Experiment : een Expert op Incasso/Debiteuren-vlak ?

Aanbevolen berichten

Goedenmiddag,

 

Zoals jullie waarschijnlijk weten, probeer ik de relevantie van HL elke keer een stukje op te krikken. Vandaar het volgende :

 

De situatie

Ik ken 2 partijen, die volgens mij interessant voor elkaar kunnen zijn : 1. Een prachtig mooi Ondernemersforum, waar over alles rond ondernemen gesproken wordt. 2. Een jong bedrijf, dat zich specialiseert in Incasso en dat dit lokaal als internationaal doet.

 

Het jonge bedrijf is nog niet zo erg bekend, maar wil graag in de markt bekend komen te staan als een expert op gebied van incasso. Op Higherlevel zijn we altijd op zoek naar mensen en partijen, die ondernemers verder kunnen helpen (zonder te spammen, uiteraard). Je zou zeggen: breng die twee met elkaar in contact.

 

De mogelijkheid

En dat is wat ik heb geopperd. Het jonge bedrijf heeft nu aangegeven, geïnteresseerd te zijn om haar expertise aan te bieden aan de leden van Higherlevel. Hier op het forum,uiteraard, zodat zoveel mogelijk mensen er nuttig gebruik van kunnen maken. Natuurlijk zit er nog wat vrees bij de organisatie: participeren op een forum is tamelijk ongewoon. Ik denk dat ik ze hierbij kan helpen, door mijn ervaring hier als mod.

 

Mijn vraag/vragen

* Hebben jullie überhaupt belangstelling voor zaken als : dubieuze debiteuren, incasso, debiteurenbeheer e.d. ?

* Als het bedrijf dit wil, wat is de beste manier : 1 keer per week/ x weken een vaste "afspraak" maken hier op HL, waarbij vantevoren vragen zijn ingediend voor de Expert of gewoon de expert(s) laten meekijken/lezen in de boards van HL ?

 

Ik gooi deze vragen bewust open naar jullie. Natuurlijk besef ik mij dat ik hiermee een risico neem. Maar naar mijn ervaring is het niveau in HL nu zo gegroeid, dat ik erin geloof dat jullie er goed mee kunnen omgaan.

 

Ik hoor graag jullie antwoorden.

Link naar reactie

Waarom moet er een speciale regeling voor komen?

 

Er zitten immers ook advocaten, fiscalisten etc. etc. op dit forum die geheel belangeloos advies verstrekken zonder te spammen.

Zoals ik al eerder opperde zie ik HL als een groot netwerk mocht ik daarom ooit de expertise nodig hebben van een advocaat etc. dan zal ik zeker iemand van het forum benaderen.

Link naar reactie

Hier zitten heel veel soorten ondernemers. Ik denk dat iedere expertise op welk gebied van ondernemen dan ook een meerwaarde is voor dit forum.

 

Ik heb inmiddels voor heel veel mogelijke situaties waar ik met mijn bedrijf in terecht kan komen iemand van dit forum in mijn achterhoofd die mij dan goed kan helpen. Hij is nog geen lid, dus is daar in ieder geval nog geen van.

 

Dus waar wacht diegene op? Gewoon aanmelden en laten zien wat je waard bent. Je valt vanzelf op bij je collega-ondernemers.

Link naar reactie

Okay, duidelijk wat jullie zeggen.

 

Dan maak ik het nog spannender: 1. Hebben Jullie (niet anderen) behoefte aan deze info ?

 

2. Dit bedrijf is onderdeel van een groot internationaal bedrijf en is wat bevreesd om met zijn naam hier op het forum te verschijnen. Vandaar de onzekerheid.

 

We hebben onder de mods het er vaak over gehad: wat als nu eens AKZO, Shell en Unilever vragen gingen stellen en beantwoorden? Vinden we dat okay ?

Er zit dan duidelijk een andere dimensie aan een afzender of vrager. Bijv. : hoe reageert een bedrijf van zo'n formaat, als er (onterechte) kritiek op het beleid wordt gegeven? (denk bijv. hoezeer sommigen hier gekwetst kunnen worden door een onterecht kneus...). Vandaar de voorzichtigheid.

