• 0

geen btw over eigen risico

Indien er eigen risico wordt doorbelast van een auto (bijvoorbeeld door een leasemaatschappij), wordt er geen BTW in rekening gebracht.

 

Weet iemand waarom hier geen BTW in rekening wordt gebracht? En wordt degelijke 'omzet' vermeld op de aangifte BTW (bijvoorbeeld bij vraag 1e)?

 

Groeten,

Martin

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Joost,

 

Bedankt (weer) voor je reactie.

 

Stel dat ik (als werkgever) een auto huur/lease en deze zelf weer doorverhuur. Indien ik dan een eigen risico in rekening gebracht krijg en deze doorbelast aan degene aan wie ik de auto doorverhuur. Kan ik dan ook eigen risico in rekening brengen zonder BTW op de factuur te zetten (ik ben geen verzekeraar). En hoef ik dit dan ook niet op de aangifte BTW te verwerken?

 

Groeten,

 

Martin

Link naar reactie
  • 0

Ik zou het fijn vinden om op deze vraag een antwoord te krijgen dat niet vervaagd wordt met een "IMHO". Mag er nou wel of niet BTW berekend worden over een Eigen Risico?

 

Wil je een antwoord over fiscaliteiten zonder een IMHO dan zul je om een besluit van de inspecteur moeten vragen. Al het overige is een kwestie over interpretatie waarover uiteindelijk de rechter een uitspraak kan doen. En niemand weet hoe het oordeel van deze rechter zal zijn dus zal er altijd in meerdere of mindere mate een IMHO zijn.

 

Dan mijn 2 centen. Als een leasemaatschappij een eigen risico doorbelat gebeurt dat zonder BTW. De verhouding lessee lessor taat dat toe, ook al is de lessor niet de verzekeraar - dat over het premiedeel van het leasebedrag BTW gerekend wordt doet blijkbaar niet ter zake.

Nu gaat de lessee de auto zelf weer doorzetten en wordt dus zowel lessee als lessor. Naast het feit dat het echt hoogstonwaarschijnlijk is dat dit door de oorspronkelijke lessor wordt toegestaan (en als de lessor het al toestaat is er altijd nog de verzekeraar die daar moeite mee zal hebben) is er dus in beide gevallen eenzelfde verhouding tussen lessee en lessor. Het lijkt mij dan ook dat het eigen risico fiscaal op dezelfde manier behandeld wordt, dus zonder BTW.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Het ging mij zuiver over de oorspronkelijke vraag: moet er over een eigen risico BTW worden gerekend? Lease of huren even buiten beschouwing. In mijn geval heb ik een auto gehuurd, daarbij spiegel schade bij een ander veroorzaakt, die dat verhaalt op de eigenaar (verhuurder) en dus diens verzekering. In het huurcontract is voorzien in een ER van €250. Deze diende ik bij aflevering van de auto alvast te betalen, terwijl er nog geen schadebedrag of uitkering van verzekering bekend/bepaald was (en nog steeds niet). M.a.w. tenzij de schade minder is dan €250 moet ik dat bedrag betalen. So far, so good. Op het moment dat ik het bedrag moest betalen was het ineens €302,50 (€250+21% BTW). Thuisgekomen snapte ik niet waarom er BTW op losgelaten was. Bij navraag bij belasting adviseur en verzekeringsagent krijg ik diverse IMHO antwoorden (beide: nee, geen BTW). Het eerste antwoord hier was ook "nee" en enorm duidelijk en goed gemotiveerd. Daarna werd het met een IMHO afgezwakt.

Is er in al de jaren sinds de oorspronkelijk vraag (jan. '09) niet een duidelijk standpunt hierover bepaald door de inspecteur of de rechter? Het verhuurbedrijf zegt: "Al onze prijzen zijn inclusief BTW". Mijn argument: "Dit is geen 'prijs', dit is een egen risico" valt op dovemans oren. Ik ben maar een leek, maar vraag me af: wordt die €52,50 zometeen afgedragen aan de Belastingdienst of stopt het verhuurbedrijf die gewoon ongemerkt in eigen zak?

