• 0

Wanneer is een onderneming officieel 'gestart' volgens de UWV

Ik ga vanuit een WAO/WW uitkering een onderneming starten, en ga gebruik maken van de startperiode (6 mnd behoud van uitkering).

Een voorwaarde van toekenning van de startperiode is dat ik nog niet 'gestart mag zijn' als ondernemer.

Nu heb ik een half jaar geleden al een KvK nr. aangevraagd en ondertussen allerlei spullen gekocht en kosten gemaakt.

Ik heb nog geen officiele goedkeuring van de UWV binnen, dat ik kan starten als onderneming met een startperiode, ik verwacht hun reactie binnenkort.

 

Mijn vraag is: klopt het dat een ondernemer pas 'gestart' is als hij zijn eerste factuur de deur uit doet? Of is het de datum dat hij zijn eerste ondernemngsactivieteiten doet, zoals naar de KvK stappen of een telefooncentrale voor de zaak kopen, nog voordat er een opdracht binnengehaald is? Of worden dat soort voorbereidingsactiviteiten niet gezien als ondernemersactivieten,? Ik hoop dat ik mezelf niet de startperiode door de neus geboord heb.....

 

Groet

Orfeo

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Orfeo,

 

Allereerst gefeliciteerd met je besluit om voor jezelf te beginnen!

 

Ikzelf ben eind 2006 gestart vanauit een WW uitkering met een startperiode van 6 maanden. Mijn ervaring is dat het UVW primair naar twee zaken kijkt als het gaat om de periode voor aanvang van de startperiode:

 

-ben je nog volledig beschikbaar voor de arbeidsmarkt (en voldoe je aan je sollicitatieplicht)

-ben je nog niet gestart met het werven van klanten en het uitvoeren van opdrachten (en dat is niet hetzelfde als: heb je al inkomsten...).

 

Het is vooral zaak om open met je reïntegratiecoach te blijven communiceren en duidelijk te maken waar je mee bezig bent en waarom. Houdt hem of haar gewoon op de hoogte van je vorderingen in je voorbereiding en maak zelf een afspraak als je dat nodig lijkt. Het feit dat je al zo intensief met je voorbereiding bezig bent geeft ook bij het UWV aan dat het je ernst is met je voornemen , wat de kans op goedkeuring alleen maar doet toenemen.

 

Gebruik je tijd vooral ook om een realistisch bedrijfsplan op te stellen en ga bij de aanschaf van "spullen" vooral kritisch en creatief te werk. Zeker als je nog geen opdrachten hebt is je tijd en je kennis je belangrijkste kapitaal, dus laat dat vooral voor je werken.

 

Mijn ervaring is dat het moment van inschrijven bij de KvK niet zo veel zegt: je hebt die inschrijving tijdens je voorbreiding soms gewoon nodig omdat je anders niet verder komt. Bij mij was de bedrijfsnaam en de beschikbaarheid van de bijbehorende domeinnaam reden om me al heel vroeg in te schrijven. Tussen het moment van inschrijven en de aanvang van de startperiode lag bij mij bijna driekwart jaar.

 

Dat is een hele lange wachttijd, waarbij je handen jeuken om aan de slag te gaan, maar uiteindelijk is het het wachten absoluut waard geweest.

 

Groeten,

 

Mark

Advies, installatie en onderhoud voor particulieren en bedrijven

Link naar reactie
  • 0

Op basis van onze kennis en ervaring als (IRO)begeleider van UWV-starters is m.i. het uitgangspunt: als je bent ingeschreven bij de Kvk, ben je voor het UWV gestart. Als je al bent gestart kun je in principe ook geen beroep meer doen op een "startperiode".

 

Normaalgesproken is de procedure dat de client bij het UWV aangeeft dat hij/zij voor zichzelf wil beginnen. De consulent/coach kan de ondernemer-in-spe vervolgens nog een korte voorbereidingsperiode geven (bijv 6 weken) om een plan daarvoor in te dienen. Je mag je dan nog niet inschrijven of bedrijfsactiviteiten uitvoeren (bijvoorbeeld acquisitie). De consulent kijkt op grond daarvan naar de levensvatbaarheid en besluit dan of je tijdens een startperiode van een halfjaar met behoud van uitkering en zonder sollicitatieplicht aan de slag mag. Op dat moment kun je je inschrijven bij de KvK en daadwerkelijk met je bedrijfsactiviteiten beginnen.

 

Je kunt bij de voorbereiding en de start je laten begeleiden d.m.v. een Individuele Re-integratie Overeenkomst (IRO). Bij start vanuit arbeidsongeschiktheids- of een ziektewet-uitkering kun je misschien een beroep doen op een starterskrediet.

 

Als je een soepele UWV-consulent treft kun je misschien nog direct in de startperiode, zodat je wel dat halfjaar kunt benutten. Misschien dat er ook extra mogelijkheden zijn vanwege je start vanuit een gedeeltelijke arbeidsongeschiktheissituatie.

 

Succes met je bedrijf!

Link naar reactie
  • 0

Hoi Mark,

 

Bedankt voor je uitgebreide reactie op mijn vraag. Ik had al zo'n vermoeden dat het niet de KvK datum was, ik had daar in het verleden een vaag antwoord op gekregen van een re-integratiecoach, maar jouw antwoord is een stuk helderder. Bedankt!

 

Wat betreft de tweede voorwaarde "Ben je nog niet gestart met het werkven van opdrachten" heb ik een twijfelgeval: ik heb een gesprek gehad vlak na inschrijving kvk met iemand die mij schriftelijk een 'intentie van overeenkomst onder voorwaarden' heeft gestuurd. Het is een brief waarin gezegd wordt dat hij me een opdracht geeft als ik bepaalde scholing gedaan heb (wat ik nu nog niet heb) en als hij akkoord is met een toekomstig te ontvangen offerte van mij. Deze brief heb ik als zgn bewijs van (bijna) baangarantie toegevoegd aan mijn Individuele Re-integratie aanvraag bij de UWV. Het is waarschijnlijk een doorslaggevende brief m.b.t. mijn goedkeuring scholing, die door de UWV dan gefinancierd zou worden.

Ik kan niet zeggen dat ik toen actief ben gaan 'werven', het vloeide voort uit een gesprek :-) dat ik toen had met die persoon, het is een vriend.

 

Wat vind je van dit twijfelgeval?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 203 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.