• 0

Relatiebeding ongeldig?

Voordat ik de kwestie aanhangig maak -want wellicht zie ik het helemaal vekeerd- wil ik jullie graag mijn verhaal voorleggen. Reacties stel ik zeer op prijs, alles zie ik als waardevolle kritiek die ik aan mijn rugzakje toevoeg en lering uit trek...

 

Ik ben momenteel als zzp-er (BV) via bemiddelingsburo A ingezet bij een grote eindklant met vestigingen door heel NL bij wie ik op locatie Groningen de opdracht uitvoer. Met het bemiddelingsburo is een relatiebeding van kracht voor deze eindklant.

 

De relatie met deze eindklant gaat terug tot 1994, dus ver voordat ik wist van het bestaan van A. In de periode 1996-2000 heeft mijn bedrijf een contract gehad met eindklant, van 2000-2006 liep het contract via een (ander) bemiddelingsburo B. Vanaf 2006 loopt het contract met bemiddelingsburo A.

 

Waarom denk ik dat het beding in mijn geval niet rechtsgeldig is:

 

- De klantrelatie bestond al ver voordat het contract met bemidelaar A bestond.

- Ik heb de relatie met eindklant altijd persoonlijk onderhouden.

- Ik ben door eindklant benaderd voor een nieuwe opdracht.

- De huidige inzet heeft heeft mij niet geholpen aan de nieuwe opdracht. Huidige werkzaamheden vinden plaats in Groningen, terwijl de eindklant in Utrecht zit.

 

Alternatieven die ik heb (in voorkeursvolgorde):

- in overleg met bemiddelaar A relatiebeding niet relevant verklaren en nieuwe opdracht bij eindklant accepteren

- in overleg met bemiddelaar A relatiebeding afkopen en nieuwe opdracht bij eindklant accepteren

- in overleg met bemiddelaar A nieuwe opdracht accepteren en via bemiddelaar A laten lopen

- zonder overleg met bemiddelaar A nieuwe opdracht bij eindklant accepteren en het op een rechtzaak aan laten komen.

- nieuwe opdracht bij andere eindklant zoeken

 

Daarnaast heb ik niet gemerkt dat dit bemiddelingsburo mijn belangen behartigt, verder draagt het buro geen enkel risico (die komen voor mijn rekening) en vangt het nu al weer zo'n 3 jaar een bemiddelingfee van een aantal Euro's per uur. Typisch een verhaal van eenmaal presteren en vervolgens incasseren tot einde contract. Uiteraard speelt dat ook mee in mijn wens om de nieuwe opdracht bij eindklant A te aanvaarden en het beding ongeldig te verklaren.

 

Wat denken jullie: zijn de door mij aangedragen argumenten zwaar genoeg om het beding niet rechtsgeldig te verklaren en hoe 'sterk' is mijn case als het tot een rechtzaak mocht komen?

 

 

mvg,

bouwm026

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Of het beding geldig is, is afhankelijk van de afspraken. Zoals ik het lees is er een relatiebeding overeengekomen, dus is het geldig.

 

Bij de vraag of een rechter het beding desgevraagd zal matigen of vernietigen spelen uw argumenten zeker een rol, maar zekerheid hebt u daarmee nog niet. U zult moeten bewijzen dat bij een belangenafweging uw belangen de doorslag moeten geven.

Link naar reactie
  • 0

omdat bijna niemand een overeenkomst leest op de randvoorwaarden.

 

Hoofdzaken: staan de persoonlijke gegevens er goed in en kloppen de financiele verplichtingen.

 

(edit: ervan uitgaande dat het relatiebeding is opgenomen als onderdeel van een overeenkomst)

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Stel: je besluit voor een ander bemiddelingsburo te gaan werken. Dan benader je toch in feite geen relatie van de oude bemidelaar? Het is immers het nieuwe bemiddelingburo dat de relate benadert? Of is dat te eenvoudig gedacht?

Leg je situatie voor in een nieuw topic want met deze beperkte info kan ik vrij weinig.

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 223 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.