is de levering van games. Dat heeft een andere toegevoegde waarde dan wanneer ik hetzelfde spel haal bij de plaatselijke V&D.

  • 0

Service dmv garantie bieden op producten waar normaliter geen garantie op zit, denk aan gadgets zoals een t-shirt van een spel dat soort dingen. SEO is ons ding wel dus dat komt wel goed :) Zoals ik al zei werk ik voor een groot bedrijf met 100 werknemers met ongeveer 120 orders per dag via de webshop en dat is puur vanwege het snelle handelen en vanwege de uitstekende service mbt omruilen en garantietermijnen. Gcshop.nl is een van de goedkoopste game-stores die in de hoogste staffel zitten, veel mensen hebben daar besteld maar bestellen er niet meer puur vanwege het feit dat er soms games besteld worden en die na 4 weken nog niet geleverd worden. Goedkoop = vaak duurkoop ook in deze branche.

  • 0

Ik zie nog steeds niet in waarom sites als Wehkamp e.d. geen concurrenten zijn. Wat weet je over de criteria die gehanteerd worden bij het beslissingsproces van de aankoop? Denk je dat naamsbekendheid, service/nazorg e.d. en prijs niet meespelen? Wat kun jij voor extra waarde bieden voor mogelijke klanten?

 

Je schrijft wel iets over het product. Maar wat je daar beschrijft: "De toegevoegde waarde voor de klant is een stuk ontspanning voor na werktijd en het is uitstekend te gebruiken tijdens de feestdagen als cadeau.", betreft de game an sich en niet jouw dienst. Jouw product/dienst is de levering van games. Dat heeft een andere toegevoegde waarde dan wanneer ik hetzelfde spel haal bij de plaatselijke V&D.

 

Dit is toch vrij logisch te verklaren. Wehkamp is een warenhuis die van alles verkoopt. Hun core is toch wel kleding,woonartikelen en soft en hardware doen ze erbij voor de extra omzet. Beslissingsproces doel je daarmee op koop op afstand? Naamsbekendheid is zeker belangrijk en dit heeft ook tijd nodig daarom ook de stap naar de webdagen en HCC en dergelijke. De dienst is dus dat ik die desbetreffende game kan leveren en dat die te gebruiken is voor zie bovenstaande.

  • 0

Service dmv garantie bieden op producten waar normaliter geen garantie op zit, denk aan gadgets zoals een t-shirt van een spel dat soort dingen.

 

Op elk product wat men koopt zit een wettelijke garantie.

 

Hoop voor je dat het een succes wordt maar vind je wel te positief over bepaalde zaken denken.

  • 0

Als ik een gadget uit China laat komen vanuit de fabriek hoeveel garantie zit daar dan op? Dat zou ik dan weleens willen weten :) Positief niet wel enthousiast ;)

 

Kleding 1 jaar met uitzondering van slijtage mits aantoonbaar dat deze niet door dragen zijn ontstaan.

Electronica 1 jaar maar tot 3 jaar na aankoopdatum kan je nog gebruik maken van garantie.

 

De garantie verhaal ik op de verkoper en niet op de fabrikant.

  • 0

Dit is toch vrij logisch te verklaren. Wehkamp is een warenhuis die van alles verkoopt. Hun core is toch wel kleding,woonartikelen en soft en hardware doen ze erbij voor de extra omzet.

Iets soortgelijks schreef je net ook. Maar serieus, waarom zou ik bij jou bestellen en niet bij een ander die het 5 a 15% goedkoper kan leveren waarbij ik tevens weet dat ik met een relatief betrouwbare verkoper van doen heb.

 

Overigens is electronica volgens mij niet iets wat Wehkamp er zomaar even bij doet. Ik lees op Google dat ze zichzelf zien als "Hét online warenhuis van Nederland! Mode, Wonen en Elektronica." Maar goed, als je Wehkamp niet als concurrent ziet, wat te denken van Bol.com die de laatste tijd zich behoorlijk richten op hardware en software.

 

Beslissingsproces doel je daarmee op koop op afstand?

Nee, ik doel meer op klantwaarde en het beslissingsproces voor de aankoop. Dit staat in zowat elk marketingboek.

  • 0

Als ik een gadget uit China laat komen vanuit de fabriek hoeveel garantie zit daar dan op? Dat zou ik dan weleens willen weten :) Positief niet wel enthousiast ;)

 

Kleding 1 jaar met uitzondering van slijtage mits aantoonbaar dat deze niet door dragen zijn ontstaan.

Electronica 1 jaar maar tot 3 jaar na aankoopdatum kan je nog gebruik maken van garantie.

 

De garantie verhaal ik op de verkoper en niet op de fabrikant.

 

Is een optie, maar wij verhalen het op de fabrikant. Electronica is 1 jaar maar een product heeft een bepaalde levensduur. Stel product gaat na 3 jaar kapot is 1/3de van het reparatiebedrag voor koper, zo werkt het in ieder geval met laptops etc.

  • 0

Dit is toch vrij logisch te verklaren. Wehkamp is een warenhuis die van alles verkoopt. Hun core is toch wel kleding,woonartikelen en soft en hardware doen ze erbij voor de extra omzet.

Iets soortgelijks schreef je net ook. Maar serieus, waarom zou ik bij jou bestellen en niet bij een ander die het 5 a 15% goedkoper kan leveren waarbij ik tevens weet dat ik met een relatief betrouwbare verkoper van doen heb.

 

Overigens is electronica volgens mij niet iets wat Wehkamp er zomaar even bij doet. Ik lees op Google dat ze zichzelf zien als "Hét online warenhuis van Nederland! Mode, Wonen en Elektronica." Maar goed, als je Wehkamp niet als concurrent ziet, wat te denken van Bol.com die de laatste tijd zich behoorlijk richten op hardware en software.

 

Beslissingsproces doel je daarmee op koop op afstand?

Nee, ik doel meer op klantwaarde en het beslissingsproces voor de aankoop. Dit staat in zowat elk marketingboek.

 

Onderste Quote:

 

Ik begrijp wat je bedoelt. De klant is bij ons vrij daarin, daarbij is de shop zo ingericht dat de klant niet specifiek een account hoeft aan te maken en niet eerst 20x moet klikken om bij een specifiek product te moeten komen. Zolang de order nog niet betaald is kan het ten alle tijden worden geannuleerd natuurlijk.

 

@Wehkamp Klopt maar denk dat dat meer geld voor tv's/wasmachines etc software enzo doen ze er pas sinds een tijdje bij viel mij op.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    5 leden, 65 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.