• 0

Horeca onderneming overnemen in Spanje

Hallo,

 

Samen met een collega student wil ik een bar overnemen in spanje. De kosten voor deze bar bedraagt ongeveer 50.000 euro voor de gehele inboedel. De inventarislijst en boekhouding ziet er goed uit en we zijn erg geinteresseerd. We zijn bekend met de bar en de omgeving en geloven dat dit een uitstekende kans is om als zelfstandig ondernemers te starten.

 

Gezamelijk hebben wij 25.000 euro. We hebben dus nog zeker 25.000 euro nodig om de zaak over te kunnen nemen. De banken zijn vooralsnog niet erg enthousiast en we betwijfelen of we zij bereid zijn om te investeren.

 

We begrijpen het belang van een business plan en een goed verhaal maar vooralsnog hebben wij niet eens de kans gehad om ons verhaal te vertellen. De redenen hiervoor zijn o.a. Geen investering in het buitenland, geen investering in de horeca, geen investering in onervaren studenten etc. etc. nou zijn onze vragen:

 

Wat kunnen wij doen om serieus behandelt te worden?

Heeft een aanvraag voor een investering in een horeca gelegenheid in het buitenland sowieso geen kans van slagen?

Welke bank maken wij de meeste kans? ( wij dachten aan ING of ABN Amro)

Waarom zijn de banken zo terughoudend?

 

Tot slotte vroegen we ons ook af wat de alternatieven zijn. Waar/hoe hebben wij de meeste kans om een investeerder te vinden? Zijn er specifieke mogelijkheden voor horecagelegenheden?

 

Het zijn nogal wat vragen, ik hoop niet dat ik daarmee de site teveel overlast, maar ik zou graag wat reacties krijgen.

 

In ieder geval alvast bedankt.

 

Met vriendelijke groet,

 

Bart

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Bart :)

 

Heb je al aan de huidige eigenaar van de Bar gevraagd of je het tweede deel van de investering op afbetaling mag voldoen? Als je zijn vertrouwen weet te winnen is dit hele circus wellicht niet nodig.

 

Wellicht is er een verband zijn tussen de twijfels in jullie investeringsbereidheid en het ontbreken van een business-plan bij het vragen om een lening van 25.000 euro. Als je eerst veel tijd investeert in een goed business-model neem je misschien ook wat twijfels weg bij degene die jullie aanvraag onderzoekt.

 

Serieus behandeld worden begint bij serieus behandelen. Zonder businessplan aankomen en om 25K vragen vind ik daar een beetje haaks op staan.

Het is aan jou de taak om die lening wél binnen te krijgen, jij bent blijkbaar ervan overtuigd dat deze 50.000,- dé investering is om te doen, als jij dat goed weet over te brengen heb je genoeg kans dat iemand jou die lening verstrekt. Banken zeggen niet bij voorbaat al nee, ze verdienen immers hun geld met de rente op die leningen die ze verstrekken.

De banken zijn sowieso niet enorm happig op horeca, zeker niet gezien de branche-cijfers van afgelopen jaar en de algemene economische crisis (maar ik heb geen idee hoe de cijfers in spanje (in jouw regio) eruit zien).

 

Wat ik me sowieso afvraag is of die 50.000,- gelijk is aan jouw investeringsbehoefte. Met een zaak, een voordeur en inboedel ben je er nog niet. Je moet er ook nog voor zorgen dat er mensen naar jouw tent komen. Dat kan in de opstartfase ook nog wel een flinke zak met geld kosten.

 

En gezien je je ziel en zaligheid in een horeca-tent in het buitenland gaat steken en je je daar waarschijnlijk ook gaat vestigen, waarom ga je het niet proberen bij een bank daar?

 

Link naar reactie
  • 0

50k voor de inventaris? En goodwill ? Pand ? Huur/koop? Waar ga je van leven? Hoeveel omzet maakt die toko nu? Kan je daar 2 ondernemerslonen uithalen ? Spreek je de taal ? Waar ga je wonen ?

 

Zo maar wat vragen die in me opkomen.

 

Als je op al deze vragen kunt antwoorden en als het positieve antwoorden zijn die financieel vooral positief zijn, wordt het al een stuk makkelijker om 25k te lenen. Ik kan me wel voorstellen dat de waarde van de inventaris bij executie op ongeveer 25k, misschien wat minder, blijft hangen. Kwa onderpand zit het wel ok denk ik.