 

Link naar reactie

Tsjah...

 

Het zijn dan geen ondernemers he... Niet dat 100% van de leden hier op HL ondernemers zijn. Wel denk ik dat 99% ondernemer is of aspirant-ondernemer.

 

Wat is de meerwaarde voor dat bedrijf om hier te gaan posten? Want ik zie het dan meer als een bedrijf dan als een persoon. Ik zie een stukje goodwill, naamsbekendheid, amper sales/lead-mogelijkheden, ...

 

Ik heb er overigens niets op tegen dat er hier door een bedrijf wordt gepost, als het maar objectief en zonder spam/reclame/sales intentie is.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie

1) Precies. Ik heb best behoefte aan expertise en ervaring op dat gebied. Maar dan wel op vragen hoe om te gaan met een grote, goede klant die je altijd vertrouwde en altijd netjes betaalde en nu opeens 5 maanden achter loopt.

 

Als er dan alleen antwoorden komen zoals: 'Daar kan een bedrijf gespecialiseerd in debiteurenbeheer en incasso zaken je heel goed mee helpen'. Dan vind ik het niet echt een meerwaarde. Maar als er meerdere vergelijkbare praktijkvoorbeelden met een brede diversiteit aan oplossingen worden neer gegooid kan het absoluut van grote toegevoegde waarde zijn, kan ik nu dus weinig over zeggen. Het valt of staat met de antwoorden.

 

2) Natuurlijk mag een grote partij ook zijn vragen op het forum zetten. Maar ik verwacht dat hun ook wat inbrengen in de community. Een groot bedrijf waar heel veel expertise is mag je ook wat van verwachten. M.a.w. hun aanwezigheid op het forum moet niet bestaan uit eenzijdige onderzoekjes maar (wederom) een meerwaarde betekenen voor het forum.

 

Hoe het uiteindelijk zal lopen kun je denk ik pas zeggen zodra het loopt. Het leuke aan een forum is dat je van allerlei invalshoeken reacties krijgt en daarom is het ook zo moeilijk in te schatten.

 

Gewoon proberen dus (niks mis met dingen proberen toch?).

 

 

 

 

Link naar reactie

De komst van experts op diverse vakgebieden juich ik altijd toe, zo ze er al niet zijn.

 

Ik krijg de indruk dat er gedacht wordt aan een soort van digitaal vragenuurtje op HL waarbij de initiele vraag tevoren aangemeld moet worden, en er sprake is van een 1-op-1 discussie tussen poster en expert, waarbij andere leden kunnen meelezen.

 

Wat zou het voordeel zijn tov de huidige situatie?

 

Het voordeel dat ik kan bedenken is dat het een draad oplevert die een specifiek onderwerp oplevert met specifieke antwoorden zonder dat de draad 'verontreinigd' wordt met uitwaaierende antwoorden, off-topic-antwoorden en wellicht minder relevante bijdragen. een to-the-point draadje zogezegd.

Als je de hieruit voortkomende draadjes een duidelijke naam/onderwerp geeft en sticky in de board zet dan vang je wellicht ook weer veel beginnersvragen af.

 

Het nadeel is dat de vraag die vooraf gesteld wordt vastomlijnd en duidelijk moet zijn en aan een aantal criteria zal moeten voldoen, waarbij het nog belangrijker is dan tot nu toe dat de vraagsteller zijn huiswerk goed heeft gedaan. tweede nadeel is dat vragensteller enige tijd op zijn antwoord moet wachten.

 

Maar wellicht kunnen we eens experimenteren met Joost, als zijn de expert op fiscale zaken, als Joost zoiets zou willen tenminste: een digitaal vragenuurtje op donderdagavond van 21:00 tot 22:00 uur

(en het draadje: faillissementszaken met Marcel 's-nachts van 03:00 uur tot en met 04:00 uur ;))

 

Frans

 

 

Link naar reactie

Grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr mijn managers-radar begint gevaarlijk te piepen.