 

David

Link naar reactie
  • 0

Als het verhuurbedrijf de btw in eigen zak stopt zijn ze frauduleus bezig, dat gaat dus niet gebeuren.

 

Juist omdat er geen 100% duidelijkheid bestaat kiest de verhuurder voor doorbelasten met btw, hierdoor vermijden zij het risico een naheffing aan de broek te krijgen.

Voor jou als ondernemer (neem aan dat je dat bent) is die btw toch ook geen probleem? die vraag je gewoon terug?

 

Als je de auto in prive hebt gehuurd dan zou je een punt kunnen hebben op een ander feit. Namelijk het verhuurbedrijf zegt "al onze prijzen zijn inclusief btw" bij verhuur aan particulieren zijn ze bij wet verplicht om alle prijzen incl btw te publiceren. Dus als op hun site of in een tarieffolder 250 euro eigen risico staat dan mag jij zonder meer ervan uit gaan dat dit incl btw is (en dat er dus niet nog eens 50 euro bijkomt)

 

Voor wat betreft dit btw vraagstuk.. je zult het moeten doen met de IMHO antwoorden, ik denk namelijk niet dat er veel rechtzaken gevoerd worden over 50 euro btw wel of niet.. dit is een ietwat onduidelijk terrein. Ik kan de redenatie van Joost prima volgen en zou zelf waarschijnlijk ook geen btw doorbelasten op zo'n factuur. Maar ik begrijp ook het verhuurbedrijf wel een beetje, zij zullen zeer regelmatig met (kleine) schades te maken hebben, de hoofdregel in btw is, als je niet zeker ben, reken dan 21% btw. Hun risico is namelijk dat ze 1000 schades in een jaar hebben en als bij btw controle blijkt dat ze er btw over moeten rekenen en ze hebben dat niet gedaan dan zitten ze dus met een schade post van 1000 x 50 = 50.000 euro plus een eventuele boete.

Ik denk dat het verhuurbedrijf ook wel bij adviseurs te rade is gegaan en zij vonden die IMHO antwoorden waarschijnlijk ook te zwak om geen btw te heffen.

 

Maar zoals ik in het begin al zei, als je als particulier de auto hebt gehuurd, kan je je waarschijnlijk beter beroepen op het feit dat alle prijzen incl btw vermeld moeten worden..

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben maar een leek, maar vraag me af: wordt die €52,50 zometeen afgedragen aan de Belastingdienst of stopt het verhuurbedrijf die gewoon ongemerkt in eigen zak?

 

Als die € 52,50 - hoe onterecht ook - aan jou gefactureerd zijn als zijnde BTW dan wordt dit bedrag afgedragen aan de Belatingdienst. Als je de auto door jou met zakelijke motieven is gehuurd en je bent indernemer voor de omzetbelasting dat is dit bedrag gewoon terug te vorderen bij je aangifte omzetbelasting.

 

Edit: ik had de uitstekende bijdrage van Roel gemist!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de verduidelijkingen. Ik spreek a.s. maandag met de bedrijfsleider hier over. Gisteren had ik een medewerker aan de lijn, de me probeerde te vertellen wat "beleid is", maar niet bevoegd was (wellicht ook niet deskundig) om mijn argumenten te ontzenuwen. Ik zal goed luisteren hoe die bedrijfsleider omgaat met de uitspraak dat h.e.e.a. in het contract en/of elders vermeldt wordt over de BTW. Vraag me toch nog af: als ze zeggen dat alle prijzen exclusief of inclusief BTW zijn, is dat van toepassing op een Eigen Risico? Ik probeerde duidelijk te maken dat een Eigen Risico m.i. geen "prijs" is; het is geen product dat ze verkopen.

 

Ik heb de auto/bestelwagen overigens particulier gehuurd.

 

David

Link naar reactie
  • 0
Ik heb de auto/bestelwagen overigens particulier gehuurd.

Hoewel dan geen ondernemersvraag: een vermeld eigen risico bedrag is voor een particulier altijd inclusief BTW, een eigen risico is namelijk wel een prijs. Staat dus in de folder vermeld eigen risico € 250,- dan mag er - inclusief BTW - maximaal € 250,- aan jou in rekening gebracht worden.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 262 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.