 

Waar banken wel of niet in investeren is natuurlijk aan de bank. Maar ik kan me voorstellen dat je als ABN niet graag in een studentenavontuur in Spanje investeert. Belangrijkste waar je (ook voor jezelf) antwoord op moet kunnen geven: je hebt straks een negatieve cashflow (tenzij die tent van je meteen al top draait) Hoe ga je dit volhouden? Je hebt dadelijk 25k van de bank (stel...) hoe lang kun je dan nog, zonder dat je winst maakt, het volhouden daar in het warme Spanje?

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Kleine tip:

 

Hebben jullie al nagevraagd of er geen schulden op de huidige onderneming staan deze gaan d.m.v. het kopen van het café over op jullie naam.

Neem contact op in Spanje met of een bemiddellingbureau of een notaris om dit uit te zoeken en om evt. te bemiddelen bij de Spaanse banken voor een krediet.

 

Is het een huur of kooppand?

 

De inventaris is namelijk eigendom van de verhuurder en niet van de huidige pachter.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties,

 

Met name voor de oprechte zorg en met het meedenken aan een oplossing. Er is mogelijk inderdaad een optie om een regeling te treffen met de huidige eigenaar. In eerste instantie willen wij dit voorkomen omdat we vermoeden dat we dan niet zo sterk staan bij de onderhandelingen over de prijzen.

 

Er is rekening gehouden met alle bijkomende kosten/ negatieve cashflow etc. maar hier zullen we inderdaad nog wat extra tijd aan moeten besteden.

 

Op reactie van de berichten vroeg ik me af:

 

Het pand is een huurpand. Rene zegt dat de inventaris eigendom is van de verhuurder maar naar mijn weten is de huidige eigenaar nu in bezit van de inventaris. De huur is alleen voor het pand zelf, de eigenaar heeft alles zelf ingericht, betaalt en opgebouwd dus hij zou deze spullen (dat gaat hij natuurlijk niet doen) kunnen meenemen. Ik kan me daarom niet voorstellen dat hij daarvan dan niet de eigenaar is. graag een reactie.

 

Bart

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Ik ben benieuwd of het in dit geval zo is dat de inventaris eigendom is van de verhuurder of de huidige pachter. Daar ga ik achteraan, in dat geval zou het wel vreemd zijn om 50.000 euro te vragen voor iets wat niet van jou is. De huidige eigenaar is deze bar trouwens zelf 5 jaar geleden begonnen, zou dit mogelijk een verklaring zijn dat de inventaris in dit geval zijn eigendom is?

 

djluc: De bar is gevestigd op Mallorca. Omgeving Cala d'or.

 

 

Groeten,

 

Bart van Dam

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Morgen hebben we een afspraak met de eigenaar. Ik ga t navragen en als dat antwoord geen duidelijkheid oplevert ga ik kijken of ik dat via een derde kan onderzoeken. Morgen weet ik dus hopelijk een stuk meer.

 

In eerste instantie dachten wij dat de inventarislijst hetgeen is dat we overkopen maar het zou dus goed kunnen dat wij voor de overname van de pacht en goodwill betalen? Hoe kunnen wij daar de prijs voor bepalen?

 

Dan moeten we dus de waarde bepalen ALLEEN op basis van de behaalde resultaten, omzet, kosten, winst, etc... omdat de inventaris waarschijnlijk geen beeld geeft van de prijs van 50.000 die ervoor gevraagd word.

 

(een extra vraagje: Hoe zwaar telt de opgebouwde naamsbekendheid? Moeten wij dit bepalen op basis van de groei in omzet of is dit niet 'tastbaar' te beschrijven)

 

bedankt,

 

Groeten Bart

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Overname - huur - pacht Spanje.

 

Bij pacht betaal je een huursom over de totale inventaris het concept en het pand. Daarbij is er geen sprake van een overname som.

Bij huur betaal je de huur van het pand en betaal je een overname e/o goodwill som.

 

De overname e/o goodwill som is ongeveer 50% van de omzet,boekhouder.

 

In spanje heet dat de traspasso. Bij wet verboden maar iedereen doet het.

 

Succes

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 285 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.