 

In de eerste plaats blijkt dat het "Jonge Bedrijf Dat Onderdeel is van een Internationale Organisatie" geen ondernemersmentaliteit heeft, maar bevolkt wordt door managers die nieuwe bronnen moeten aanboren van hun baas. Er moeten tenslotte begrotingen gerealiseerd worden. Waarom span je anders een Admin voor je karretje om te zien of je überhaupt wel geaccepteerd wordt door de leden van het forum?

 

Een echte ondernemer had een draadje geopend met als topic: "Incassobureau met ballen stelt zich voor". Netjes voorstellen, wachten tot er een draadje voorbij komt (en dat kan soms even duren) waarop je antwoord kunt / durft te geven, langzaam je status opbouwen door frequent te posten, columns te schrijven, vragen te beantwoorden...

 

En uiteindelijk, na maanden dagelijks enkele uren per dag onbaatzuchtige forumbijdragen te hebben geleverd wat met een hoop onderlinge lol, wederzijds opgebouwd respect en een aardig Karma-saldo wordt beloond..... uiteindelijk wordt je verrast met een berichtje van een admin met de vraag of je bereid bent de welverdiende Expert-member status te aanvaarden. Je neemt even je momentje, want zoiets vier je gepast. Met een plakje worst, een blokje kaas en een chocomel. En dan weer snel achter de knoppen om dat leuke forum waarin zoveel meningen samen consensus bereiken te voeden met topics, replies en columns.

 

Maar wat doet John de Manager? Die spant een admin voor zijn karretje om de hete kastanjes uit het vuur te halen, omdat hij niet zomaar de goede naam van zijn baas op een forum mag gooien tenzij dat afbreukrisico via collega's die de lul zijn als het fout gaat is afgedekt, zijn uren moeten dan projectmatig volgens Prince2 afgeboekt worden op kostenplaats 45, dus dan zou het wel handig zijn als John de Manager alleen maar op dinsdagochtend van 11:00 tot 11:30 vragen hoeft te beantwoorden want anders klopt zijn Balanced Score Card niet meer en krijgen ze voor de derde keer in vijf jaar McKinsey op bezoek en worden er weer cursussen ingekocht bij Krauthammer, is die kans op promotie naar het Deense Hoofdkantoor toch echt bekeken.

 

****************************************************************************************************************************************

***

***

*** Dit is een zelf-cencuurbericht. De originele tekst die eigenlijk volgde zou voor sommige lezers

*** als aanstootgevend ervaren kunnen worden. Schrijver dezes erkent zijn verantwoordelijkheid ,

*** niet in de laatste plaats naar de minderjarige lezers die ervan dromen ooit ondernemer te

*** worden en heeft na ampel beraad besloten niet de integrale tekst te publiceren.

***

***

****************************************************************************************************************************************

 

En daarom vind ik dit geen goed idee.

Link naar reactie
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Okay, duidelijk wat jullie zeggen.

 

Dan maak ik het nog spannender: 1. Hebben Jullie (niet anderen) behoefte aan deze info ?

Nee, ik geef de info wel :D

2. Dit bedrijf is onderdeel van een groot internationaal bedrijf en is wat bevreesd om met zijn naam hier op het forum te verschijnen. Vandaar de onzekerheid.

Zoals Yannick al zegt: het zijn dus geen ondernemers, maar op zich hoeft dat voor vragenbeantwoorders geen belemmering te zijn.

We hebben onder de mods het er vaak over gehad: wat als nu eens AKZO, Shell en Unilever vragen gingen stellen en beantwoorden? Vinden we dat okay ?

Volgens mij is het zo dat wij geen enkele belemmering kennen voor mensen die antwoorden geven, maar wanneer het niet-ondernemers zijn, is het niet hun plaats om te zeggen dat ze als 'werknemer van' reageren. Het gaat dan om hun kennis en ervaring, niet om waar ze werken.

Link naar reactie

Grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr mijn managers-radar begint gevaarlijk te piepen.

 

In de eerste plaats blijkt ...etc. etc. etc. daarom vind ik dit geen goed idee.

 

En in hoeverre is de 'tirade' die je post relevant voor degene die de vragen komt stellen Ruben?

 

Het enige wat voor HL relevant is, is het platform zijn voor ondernemers die een vraag hebben, en als HL zijnde zoveel als mogelijk expertise bieden om die vragen te kunnen beantwoorden.

Los van de manier van voorstellen, de manier van posten, de manier van regelen etc lees ik in je antwoord niet terug op wat voor manier een dergelijke contructie al dan niet kan bijdragen aan de kwaliteit van HL.

Een alternatief anders dan 'heb lef en bewandel de weg die wij ook hebben bewandeld' zie ik ook niet.

 

Kunnen we svp iets verder kijken dan de huidige IST-situatie van HL en die heilig verklaren en eens kijken of de kwaliteit opgeschroefd kan worden door wellicht andere methoden toe te passen zonder direct de charme van HL aan te tasten.

 

Regelmatig worden ondernemers hier doorverwezen naar Syntens. Zijn dat ondernemers dan? en daar hoor je niets meer van. Zou het voor HL niet beter zijn als Syntens naar HL toekwam, en de antwoorden op de vragen hier publiek gaf? Of tast dat ons HL-oude jongens krentenbrood-wij zijn onafhankelijke ondernemers die anderen helpen en jullie niet- jullie zijn groot en loonslaaf en wij zijn klein en vrij-gevoel aan of zo?

 

Frans

 

Link naar reactie

En wat wanneer dit grote bedrijf nu eens een, ik noem maar even, een Graydon / Atradius / Fiditon ofzo blijkt te zijn ?

 

Er wordt nogal eens wat gespuid over dt soort bedrijven, en niet in de meest gunstigste zin van het woord.

 

Durf je je vraag (als ondernemers onder elkaar) nog wel te stellen, wanneer je expliciet weet dat één van deze jongens meekijkt ?

 

Ik heb ook begrepen dat de BD hier regelmatig meeleest (en wie weet mijn ouders of leveranciers van mij ook wel.... ;))

 

Maar wanneer je zeker weet dat zo'n grote jongen een absolute speler is op het forum, denk ik dat je een heel andere situatie gaat creëeren....

 

Mijn bijdrage...

 

Marcel

Link naar reactie

Heel de wereld kan op dit forum meekijken. Lijkt me geen reden om anders dan nu te reageren.

 

Maar als desbetreffend bedrijf beducht is voor de evt negatieve consequenties kan het toch eerst één van de medewerkers onder een alias laten starten. Dan zien we het vanzelf. Er zijn wel meer instanties waaronder bijv BOIP die hier reageren, weliswaar zonder alias, maar wat maakt het uit, als de informatie maar korrekt is.

 

Als het experiment positief uitvalt kan het altijd nog uit de kast komen.

 

Inderdaad is het opvallend dat instanties als Syntens en de Belastingdienst (jawel) hier niet zelf reageren op topics. Zij hebben de expertise. Bedrijven als UPC hebben nu webcare teams die de diverse klaagfora afstruinen naar problemen met hun product en dat werkt goed (zie bijvoorbeeld op www.chelloo.com)

 

 

Link naar reactie
Heel de wereld kan op dit forum meekijken. Lijkt me geen reden om anders dan nu te reageren.

 

 

Nee, begrijpelijk, en ook wel mee eens. Het ging mij meer om het gevoelsmatige. Ik heb ooit eens een supermooi, fijn aanbod van iemand gekregen (hier op HL), en ben daar op het laatste moment niet op ingegaan. (ik liet hem dus barsten, dacht ik)

 

En nu komt het : wanneer ik zag, dat hij was ingelogd, deed ik het niet !! Inderdaad onzin natuurlijk, want nu was ik diegene die over de schouders mee keek.... :P

 

Dus wanneer ik zeker weet dat bepaalde personen, bedrijven hier zichtbaar aanwezig zijn, kan dat een remming zijn...

 

En Joost, StevenK en nog velen opereren toch ook uit eigen naam.....

Link naar reactie

Okay, ik krijg een redelijk duidelijk beeld van jullie mening.

 

Voor de goede orde: Ja, over dit soort bedrijven worden ook hier minder leuke dingen gezegd. Denk je dat dit nieuw voor ze is ?

Verder: het idee voor het spreekuur was van mij. Dit om duidelijk te kunnen zien of er behoefte is aan zo'n experiment. Ik heb het in deze vorm met grotere bedrijven beter zien werken in de US dan maar continue aanwezig zijn.

Daarnaast is er nog een groot verschil tussen vragen als:"ik heb dit nu nodig" en "ik zou best wel eens willen weten hoe dit zit". Als je van tevoren moet nadenken over een vraag, vermoed ik dat je meer vragen van de tweede categorie zal krijgen. En daarmee boeiender voor de leden van dit forum.

Verder, part 2: het was niet het idee dat wij hun vragen gingen beantwoorden direct. Het was meer het idee om hun expertise op debiteurenbeheer en incasso aan te bieden. Tips, tricks, e.d. Liefst met boeiende voorbeelden en niet met, inderdaad, spam.

 

Last but not least: in het werkelijke leven ben ik interim marketing manager. Liefst internet marketing. Toen ik bij dit bedrijf binnenkwam, bleek dat ze al een paar jaar plannen hadden om iets te gaan doen met een forum als HL. Dus dat was een makkelijk advies van mij. Bovendien kon ik ze behoeden voor de grootste stupiditeiten. Het was dus in dit geval de internet marketing manager (niet de mod) die het bedrijf aan het overhalen is en zeker niet andersom. En ik heb dit verhaal uiteraard eerst neergelegd bij mijn collega-mods, om te voorkomen dat er een schijn van partijdigheid zou zijn.

 

En ja: de expertise aanbieden met een alias is altijd mogelijk. Maar misschien ben ik daar te ongeduldig voor.

Link naar reactie

 

* Hebben jullie überhaupt belangstelling voor zaken als : dubieuze debiteuren, incasso, debiteurenbeheer e.d. ?

* Als het bedrijf dit wil, wat is de beste manier : 1 keer per week/ x weken een vaste "afspraak" maken hier op HL, waarbij vantevoren vragen zijn ingediend voor de Expert of gewoon de expert(s) laten meekijken/lezen in de boards van HL ?

1. Als ik de zoekfunctie bekijk op de mogelijke onderwerpen dan is er behoefte. Tevens trekt inhoudelijke goede antwoorden en uitgebreide discussies weer nieuwe vragenstellers aan door google resultaat (zie stamrecht).

2. Gewoon meelezen en zsm antwoorden.

Link naar reactie

Daarnaast is er nog een groot verschil tussen vragen als:"ik heb dit nu nodig" en "ik zou best wel eens willen weten hoe dit zit". Als je van tevoren moet nadenken over een vraag, vermoed ik dat je meer vragen van de tweede categorie zal krijgen. En daarmee boeiender voor de leden van dit forum.

 

Is het dan niet een idee om ze bijvoorbeeld informatieve columns aan te laten leveren, eventueel gebaseerd op vragen/ideeën die via PM aangeleverd kunnen worden?

 

Als je dit "toelaat" op het forum, waar trek je dan de grens? Wat als dan nog 6 multinationals zich aanmelden? De input die ze leveren zal ongetwijfeld goed zijn (alhoewel bij veel grote bedrijven de "klantenservice" nou niet bepaald servicegericht is). Je loopt dan wel het risico dat andere doelgroepen (startende ondernemers?) ondergesneeuwd raken. Alternatief is dan een subforum waar de "grote bedrijven" antwoord geven, maar ook dat levert veel vragen op over wie waar dan "thuis hoort".

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie

Als je dit "toelaat" op het forum, waar trek je dan de grens? Wat als dan nog 6 multinationals zich aanmelden?

 

Bij toerbeurt het vragenuurtje bemannen?

Als er zes zijn dan hebben ze 8-9 keer per jaar vragenuurtjesdienst.

Wel opletten dat we de huidige HL-experts indien ze dat wensen een prominente plek in de lijst geven

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.